Förnedringskassan begär dödsdatum på cancersjuk 23-åring

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Förnedringskassan begär dödsdatum på cancersjuk 23-åring

Inläggav marxisten » 2013-02-26 15:13:48

Nu har väl FK slagit sittt eget rekord i inkompetens och vidrig människosyn.

Klockan var knappt sex i morse när en av våra medlemmar, en 23-årig kille, ringde min mobiltelefon. Han berättade om det ofattbara, om hur han några veckor tidigare fått beskedet att cancern han krigat mot så länge skulle vinna. Han berättade om chocken, sorgen och känslan av att vilja försvinna från sin kropp. Tillsammans med sina läkare och familj fattade han beslutet att lämna sjukhuset. Att få spendera den sista tiden hemma, tillsammans med familjen.

Några veckor tidigare hade han ansökt om förlängd sjukpenning hos Försäkringskassan. Förra veckan kom domen: Ansökan nekad. Killen var enligt Försäkringskassan inte “allvarligt sjuk” nog för att få fortsatt ersättning eftersom han hade valt att lämna sjukhuset.
Att detta var felbeslut från Försäkringskassan förstod vår medlem, men vart ska man hitta orken att strida när orken knappt finns till att andas? Därför ringde han nu oss.

Jag fick hans uppgifter och ringde upp hans handläggare på Försäkringskassan. Jag var förberedd på diskussion, det är vi alltid. Personen på andra sidan luren berättade det jag redan visste, så jag gjorde som vi alltid gör och frågade vad som kunde förändra domen. Handläggaren förklarade att om vi kunde skicka in ett “skriftligt intyg med datumet personen förväntas avlida” kunde de ta ärendet vidare.

Vid lunch skrev vi om händelsen på vår Facebook-sida och inlägget fick snabbt stor spridning. Det dröjde inte länge innan familjen blev uppring av det lokala kontoret och händelsen var löst. Det hade “skett ett missförstånd” och killen ska få sin sjukpenning.

Ungcancer.se

Nu begärs alltså dödsdatum av läkaren när killen skall dö av sin cancer för att bevilja han sjukpenning. Har Förnedringskassan tappat vettet totalt? Fy fan!
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Förnedringskassan begär dödsdatum på cancersjuk 23 åring

Inläggav Meppe » 2013-02-26 15:59:47

marxisten skrev:Har Förnedringskassan tappat vettet totalt?

Sen när har dom haft något vett att tappa? Såg det igår kväll, orkade inte ens bli förvånad mera.

"Missförstånd" - det man skyller på när man inte vill medge att man gjort fel.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav earlydayminer » 2013-02-26 16:12:24

Ofattbart är det.

Att inte något drastiskt händer efter sådana här totalt ofattbara beslut tas är ännu mer ofattbart. Jag blir så förbannad och besviken att jag vill göra uppror.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav marxisten » 2013-02-26 16:23:55

Meppe skrev:

Sen när har dom haft något vett att tappa?

Där har du en poäng. Men de tycks ha tappat alla mänskliga känslor. Hur kan man ens få för sig att begära in intyg på dödsdatumet för en cancersjuk 23 åring? :roll:

Synd de ej skrev ut handläggarens namn, men det kanske är säkrast. Den idioten hade nog fått dödshot om de gjort det. Blir illamående av att läsa sånt här.. :-)Raging
marxisten

Inläggav Meppe » 2013-02-26 16:36:51

marxisten skrev:
Meppe skrev:

Sen när har dom haft något vett att tappa?

Där har du en poäng. Men de tycks ha tappat alla mänskliga känslor. Hur kan man ens få för sig att begära in intyg på dödsdatumet för en cancersjuk 23 åring? :roll:

Man följer antagligen bara regler.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav plåtmonster » 2013-02-26 16:37:03

Kika inte på sprattelgubben utan den som drar i trådarna.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2013-02-26 16:37:25

Men det är väl bara en handläggare som är ansvarig för detta beslut, man kan väl inte beskylla hela FK för att ha en vidrig människosyn och vara inkompetenta m.m. på grund av enstaka handläggare och beslut?

