Behöver tänka på min hälsa, men kan inte

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-30 8:52:21

"Hälsa och skönhet" var ett av mina största intressen förut. Jag tjatade på andra om det, sökte efter det på nätet och spenderade mer än 3000 kr på skönhetsprodukter. Sedan slutade jag helt plötsligt och blev till och med arg varje gång jag såg en vacker kvinna, eller någonting som hade med hälsa eller skönhet att göra. Jag tror det hade att göra med att jag blev sur på mig själv för att det var så ytligt.

Samtidigt så är det väldigt viktigt att tänka på sin hälsa, speciellt om man är som jag, som lätt lägger på mig. Men varje gång jag försöker tänka på det känner jag ett hat bubbla inom mig, och det är svårt att komma igång. Kommer jag igång så glömmer jag bort att fortsätta.

Hur har ni gjort för att göra något ni måste men inte alls är intresserade av?
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav plåtmonster » 2012-12-30 9:20:53

Var tydlig för dig själv, om jag gör detta så uppnår jag det jag verkligen njuter av eller vill. Är man utvilad, har lugn miljö osv så gör det att man kan lägga sin koncentration mer fokuserat. Man kan också försöka undvika att känna efter om det är tråkigt och jobbigt. Gör X, sedan Y och sist Z.. klart utan att tänka så mycket under görandet. Något som gör det lite trevligt under tiden kan också fungera, om jag pluggat i 20 minuter får jag äta EN lakrits. Eller sätta sig i någon trevlig miljö med utsikt över havet eller annat trevligt. Kanske läsa på tåget där man inte kan göra så mycket annat osv.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in