De verkliga AS-dragen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

De verkliga AS-dragen

Inläggav Autismsmurfen » 2012-10-20 21:58:43

Bilden som NT:s verkar ha av folk med AS verkar ibland vara lika med en galning. Alltid när det är någon som beter sig på ett väldigt udda sätt är det AS de misstänker. Själv har jag aldrig tyckt att min autism har gjort mig konstig, den är bara en del av mig som gör mig unik. Har dessutom extra hjälp i skolan tillsammans med några andra killar, och tror inte att jag skulle ha märkt att de hade något om någon inte hade sagt det från början.

Hur ser ni på er själva? Hur skulle ni beskriva en "verklig" bild av AS?

(Vet att jag har formulerat mig konstigt. Säg bara till så förklarar jag sen, när jag har tid :))
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

De verkliga AS-dragen

Inläggav plåtmonster » 2012-10-21 1:21:06

AS gör ofta att man fungerar på ett annat sätt och kanske finner kommunikation med folk flest rätt ointressant, i tillägg så kan brist på mimik, kroppspråk, vana vid formuleringar osv göra ett väldigt annorlunda intryck än så som verkligheten är. NT:s theory-of-mind (ToM) är väldigt NT specifik och blir helt tilltufsad när de med sin standardorientering skall förstå en person som har AS funktion.

* Intresse i specifika områden med dito uthållighet.
* Tankezon där allt utom livsuppehållande funktioner hamnar utanför medvetandefokus.
* Konkret ej personligt.
* Finner "drama" irrelevant.
* Möjligt mer sensoriskt känslig än folk i stort (buller, synintryck, deadlines).
* Finner social interaktion endast intressant då den har ett explicit syfte.
* Ofta bristande färdigheter i interaktion men ej oförmåga. Den kan bli bättre än vad man tror, men förutsätter en mening med det. Se ovan..
* Variansen mellan AS personer är mycket större än för NT.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

De verkliga AS-dragen

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-21 15:22:36

Svårt ibland att veta vad som kan kopplas till AS och vad som mest är ens personlighet... men om jag ändå utgår från hur det gestaltar sig hos mig skulle jag t.ex. kunna säga följande:

~ överkänslig för vissa sinnesintryck, mest visuella och ljud

~ ett lite "udda" beteende kring mat

~ lång återhämtningsperiod efter socialt umgänge

~ svårt att hänga med i samtal när fler än 2 personer är inblandade, ingen naturlig känsla för s.k. "turtagning"

~ egensinnig och självständig.. gör som jag själv tycker och påverkas inte av grupptryck/andras åsikter

~ stort behov av att vara ifred & skärma av mig

~ kan inte läsa av vad andra känner och menar, utan får använda erfarenhet och logiskt tänkande för att ha en chans att räkna ut det, om de inte säger det rakt ut

~ extremt fokuserad, noggrann och uthållig när jag pysslar med något som intresserar mig

~ svårt med "runtomkringdutt" i interaktion med andra... kommunicerar rakt och tydligt och kan uppfattas som lite hård/oartig/kall

~ envis & oflexibel

~ stort behov av förutsägbarhet i tillvaron, behöver planera och få veta saker i förväg, får panik & hjärnsläpp om jag blir "taget på sängen"

~ behöver tydlig och konkret kommunikation för att förstå

~ sjunker in i min egen värld och trivs med det

~ sparsam ansiktsmimik.. lite "stoneface"

typ så...
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in