Jag håller på att bli galen på min vän! Behöver råd o hjälp

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav StarGirl » 2013-03-30 0:23:54

Jag har blivit nära vän med en kille som e aspie han har väldigt dominant attityd utan att fatta det själv. Hans humör styr allt han blir lätt stressad kan inte ta kritik, han över analyserar saker och kan inte lugna ner sig själv. Jag orkar inte mer jag behöver hjälp med att hantera hans humör. Om man försöker säga nåt minsta sk negativt till honom börjar han tycka synd om sig själv o säger saker som att då borde jag kanske isolera mig helt. Suuuuuck. Jag orkar inte mer
StarGirl
Ny medlem

Anslöt: 2013-03-29

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-30 0:33:56

StarGirl skrev:Jag har blivit nära vän med en kille som e aspie han har väldigt dominant attityd utan att fatta det själv.

Ja det kan somliga individer ha, och när det gäller personer med Asperger så kan det även vara så att deras till synes dominanta attityd inte är avsiktligt menad. Det är väldigt vanligt att man inte förstår att man råkar bete sig socialt opassande och eftersom personer med Asperger ofta styrs ganska starkt utav sina specialintressen kan de verka dominanta som talar om det bara de är intresserade av väldigt mycket.

StarGirl skrev:Hans humör styr allt han blir lätt stressad kan inte ta kritik, han över analyserar saker och kan inte lugna ner sig själv.

Okej ja att inte kunna ta kritik är ingenting såvitt jag vet som skulle vara någon typisk Aspergeregenskap. Dock är jag mer än väl medveten om hur komplicerat det kan vara att ha att göra med sådana individer. Det man kan göra själv är att försöka att anpassa det man säger. Det man kan anmoda honom att göra är att öva på att ta kritik. Det finns mycket god information om det här i forumet men även på andra delar av Internet. Angående hans förmåga att verka överanalysera saker så gäller det mig med, i hög grad. Dock drar jag själv aldrig irrationella slutsatser så ifall du märkt av att han överanalyserar saker så till den grad att hans slutsatser blir alltför verklighetsfrånvända så kan det även ligga annan problematik bakom.

Att analysera är dock oftast bra, men man skall göra det rationellt och vetenskapligt.

StarGirl skrev:Om man försöker säga nåt minsta sk negativt till honom börjar han tycka synd om sig själv o säger saker som att då borde jag kanske isolera mig helt.

Då vet jag en tråd här som kan hjälpa dig att komma tillrätta med de problemen.
https://www.aspergerforum.se/nagon-mer-som-upplevt-att-det-ar-valdigt-hart-klimat-har-t32556.html

Där finner du svaren på hur människor tar kritik olika, hur man kan förändra dem och även mycket matnyttig information om hur olika människor använder olika strategier för att bygga upp sin självkänsla på.

Lycka till och jag hjälper dig gärna vidare ifall jag kan =)
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in