Skaffa egen lgh o tjej som i The Darkness Jackie and Jenny?
Richard skrev:Har nog skrivit det tidigare, men...
Jag vill vara ensam. Jag trivs bäst själv, men måste komma ut lite, några timmar varje dag. Isolerar jag mig helt som jag gjorde 2008 så mår jag inte bra. Jag är glad att jag har vänner i.a.f. Som även fast dom vet att jag gillar att vara för mig själv, ändå frågar om jag vill komma med på fest eller gå ut, eftersom jag då o då behöver det.
Är asexuell o aromantisk också, så jag saknar inget. Har haft typ två riktiga förhållanden (då var jag dock inte asexuell) o inget har varat i ett år ens, o bor jag ihop med nån så går det mig på nerverna, inte för att det är nått fel på henne, jag bara måste ha min ensamtid! Det tar ändå slut, då jag prioriterar helt andra saker än att t.ex. umgås med flickvännen...
fast bo själv bör alla 18+ åringar göra man måste få på börja sitt vuxen liv vid den åldern
jag tänker då aldrig mera flytta till ett gruppboende på nytt aldrig mera, vill bo ensam
satelitboende är så så mycket bättre och ett mycket mera friare liv
här så har jag självbestämmande och ett privat liv
jag har makten över mitt eget liv nu 
Det må vara att du manne tycker så och många andra med, men det gäller inte alla. Man vill kanske lämna föräldrahemmet, men det betyder inte att man vill bo ensam.
Min dotter bodde på studentboende, på logement, i lägenheter delade med flera andra, ihop med en pojkvän, ihop med nästa pojkvän. Endast ett par månader bodde hon ensam i en lägenhet och då trivdes hon inte alls.
Min dotter bodde på studentboende, på logement, i lägenheter delade med flera andra, ihop med en pojkvän, ihop med nästa pojkvän. Endast ett par månader bodde hon ensam i en lägenhet och då trivdes hon inte alls.
Alien skrev:Det må vara att du manne tycker så och många andra med, men det gäller inte alla. Man vill kanske lämna föräldrahemmet, men det betyder inte att man vill bo ensam.
då så kan man flytta in en kortare tid på folkhögskola
men om man bor ensam i en egen bostad så kan man ha ett förhållande med en tjej också sedan så kan man vårda en hund och katt om man vill det för det är fördelen med att bo ensam totalt frihet

Re: Skaffa egen lgh o tjej som i The Darkness Jackie and Jen
Har bott själv sen många år tillbaka och det är skönt, inte ha ansvar för nån annan än mig själv 
Men vore inte fel med kvinnlig sällskap, inget fel med det heller
Får se om jag skaffar en fru 
Men vore inte fel med kvinnlig sällskap, inget fel med det heller
Julianus skrev:Har bott själv sen många år tillbaka och det är skönt, inte ha ansvar för nån annan än mig själv
Men vore inte fel med kvinnlig sällskap, inget fel med det hellerFår se om jag skaffar en fru
Fy fan för gruppboende och tukthus egen bostad direkt efter gymnasiet vid 18+ åldern är ett måste för att bli vuxen och lära sig om livet och ha och få ett eget ansvar
jag tror att LSS handläggarna måste tänka om där och förnya LSS systemet om det inte redan har gjort nyligen
bor man för lång tid på LSS gruppboende så blir man institution skadad för resten av livet och får senare i livet får svårt att klara sig själv och att bli självständig
Jag säger inte emot dig, att bo kvar hos föräldrarna som vuxen gör att man fortsätter bli uppassad som ett barn. Man får mat, städning, tvätt (vanligen av mamma), man får tillgång till TV och bredband, får använda bilen m m.
Men problemet är att det inte väntar några billiga bostäder på 19-åringar (varför tror du man alltid är klar med skolan vid 18 år?) om de inte lyckas få tag på en studentbostad el har föräldrar som köpt en bostadsrätt åt dem.
Och en del klarar verkligen inte att bo själva. Det är gruppboende el att bo kvar hos föräldrarna.
Men problemet är att det inte väntar några billiga bostäder på 19-åringar (varför tror du man alltid är klar med skolan vid 18 år?) om de inte lyckas få tag på en studentbostad el har föräldrar som köpt en bostadsrätt åt dem.
Och en del klarar verkligen inte att bo själva. Det är gruppboende el att bo kvar hos föräldrarna.
Alien skrev:Jag säger inte emot dig, att bo kvar hos föräldrarna som vuxen gör att man fortsätter bli uppassad som ett barn. Man får mat, städning, tvätt (vanligen av mamma), man får tillgång till TV och bredband, får använda bilen m m.
När jag var 18-19 års ålder så hade jag grejat att bo själv kunde laga käk och gjorde mina praktiska ärenden själv arbetade och stod i och fixade läkare besök och tandläkare och post och bankärenden och adressändring och ärenden till försäkringskassan och bank och posten och att betala räkningar med internet dosa och mobil och tele och internet abonnemang mm
Tror att du underskattar och misskrediterar 18-19 åringar och vad de unga vuxna med tex diagnoser faktiskt klarar av.
Jag har jävligt stökigt hemma, men klarar mig i.a.f. Sköter dock hygien o liknande, typ rengör toaletten o kattlådorna o låter t.ex. inte gammal mat ligga framme.
Har dock boendestöd en gång i veckan. Då städar o dammsuger jag lite tills ryggen inte pallar mer.
Har dock boendestöd en gång i veckan. Då städar o dammsuger jag lite tills ryggen inte pallar mer.
Det finns egen soc lägenhet med boendestöd och olika satelitboende för folk med diagnoser och för de med LSS ju
man skall inte idiot eller dumförklara alla 18-19 åringar med diagnoser det första man gör

