DBS-behandling vid essentiell tremor
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Finns någon på forat som har personlig erfarenhet av DBS-behandling (Deep Brain Stimultaion) vid essentiell tremor (ångestrelaterad)?
I så fall ett par frågor:
Gjordes operationen i Sverige?
Är effekten god?
Tack på förhand.
Finns någon på forat som har personlig erfarenhet av DBS-behandling (Deep Brain Stimultaion) vid essentiell tremor (ångestrelaterad)?
I så fall ett par frågor:
Gjordes operationen i Sverige?
Är effekten god?
Tack på förhand.
Ingen aning. Min ena förälder har ET och jag har det litegranna, ungefär så mycket som denne hade det i min ålder så min lär väl bli värre. Har sett det mycket värre än föräldern så hoppas att min landar ungefär där. Någon behandling har aldrig kommit på tal men jag antar att man behandlar de mest extrema fall. Har du oxo mest på den dominanta handens sida?
Jag lider av viss tremor (när jag är någorlunda avslappnad enbart lite i vänster hand) och darrar som ett asplöv i t.ex. ångestfyllda situationer och generellt av muskelspänningar och energibrist. Under en period var det en ren plåga att äta bland andra människor. För mig har dock betablockerare tillräcklig effekt (och stoppar även min rusande puls).
kiddie skrev:Har du oxo mest på den dominanta handens sida?
Nej, nacke/huvud.
Kanin skrev:För mig har dock betablockerare tillräcklig effekt (och stoppar även min rusande puls).
Betablockerare har viss effekt men inte tillräcklig.
Jag har essentiell tremor men jag har bara behandlats med inderal (propranolol) 120mg/dygn. Den medicinen ger dessvärre ingen effekt för mig. Jag skakar alltid överallt i kroppen lite grann men när jag ska göra någonting medvetet så som att hälla upp ett glas vin så darrar jag extra mycket så det kallas då intentionstremor. Ibland skakar jag väldigt mycket men konstant. Det som förstärker symptomen är bl.a. hunger och sömnbrist. Jag ska ta och läsa på lite om den där behandlingen så återkommer jag kanske senare.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Återgå till Övriga Aspergerfrågor