Tillfällig ADHD
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Tillfällig ADHD
Jag har noterat att emellanåt så får jag någon sorts tillfällig ADHD, vanligen händer detta i samband med någon form av stress och idag var en sådan dag, jag blev stressad och ville en massa saker samtidigt.
Vad har ni för spekulationer ikring detta o är det någon som har någon nivå av igenkänning av detta?
Vad har ni för spekulationer ikring detta o är det någon som har någon nivå av igenkänning av detta?
Re: Tillfällig ADHD
ADHD är ju precis som autism egentligen en extrem variation av normala egenskaper. För egen del kan jag säga att ADHD faktiskt är som att vara konstant stressad. Alla blir lite hispiga emellanåt. Det faktum att du ens lägger märke till det betyder nog att du är rätt lugn i utgångsläget.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Jag håller med Angelic Fruitcake om att ADHD är som att vara konstant stressad.
För övrigt är det lustigt att denna tråd skapades idag. Just idag anklagade jag min man för att ha fått ADHD. Han har varit väldigt "dampig" idag.
För övrigt är det lustigt att denna tråd skapades idag. Just idag anklagade jag min man för att ha fått ADHD. Han har varit väldigt "dampig" idag.
Vissa dagar är helt klart värre än andra. När jag är känslomässigt stressad är jag lika illa som när jag är omedicinerad. Kan inte vara still, kan inte koncentrera mig, gör 14 saker samtidigt, har 14 tankar samtidigt, avslutar varken saker eller tankar och måste hela tiden iväg, iväg, iväg, fast jag vet inte vart jag ska. Och jag blir dement också. Varför gick jag hit, vad var det jag skulle göra, var fan har jag lagt den??? 
- Angelic Fruitcake
nano skrev:Jag har noterat att emellanåt så får jag någon sorts tillfällig ADHD, vanligen händer detta i samband med någon form av stress och idag var en sådan dag, jag blev stressad och ville en massa saker samtidigt.
Jag har "tillfällig ADHD". Jag har ingen diagnos, men jag får "ryck" som jag säger och blir hyper som fan och impulsiv och får enorma koncentrationssvårigheter. Och gör massa saker samtidigt. Det blir liksom inget gjort utan en massa flum. Sen går det över efter nån timme oftast. Och det blir värre ju äldre jag blir också.
Jag ska göra ADHD utredning tror jag. Jag har alldeles för många vilda/uppstressade/utåtagerande/impulsiva stunder. Känns som om jag tänker i 340 km/h och bollar med 4-5 "seriösa" grubblerier på en gång. Sen är jag rastlös som en hamster i ett hjul mer eller mindre non stop.
Senast redigerad av treeman 2012-03-11 22:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen skrev:Han har varit väldigt "dampig" idag.
Du har ingen videosnutt man kan få se?

treeman skrev: Sen går det över efter nån timme oftast.
Ha! Somliga har det bra

- Angelic Fruitcake
treeman skrev:Sheyen skrev:Han har varit väldigt "dampig" idag.
Du har ingen videosnutt man kan få se?
Nej, tyvärr inte.
Angelic Fruitcake skrev:treeman skrev: Sen går det över efter nån timme oftast.
Ha! Somliga har det bra
Jag blir väldigt hyper när jag är glad, inte bara vanligt glad, men glad glad.
T.ex. om jag skulle köpa ny bil. Då känner jag att jag kan springa upp för väggarna ibland.
T.ex. om jag skulle köpa ny bil. Då känner jag att jag kan springa upp för väggarna ibland.
Jag kan få anfall av rastlöshet men jag blir mer trött av det. Det är nog mer den aspiega rastlösheten tror jag. Fast i huvudet har 25 projekt på gång samtidigt. Och händer det inte mycket nog så börjar benen trumma av sig själv nästan.
Jo jag brukar få höra att jag är lugn av mig, brukar tycka det själv också.Angelic Fruitcake skrev:....För egen del kan jag säga att ADHD faktiskt är som att vara konstant stressad. Alla blir lite hispiga emellanåt. Det faktum att du ens lägger märke till det betyder nog att du är rätt lugn i utgångsläget.
Angelic Fruitcake skrev:Vissa dagar är helt klart värre än andra.
Helt klart, jag känner igen mig i resten av din beskrivning med.
Jag har också uppfattat dig som lugn Nano.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
+1
Jag kan sakna mina mani-ryck som jag kunde få förut. Man fick så mycket gjort då.
Jag kan sakna mina mani-ryck som jag kunde få förut. Man fick så mycket gjort då.
Jag har ADHD hela tiden. Det enda negativa som finns hela tiden är svårigheten att läsa långa stycken, resten dyker upp när jag är stressad. Den positiva kreativiteten finns där hela tiden.
Jag har Asperger hela tiden också. De positiva sidorna (detaljseendet, organisationsnörderiet, hyperkänsligheten, specialintresset) finns där hela tiden. De negativa dyker upp vid stress.
Jag har Asperger hela tiden också. De positiva sidorna (detaljseendet, organisationsnörderiet, hyperkänsligheten, specialintresset) finns där hela tiden. De negativa dyker upp vid stress.
Jag tror man ska se det som att stress ger mera ADHD-symptom. Somliga har kanske egentligen inte alls ADHD, eller väldigt lite, men får märkbara ADHD-liknande symptom vid stress. Andra har ADHD i mera eller mindre grad och symptomen förvärras vid stress. Utbrändhet ger enligt min erfarenhet ofta ganska tydliga ADHD(liknande) symptom.
treeman skrev:Sen är jag rastlös som en hamster i ett hjul mer eller mindre non stop.
Låter definitivt som ADHD! Kan man inte leva ut hyperaktiviteten kommer rastlösheten istället.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor