Sjukersättning - tips!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Sjukersättning - tips!

Inläggav Vixsy » 2026-03-20 22:48:37

Hej, jag håller på att ansöka om sjukersättning på heltid men har fått avslag genom första försöket. Ni som har fått sjukersättning (både på heltid men också mindre procent), har ni några tips? Vad fungerade för er? Vad ska man tänka på? Berätta gärna även också er erfarenhet - hur det hela gick för er osv. om ni nu vill!
Vixsy
Ny medlem

Anslöt: 2021-10-20

Sjukersättning - tips!

Inläggav Alien » 2026-03-21 3:09:12

Ja, det beror väl mycket på det intyg du får av din läkare. Det ska framgå att du aldrig kommer att kunna arbeta.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Sjukersättning - tips!

Inläggav Solblomma » 2026-03-21 8:11:23

Jag fick också avslag första gången. Då skickade jag bara in läkarutlåtandet. Tre år senare ansökte jag igen, då fick jag hjälp av en vård och stödsamordnare. Hon sa att ju fler papper man skickar in desto bättre är det. Så andra försöket blev det massor av papper.

Förutom läkarutlåtandet skickade jag in ett intyg från habiliteringen där en arbetsterapeut, en psykolog och en logoped beskrev mina svårigheter och vilka behandlingar jag fått av dem. Jag skickade också in en utredning av min arbetsförmåga som en arbetsterapeut/arbetskonsulent från kommunens socialpsykiatri gjort. Och ett intyg från min psykolog att jag hade pågående behandling för ptsd hos henne.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in