man skall inte idiot eller dumförklara alla 18-19 åringar med diagnoser det första man gör
Jag flyttade till en ny stad för att studera när jag var 21, till studentbostad. Visst klarade jag av att utföra det jag skulle: plugga, städa, laga mat osv. Men efter bara ett halvår blev jag utbränd, energin räckte inte till allt man behöver göra i vardagen plus förändringen att bo i en ny stad och plugga på högskolan.
För mig hade det definitivt varit bättre att bo kvar hemma tills jag vant mig vid studentlivet. Kanske hade jag inte blivit utbränd då. Men det får jag ju aldrig veta.
Mina barn får bo hemma tills de är redo att flytta. Men när de har gått ut gymnasiet (19-20 år) behöver de betala för mat, boende, mm. Så att de lär sig att hantera sin ekonomi. Och självklart delar vi på hushållsarbetet, efter förmåga. Dela lika är inte alltid samma som dela rättvist.
För mig hade det definitivt varit bättre att bo kvar hemma tills jag vant mig vid studentlivet. Kanske hade jag inte blivit utbränd då. Men det får jag ju aldrig veta.
Mina barn får bo hemma tills de är redo att flytta. Men när de har gått ut gymnasiet (19-20 år) behöver de betala för mat, boende, mm. Så att de lär sig att hantera sin ekonomi. Och självklart delar vi på hushållsarbetet, efter förmåga. Dela lika är inte alltid samma som dela rättvist.
Alien skrev:Jag säger inte emot dig, att bo kvar hos föräldrarna som vuxen gör att man fortsätter bli uppassad som ett barn. Man får mat, städning, tvätt (vanligen av mamma), man får tillgång till TV och bredband, får använda bilen m m.
som sagt det finns Boendestöd och servicebostad/Satellitboende
Satellitboende innebär att personer med funktionsnedsättning bor i egna lägenheter i ett vanligt bostadsområde, men med tillgång till gemensam service och stöd från personal. Det är en form av boende enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Egen lägenhet:
Personerna har en egen lägenhet i ett vanligt bostadsområde, vilket ger dem en känsla av självständighet och integritet.
nej jag håller inte med dig där om att alternativen bara är två alternativ att bo kvar hemma eller bo på gruppboende vid myndig ålder
finns servicebostad och eller egen lägenhet med boendestöd

https://nytida.se/funktionsnedsattning/ ... vicebostad
Alien skrev:Ja, men kanske inte tillräckligt många.
här så har du exe på service boende
och hur det fungerar
https://nytida.se/verksamheter/langan/
frihet och den personliga friheten varje dag betyder allt och demokrati och självständighet i vardagen.
och självbestämmande och kunna leva ett fritt liv som denna sång
Nina Simone Feeling Good
Feeling Good -Nina Simone (Lyrics)
här är hela låten + text

nu när jag bor ensam så kan jag skaffa en katt

egen lägenhet är bäst framför diktatur och förtryck jag vill ha ett demokratisk liv och självbestämmandet och ett fungerande privat liv
alla människor förtjänar demokrati
Aldrig mera gruppboende
manne skrev:nu när jag bor ensam så kan jag skaffa en katt![]()
Ja, men inte en så stor katt.
manne skrev:nu när jag bor ensam så kan jag skaffa en katt![]()
men skaffa en då, vad är det som hindrar? det behöver inte kosta mycket, och en vanlig bondkatt unge kan man ju t.o.m. få från någon gård eller stall
Alien skrev:manne skrev:nu när jag bor ensam så kan jag skaffa en katt![]()
Ja, men inte en så stor katt.
Ja måste ju vara sjukt jobbigt att tömma kattlådan, själv skulle jag hulka varje gång.
antonius skrev:manne skrev:nu när jag bor ensam så kan jag skaffa en katt![]()
https://www.youtube.com/watch?v=lKJkKnaImic
men skaffa en då, vad är det som hindrar? det behöver inte kosta mycket, och en vanlig bondkatt unge kan man ju t.o.m. få från någon gård eller stall
För det första verkar det som om en vanlig bondkatt inte är vad manne vill ha, han drömmer om ett lodjur el något annat större kattdjur.
Vill man ha en vanlig katt storlek större får man köpa en raskatt (norsk skogkatt el Maine Coon) och de är inte billiga.
För det andra kan det vara billigt att skaffa katt, men det är inte billigt att ha katt. Vaccinering, kastrering och försäkring. Kattmaten är inte billig heller.
Slutligen gäller det tömma kattlådan ofta, om den är för smutsig gör katten sina behov någon annanstans.
Återgå till Intressanta intressen