Se exempelvis det här inlägget från tråden Goda FK-nyheter!:

slackern skrev:Tydligen nekas färre sjukersättning i dagsläget. Så reglerna är nog inte så pass hårda som folk befarade.

För tre år sedan fick mer än varannan avslag när Försäkringskassan avgjorde rätten till förtidspension, sjukersättning. Trots att reglerna är desamma är det i dag mindre än var tredje som nekas ersättningen, enligt statistik som har tagits fram åt DN.

Att beviljas förtidspension i dag är betydligt svårare än med reglerna som fanns före sommaren 2008, men det är inte omöjligt – förra året fick över 10 000 klartecken till att bli förtidspensionärer. De kan bli ännu fler i år, om den nya trenden i Försäkringskassans beslut håller i sig.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre- ... ersattning

post971975.html#p971975
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav marxisten » 2013-02-26 16:59:17

Meppe skrev:Man följer antagligen bara regler.

Tror inte ens Förnedringskassan har nån regel eller direktiv om att man måste ha ett beräknat dödsdatum för att räknas som sjuk. Så bisarra regler tror jag inte ens de mörkblå kostymerna i riksdagen skulle få för sig att skriva.
marxisten

Inläggav marxisten » 2013-02-26 17:19:31

Wine skrev:Men det är väl bara en handläggare som är ansvarig för detta beslut, man kan väl inte beskylla hela FK för att ha en vidrig människosyn och vara inkompetenta m.m. på grund av enstaka handläggare och beslut?

Om det ändå vore enskilda gånger det skedde. :roll:

Men det är inte enskilda fall, då det sker totalt hutlösa beslut varje dag hos denna inkompetenta myndighet. Därför anser jag hela FK har en vidrig människosyn och är inkompetent. Det är ju inte precis första gången de senaste åren en dödssjuk utförsäkras. Så nej, det är inte en enskild handläggare, det är hela satans myndigheten.

Fast jag kan ej förneka att detta måste vara ett bland de mest bisarra fallen som förekommit i svensk myndighetshistoria.
marxisten

Inläggav Wine » 2013-02-26 17:55:29

marxisten skrev:Men det är inte enskilda fall, då det sker totalt hutlösa beslut varje dag hos denna inkompetenta myndighet. Därför anser jag hela FK har en vidrig människosyn och är inkompetent. Det är ju inte precis första gången de senaste åren en dödssjuk utförsäkras. Så nej, det är inte en enskild handläggare, det är hela satans myndigheten.

Men vi kan ju knappast veta hur många av de fallen som exempelvis beror på slarv med läkarintyg, felaktiga formuleringar m.m. Många utav de fall som tagits upp i media har kanske också i efterhand ändrats?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2013-02-26 18:12:48

Beslutet är bara ett av många som visar på vilken totalt omänsklig myndighet FK har blivit efter åtstramningarna som Alliansen genomdrivit.

FK var ursprungligen till för att ge ett ekomomiskt skydd vid sjukdom, numera genererar FK sjukdomar genom den otroliga osäkerhet som många drabbas av genom att bli beroende av deras ibland slumpmässiga beslut, rättsosäkerheten har blivit enorm.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2013-02-27 0:46:18

När fick FK denna omänskliga roll?
Och de betedde sig inte rumsrent under sossarna heller även om Mörderaterna är värre.

Man kan ju fundera till vad a-kassa/skatt mm går till. Kanske man skulle starta en skattebefriad "hjälporganisation" som man dra av skatten och på det sättet konkurrera med FK. Det är trots allt en trygghetsförsäkring och när den inte är trygg verkar det meningslöst att sponsra den.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav biologic » 2013-03-10 22:19:19

Helt otroligt. Jag saknar ord... Detta var nog det värsta hittills från FK.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in