Ramar och feldiagnoser
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Ramar och feldiagnoser
Det har hänt mig flera gånger att psykologer mm dragit fel slutsatser om mig för att man försökt få in mig i vissa ramar. Händer det ofta eller är jag annorlunda på ett annorlunda sätt?
Vad kan konsekvenserna av sådan praktisering vara? Kan man bli förvirrad av folks "anklagelser" ang ens förmågor att man faktiskt blir handikappad av det?
Vad kan konsekvenserna av sådan praktisering vara? Kan man bli förvirrad av folks "anklagelser" ang ens förmågor att man faktiskt blir handikappad av det?
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 21:45:08, redigerad totalt 1 gång.
"Läser du mellan raderna?" var frågan. Ett främmande uttryck för mig, jag var ju bara 16 år och dessutom isolerad med dålig allmänbildning som resultat. Till en början påstod jag att jag inte är korkad (de var tanter) nog att missuppfatta vad folk säger. Men efter ytterligare påtryckning i stil med "är du säker? Det är något väldigt komplext vi pratar om." tappade jag tålamodet och återgick till min vanliga människohatande attityd och sade ungefär att folk menar det dom säger, punkt. Jag hade ju inte hört uttrycket förut och var inte förberedd att "försvara" mig, så jag gav ju inget direkt självsäkert intryck.
Jag gav till slut upp och det konstaterades med mitt "medhåll" att jag tolkar allt bokstavligt, vilket jag inte gjorde. Jag fick flera nedlåtande förklaringar under utredningens gång vilket förvirrade mig och fick mig att tappa förtroende i mina egna förmågor. Exakt varför vet jag inte, men därefter började jag att faktiskt tolka allt bokstavligt, med flit dessutom. Socialt umgänge blev svårare än det egentligen var. Det gick över efter ett par år, men inte efter att jag förstärkt omgivningens bild att jag är sååå aspig.
Jag gav till slut upp och det konstaterades med mitt "medhåll" att jag tolkar allt bokstavligt, vilket jag inte gjorde. Jag fick flera nedlåtande förklaringar under utredningens gång vilket förvirrade mig och fick mig att tappa förtroende i mina egna förmågor. Exakt varför vet jag inte, men därefter började jag att faktiskt tolka allt bokstavligt, med flit dessutom. Socialt umgänge blev svårare än det egentligen var. Det gick över efter ett par år, men inte efter att jag förstärkt omgivningens bild att jag är sååå aspig.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor