Psyka bort onödiga tankar och oro

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Psyka bort onödiga tankar och oro

Inläggav Autismsmurfen » 2012-08-06 9:50:25

Jag har ett problem (som jag tror de flesta med högfungerande autism har), och det är att jag snurrar in alldeles för mycket på helt onödiga saker. Så fort jag läser om något måste jag googla på det och få reda på allt om det, även om det är något som får mig att må dåligt. Det gör att jag får mindre tid över åt att göra saker jag faktiskt tycker om.

Så vad jag undrar är om ni vet några sätt som man kan psyka bort dessa tankar på. En grej som jag har hört talas om är att skriva ner vad som gör en orolig på en lapp, lägga läppen i en låda och sedan låtsas att tanken stannar där.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Re: Psyka bort onödiga tankar och oro

Inläggav Orogor » 2012-08-06 10:32:06

Jag känner igen mig i det du skriver, har även en tendens att helt tappa bort mig om jag hittar något intressant.
En grej som funkar för mig är att jag skrivit påminnelser åt mig själv vad det är jag höll på med(I telefonen, på post-it-lappar etc.), så när jag ser dom släpper jag det som distraherat mig och återgår till vad jag tänkte göra från början.
Orogor

Anslöt: 2012-05-04

Inläggav mondo beyondo » 2012-08-06 18:04:57

Jag har bestämt mig för att släppa jobbiga tankar så fort jag kommer på mig med det. Så kommer jag på mig med att oroa mig eller tänka negativt ska jag bara fokusera på nuet gnm att tex fokusera på andningen en stund samtidigt som jag tänker 'här och nu' när jag andas in och ut. Jag har oxå bytt ut jobbiga tankar till tankar som 'Life is Good' och liknande och sen fokuserat på den tanken tills jag mår bättre. Såna jobbiga tankar brukar vara som värst när jag får tillfälle att slappna av som tex när jag cyklar hem från jobbet eller promenerar med hundarna och allting eg är bra, bara jag som ska ner i nåt svart och slaska :/

Jag hoppas att med tiden att min hjärna blir positivare och jag behöver jobba medvetet alltmer sällan med vad jag lägger mina tankar på. Ser det som en process.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-06 22:28:33

Hah. Jag blir inte orolig av sådant, det är mer min nyfikenhet på att lära mig nytt. Så fort jag hört, läst osv något som intresserar mig, så måste jag genast veta mer. Simpla wikipedia-sökningar won't do, utan blir lån på bibliotek, söka på databaser. Mitt huvud är alltid igång med att konstruera, förklara, begripa diverse frågeställningar-/ämnen - det går inte att koppla ned hjärnan.

Sen finns det väl andra onödiga tankar som dyker upp a la tvång. Dessa behandlas med rejält löp och-/eller cykelpass.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Autismsmurfen » 2012-08-07 10:41:05

dasunbedingte skrev:Hah. Jag blir inte orolig av sådant, det är mer min nyfikenhet på att lära mig nytt. Så fort jag hört, läst osv något som intresserar mig, så måste jag genast veta mer.

Antar att det inte är barnmisshandel och folk som hatar andra folkgrupper som intresserar dig. Känner som du om det är något lättsamt, men om det är fel ämne så blir det bara jobbigt.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-07 19:22:44

Nej. Ämnet spelar faktiskt ingen roll. Är jag intresserad, så är det ett "tvång" att veta mer.
Apropå icke-pk ideal... Bland annat har jag djupt intresse för retorik, idévetenskap och stor entusiasm för auktoritära ideologier och socialpsykologi + en hel del annat som kompletterar - så de mest icke-pk tankarna skrämmer mig inte, utan snarare skapar intresse för att se hur pass lättledd den mänskliga arten är. Hau.

Frågor kring vissa moraliska frågeställningar, ex barnmisshandel, är resultaten densamma - disciplin och tough love, däremot kroppsstraff-/dödsstraff om aga sker.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in