Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav manne » 2026-06-28 10:17:13

vilka garantier har om man bor på gruppboende att personalen där inte går in och rotar runt i ens lägenhet eller rotar runt i ens dator på en del gruppboenden så kommer det och 3 nya personer varje vecka och personerna jobbade 4 veckor och sedan slutar dessa och utan det är en ständig ruljans och flöde på folk på Frösundas gruppboende så strömmade de ständigt till med nya personer och man fick träffa en ny personal varje vecka och de jobba 4 veckor och sedan slutade de.

Det är svårt att få något starkt band till personal personer om det ständigt kommer nya människor ständigt som kommer och går :cry: :x icon

Skulle ni lita på en massa främlingar som ständigt kommer och går och jobbar på sin höjd max 4 veckor .?

jag bodde 8 år på Frösundas gruppbostad och där så kom det typ 2 nya personer varje vecka :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 24193
Anslöt: 2007-08-23

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav antonius » 2026-06-28 12:07:04

manne skrev:Det är svårt att få något starkt band till personal personer om det ständigt kommer nya människor ständigt som kommer och går


men folk man gillar brukar man inte få behålla, speciellt intelligenta och lättsamma, så är det väl för många, man ska hålla sig för sig själv, och inte vara godtrogen mot främlingar, men man behöver inte vara ohövlig, utan bara kortfattad, och undrar de varför man är tystlåten, säger man bara att man inte är en talker utan en doer, så slipper dom tro att de gjort något fel, för folk är så rädda idag för att få någon slags negativ impuls från sina medmänniskor
antonius
 
Inlägg: 24000
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav manne » 2026-06-28 12:13:04

Man vill inte ha en massa främmande personer rännande runt i ens privata bostad på gruppboendet .

lika lite som man inte bjuder in en massa främlingar ifrån gatan till ens privata hem och bostad.

Därför så är satelitboende så mycket bättre självbestämmande och privat liv och integritet varje dag :-)Happy
manne
 
Inlägg: 24193
Anslöt: 2007-08-23

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav manne » 2026-06-28 12:32:28

antonius skrev:
manne skrev:Det är svårt att få något starkt band till personal personer om det ständigt kommer nya människor ständigt som kommer och går


men folk man gillar brukar man inte få behålla, speciellt intelligenta och lättsamma, så är det väl för många, man ska hålla sig för sig själv, och inte vara godtrogen mot främlingar, men man behöver inte vara ohövlig, utan bara kortfattad, och undrar de varför man är tystlåten, säger man bara att man inte är en talker utan en doer, så slipper dom tro att de gjort något fel, för folk är så rädda idag för att få någon slags negativ impuls från sina medmänniskor


hade jag kunnat backa tiden tillbaka så hade jag tagit min student lägenhet i tomelilla direkt när jag var 20 år gammal .
För man får inte enligt LSS lagen tvinga folk att bo på ställen de inte vill bo på :cry: :evil: :-)Crying
manne
 
Inlägg: 24193
Anslöt: 2007-08-23

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav antonius » 2026-06-28 13:51:09

manne skrev:
antonius skrev:
manne skrev:Det är svårt att få något starkt band till personal personer om det ständigt kommer nya människor ständigt som kommer och går


men folk man gillar brukar man inte få behålla, speciellt intelligenta och lättsamma, så är det väl för många, man ska hålla sig för sig själv, och inte vara godtrogen mot främlingar, men man behöver inte vara ohövlig, utan bara kortfattad, och undrar de varför man är tystlåten, säger man bara att man inte är en talker utan en doer, så slipper dom tro att de gjort något fel, för folk är så rädda idag för att få någon slags negativ impuls från sina medmänniskor


hade jag kunnat backa tiden tillbaka så hade jag tagit min student lägenhet i tomelilla direkt när jag var 20 år gammal .
För man får inte enligt LSS lagen tvinga folk att bo på ställen de inte vill bo på :cry: :evil: :-)Crying


men är det inte bra där du bor numera?
antonius
 
Inlägg: 24000
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav manne » 2026-06-28 14:24:44

antonius skrev:
manne skrev:
antonius skrev:
men folk man gillar brukar man inte få behålla, speciellt intelligenta och lättsamma, så är det väl för många, man ska hålla sig för sig själv, och inte vara godtrogen mot främlingar, men man behöver inte vara ohövlig, utan bara kortfattad, och undrar de varför man är tystlåten, säger man bara att man inte är en talker utan en doer, så slipper dom tro att de gjort något fel, för folk är så rädda idag för att få någon slags negativ impuls från sina medmänniskor


hade jag kunnat backa tiden tillbaka så hade jag tagit min student lägenhet i tomelilla direkt när jag var 20 år gammal .
För man får inte enligt LSS lagen tvinga folk att bo på ställen de inte vill bo på :cry: :evil: :-)Crying


men är det inte bra där du bor numera?


jo jo men jag blev bestulen på mycket av mina 20 års ålder period bestulen på mycket viktig tid i livet :cry: :-)Crying

Och alla dessa åren kommer aldrig tillbaka i livet :cry: :-)Crying
manne
 
Inlägg: 24193
Anslöt: 2007-08-23

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav antonius » 2026-06-28 16:34:14

manne skrev:Och alla dessa åren kommer aldrig tillbaka i livet


men tänk inte på den tid som varit, då blir man bara ännu mer deprimerad
antonius
 
Inlägg: 24000
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav manne » 2026-06-28 17:43:38

antonius skrev:
manne skrev:Och alla dessa åren kommer aldrig tillbaka i livet


men tänk inte på den tid som varit, då blir man bara ännu mer deprimerad


fördelen med studierna på folkhögskolan och student lägenhet är att det fanns kvinnor där på 20+ år :-)Happy

man fick också mycket bra vänner på folkhögskolan :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 24193
Anslöt: 2007-08-23

Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav antonius » 2026-06-28 18:43:02

manne skrev:fördelen med studierna på folkhögskolan och student lägenhet är att det fanns kvinnor där på 20+ år


men du fick ju inget fett på sylen ändå, så det är väl inget att grunna över
antonius
 
Inlägg: 24000
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in