Hemlös i 3 månader med början i mars...
Re: Hemlös i 3 månader med början i mars...
slackern skrev:Men du om du har ett förshandskontrakt? Så måste hyresvärden fixa en ersättningslägenhet under tiden om det inte går att bo kvar under tiden.
Det verkar inte funka så när man har en bostadsrätt. Titti skrev tidigare i tråden:
"Om man bor i en bostadsrätt får man själv lösa evakuering under ombyggnationer, det är en av skillnaderna mellan bostadsrätt och hyresrätt. Det medför ett mycket större personligt ansvar för allt möjligt även om en bostadsrätt kan vara en lägenhet (men inte måste vara det). Det är ett slags mellanting mellan att hyra och att äga.!/titti
aspiemelly skrev:kan inte läsa det, krävs inloggning. Men jag "vet" från brf sidan vad som gäller, eller iaf vad dom säger gäller. "flytta till släktingar" jo tack tjena... det valet har ju alla...
Jag följde länken och så här står det:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, det dumma är att även om man skulle få dem att fixa alternativ bostad - vilket de tydligen inte måste - så blir det ändå man själv som får betala kalaset i slutandan.
Vem är det som bestämt denna "renovering" egentligen?
Äger föreningen mark på annat håll?
Eller om man kunde sätta en barack vid ett av husen som ska renoveras om 2 år. Fråga om lov.. tja sätt den där!
Äger föreningen mark på annat håll?
Eller om man kunde sätta en barack vid ett av husen som ska renoveras om 2 år. Fråga om lov.. tja sätt den där!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Iridia skrev:Ja, det dumma är att även om man skulle få dem att fixa alternativ bostad - vilket de tydligen inte måste - så blir det ändå man själv som får betala kalaset i slutandan.
Jag tycker inte alls det är dumt. Det är en bostadsrättsförening med regler och stadgar som man måste sätta sig in i när man köper en bostad.
Föreningen består av medlemmar, bostadsägarna, med vald styrelse och demokratiskt fattade beslut.
Om föreningen, dvs medlemmarna, skulle betala boendet vid reparationer skulle det drabba bostadsrättsägarna. Föreningen kan gå i konkurs eller tvingas höja månadsavgiften.
Vem skulle annars betala, om inte ägarna själva?
Du misstolkade mig. Jag menade inte att föreningen är dumma utan att situationen suger i största allmänhet. Det är ju inte säkert man har en massa pengar över bara för att man råkar ha en br.
Hoppas det löser sig i alla fall. Korttidskontrakt brukar inte vara så svåra att hitta på andrahandsmarknaden.
Hoppas det löser sig i alla fall. Korttidskontrakt brukar inte vara så svåra att hitta på andrahandsmarknaden.
Ok, jag missförstod.
När du skrev "dom" om bostadsrättsföreningen fick jag en känsla av att du betraktade dem som en motpart, som Ts inte var en del av.
När du skrev "dom" om bostadsrättsföreningen fick jag en känsla av att du betraktade dem som en motpart, som Ts inte var en del av.
Härliga tider...*ironi*
Nu är det tydligen den 23/2, ok 4 dagar tidigare än dom sa men håller dom på så här vetifan om dom inte ringer på när dom vill. SUCK!!
Nu är det tydligen den 23/2, ok 4 dagar tidigare än dom sa men håller dom på så här vetifan om dom inte ringer på när dom vill. SUCK!!
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Fan, så får de väl inte hålla på, man måste ju få en rimlig chans att fixa boende!
och där kom ytterligare ett "bud", v.11 Det ska gälla min lght, sen att det verkliga datumet för mig ändå lär vara 23/27 då man i detta hus hör om nån tappar en sked i golvet 4 lägenheter bort...då lär min hälsa inte vara den bästa efter "bilning" i 2-3 veckor.
