Hur mycket hänsyn ska man ta pga människors npf?
40 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Gafsan skrev:Abbreviation skrev:Och din ton i TS kan inte ha påverkat min trevlighet? Ingenting beror på dig? Jag är inte vidare sugen på att vara trevlig mot någon som sitter och gnäller över att andra är aspiga och att hen inte orkar med det och tycker att de ska förändra sig. Förväntar du dig verkligen trevlighet som svar när du gnäller över aspergare på ett aspergerforum?
Jag har svårt att förstå ditt engagemang i den här tråden.
Helt bortkastat är det dock inte, hon gestaltar ett ganska solklart exempel på det DiProgan talade om i sitt inlägg.
Tonläget är onödigt uppskruvat i den här tråden, framför allt från Abbreviations och tahlias sida. Ansträng er lite extra nu för att hålla stilen så slipper moderatorerna gå vidare med det här. Vore även synd att låsa en intressant tråd som denna.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
@Gafsan det var mer ett svarsmål på detta:
Samt detta svar:
Antagandena haglar, identiteten bygger på intelligens och man måste identifiera sig som defekt eller utmåla andra som dåliga. För det finns inget annat val..
DIProgan skrev:Många Aspergares identitet bygger på att de är intelligenta. Så när människor gör saker annorlunda som Aspergaren inte förstår pga. sina sociala tillkortakommanden som de tenderar behålla outvecklade för att inte riskera sin självbild så är de tvungna att antingen erkänna sin identitet som bristande vilket givetvis inte går an eller utmåla personen med betéendet som något dåligt.
Samt detta svar:
Wine skrev:Du menar det här ganska så ofta förekommande nedvärderandet av de så kallade NT's antar jag?
Antagandena haglar, identiteten bygger på intelligens och man måste identifiera sig som defekt eller utmåla andra som dåliga. För det finns inget annat val..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
@ Plåtmonster:
OK, då förstår jag vad ditt inlägg syftar på, men jag förstår ändå inte vad du menar... (det är fullt möjligt att jag är lite trög nu, men jag vill verkligen förstå).
OK, då förstår jag vad ditt inlägg syftar på, men jag förstår ändå inte vad du menar... (det är fullt möjligt att jag är lite trög nu, men jag vill verkligen förstå).
I takt med årens ökade självinsikt samt mer kunskap om AS tycker jag mig kunna se aspergerdrag där andra bara tänker "vilken jävla typ att bete sig".
Sen brukar jag tycka att vederbörande är mer intressant än alla sk välanpassade normativa människor som när det kommer till kritan är idel skitsnackare...så frågan vad mig anbelangar är hur mycket tålamod man ska behöva ha med dessa normativa fanskap med falska leenden och plattitydmässiga beteenden?
Bland det värsta jag vet är folk som säger heeej vad kul att se deeej när man ser att de menar motsatsen.
Sen brukar jag tycka att vederbörande är mer intressant än alla sk välanpassade normativa människor som när det kommer till kritan är idel skitsnackare...så frågan vad mig anbelangar är hur mycket tålamod man ska behöva ha med dessa normativa fanskap med falska leenden och plattitydmässiga beteenden?
Bland det värsta jag vet är folk som säger heeej vad kul att se deeej när man ser att de menar motsatsen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-10-16 15:21:03, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:I takt med årens ökade självinsikt samt mer kunskap om AS tycker jag mig kunna se aspergerdrag där andra bara tänker "vilken jävla typ att bete sig". Sen brukar jag tycka att vederbörande är mer intressant än alla sk väluppfostrade normativa människor som när det kommer till kritan är idel skitsnackare...
OK, men även om en person är intressant på sitt vis så kan det ju vara väldigt påfrestande om hen samtidigt t.ex. är aggressiv, tjatig, struntar i sina åtaganden osv. Har du några bra förslag på hur man hanterar sånt, när det förefaller mycket troligt att någon form av autismspektrumproblematik ligger till grunden för beteendet, men att personen själv inte är medveten om detta?
Det beror på vilken typ av relation man har till vederbörande.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Det beror på vilken typ av relation man har till vederbörande.
Det rör sig ffa om en kollega och en släkting (som jag av olika skäl inte kan avstå från umgänge med utan att skada andra relationer som jag är rädd om).
ElsaS skrev:Så här hade jag resonerat;
- Mycket, för mej, viktiga personer hade jag tagit strider med, men valt striderna noggrant.
- Andra hade jag skapat så mycket distans till som möjligt, eftersom det är väldigt energikrävande att umgås med den typen av människor som skyller allt på andra och aldrig vill ta eget ansvar.
Detta tror jag är rätt väg att gå, för att inte gå under själv. Välj konflikterna som stör dig mest, saker som du tror skulle kunna lösas med folk som betyder någonting för dig. Distansera dig till resten. Jag hoppas att du finner bra strategier för detta, Gafsan. Det är ju vansinnigt krångligt när man hamnar i slika situationer.
Gafsan skrev:Abbreviation skrev:Och din ton i TS kan inte ha påverkat min trevlighet? Ingenting beror på dig? Jag är inte vidare sugen på att vara trevlig mot någon som sitter och gnäller över att andra är aspiga och att hen inte orkar med det och tycker att de ska förändra sig. Förväntar du dig verkligen trevlighet som svar när du gnäller över aspergare på ett aspergerforum?
Jag har svårt att förstå ditt engagemang i den här tråden. Först ids du inte läsa mitt TS ordentligt till att börja med. Sen blir du arg över saker som du missförstått, så du skriver ett aggressivt inlägg där du felciterar mig. Sen tycker du att jag är otrevlig när jag rättar dig. Kanske det vore bäst för oss båda att du letar upp någon annan tråd där du förstår frågeställningen och inte blir så upprörd.
För dem som läst mitt TS framgår det förhoppningsvis att mitt syfte med tråden verkligen inte är att gnälla utan att jag vill ha tips på hur jag bör bemöta personer i min omgivning som beter sig illa, när jag misstänker att deras beteende troligen (åtminstone delvis) är autismspektrumrelaterat.
Jag är inte upprörd. Jag är oerhört trött och misslyckas tydligen med kommunikationen. Jag upplevde det som gnäll men det kan ju lika gärna bero på min trötthet som någonting annat. Ursäkta.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Gafsan skrev:KrigarSjäl skrev:Det beror på vilken typ av relation man har till vederbörande.
Det rör sig ffa om en kollega och en släkting (som jag av olika skäl inte kan avstå från umgänge med utan att skada andra relationer som jag är rädd om).
Är det två personer eller en?
Kan vara knepigare.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Är det två personer eller en?
Kan vara knepigare.
Kollegan och släktingen är två olika personer.
Gafsan skrev:KrigarSjäl skrev:Är det två personer eller en?
Kan vara knepigare.
Kollegan och släktingen är två olika personer.
Olika situationer alltså.
Strängt taget kan man skippa umgänge med både släktingar och kollegor, men man kan också välja kompromisser.
Jag vet inte vilket du ska välja men tänk igenom eventuella konsekvenser, ställ ett vals fördelar resp nackdelar mot varandra i vågskålen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Det krävs massa ödmjukhet för att inse att man själv kan ha fel, ha gjort fel, ha uppfört sej felaktigt eller på andra sätt varit delaktig till att en konflikt kan ha uppstått.
För en del tar det 50 år innan de börjar begripa att allt inte är alla andras fel, att begripa att det finns ödmjukhet att utnyttja. Det du kan göra är att vara rak och ärlig och säga exakt som du tycker. Det brukar ju aspergare gilla. Funkar inte det, finns det inget du kan göra mer än att vänta. Ibland kommer personen aldrig att förändras.
För en del tar det 50 år innan de börjar begripa att allt inte är alla andras fel, att begripa att det finns ödmjukhet att utnyttja. Det du kan göra är att vara rak och ärlig och säga exakt som du tycker. Det brukar ju aspergare gilla. Funkar inte det, finns det inget du kan göra mer än att vänta. Ibland kommer personen aldrig att förändras.
weasley skrev:Det krävs massa ödmjukhet för att inse att man själv kan ha fel, ha gjort fel, ha uppfört sej felaktigt eller på andra sätt varit delaktig till att en konflikt kan ha uppstått.
Håller med. (Eller kanske vad Mortalis skriver på förra sidan – om man gör det skickligt?) Men det brukar vara viktigt att också göra det vänligt eller inte anklagande. Samtidigt som det kan vara svårt. Få någon att känna sig anklagad brukar vara ett säkert sätt att sätta hen i harnesk – i värsta fall även inför sig själv. Det kan ju också vara av självbevarelsedrift inför en orimlig omvärld en sådan här person har blivit så avig från början.
Skrivet mer allmänt, har tyvärr inte orkat hänga med i tråden.
Om omgivningen varit orimlig innan är det lätt att betrakta allt som "j-vla idioter" även fortsättningsvis även när det inte är så. En lösning kanske är att försöka förmedla att situationen är hanterbar, och hur?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Övriga Aspergerfrågor