Jag börjar känna mig smått snurrig av allt det här. Dom få andra hand jag sett som passat datummässigt, (och inte varit "vackra flicka få bra rummet hos mig" eller "3mån i förskott, betalas innan kontrakt" ok inte dom orden men ni hajar iden) har krävt arbete och referenser från arbetsgivare. Funderade nästan på att köpa en till lght, men sen lär man väl inte få den såld igen/förlora skjortan för priserna sjunker. Hade jag varit händig hade jag slått till, fixat upp en och sålt/tjänat lite men det är jag absolut inte.
Jag börjar känna mig smått snurrig av allt det här. Dom få andra hand jag sett som passat datummässigt, (och inte varit "vackra flicka få bra rummet hos mig" eller "3mån i förskott, betalas innan kontrakt" ok inte dom orden men ni hajar iden) har krävt arbete och referenser från arbetsgivare. Funderade nästan på att köpa en till lght, men sen lär man väl inte få den såld igen/förlora skjortan för priserna sjunker. Hade jag varit händig hade jag slått till, fixat upp en och sålt/tjänat lite men det är jag absolut inte.
- aspiemelly
Få skriftligt avtal!
Annars får du väl ställa en billig husvagn utanför tillfälligt?
Annars får du väl ställa en billig husvagn utanför tillfälligt?
- plåtmonster
Nyss damp det ner en stor bunt paper i brevlådan med "val" med tanke på deras fria val i övrigt ( a, a, a, eller a:igt) som jag förhandlade mig runt borde jag inte blivit förvånad.
4 sidor med "standard VAL", fanns EN produkt som var tillval... varför var dom andra ens med då? "Väljer ni handfat eller handfat(samma)" väljer ni elkontakt eller elkontakt, väljer ni tryckknapp eller tryckknapp... så såg hela bunten ut i princip. Flera saker som inte stämde med tidigare info också. FAN HAR INTE TID ATT BRÅKA MED DOM!!!!
4 sidor med "standard VAL", fanns EN produkt som var tillval... varför var dom andra ens med då? "Väljer ni handfat eller handfat(samma)" väljer ni elkontakt eller elkontakt, väljer ni tryckknapp eller tryckknapp... så såg hela bunten ut i princip. Flera saker som inte stämde med tidigare info också. FAN HAR INTE TID ATT BRÅKA MED DOM!!!!
- aspiemelly
Förstår inte NT folket...
Säger man till dom att man snart inte har nånstans att bo låter det så här:
Va? nämen varför?
*Dom ska bygga om.
Men vad ska du göra då?
*vet inte, hittar inget, hotell m.m. är för dyrt osv kan inte bo hos någon.
Men VAD ska du göra då?
*vet inte!
Jamen nåt får du göra.... eller så byter dom ämne.
Ibland kommer "men vad ska du göra" 3-4 ggr på raken. Vad i "VET INTE" förstår dom inte?? Hade jag haft pengar och svarat "bo på hotell" så hade jag sagt det!
Börjar bli äckligt nära nu.
Säger man till dom att man snart inte har nånstans att bo låter det så här:
Va? nämen varför?
*Dom ska bygga om.
Men vad ska du göra då?
*vet inte, hittar inget, hotell m.m. är för dyrt osv kan inte bo hos någon.
Men VAD ska du göra då?
*vet inte!
Jamen nåt får du göra.... eller så byter dom ämne.
Ibland kommer "men vad ska du göra" 3-4 ggr på raken. Vad i "VET INTE" förstår dom inte?? Hade jag haft pengar och svarat "bo på hotell" så hade jag sagt det!
Börjar bli äckligt nära nu.
- aspiemelly
Finns det något skriftligt på när de ska ha tillgång till lägenheten övh?
- plåtmonster
Iridia skrev:Kollade du andrahandslägenheterna?
Någa speciella du tänker på? Kollat halva landet utan att hitta något att be någon ringa på. Mailat ett par men inga svar.
- aspiemelly
plåtmonster skrev:Finns det något skriftligt på när de ska ha tillgång till lägenheten övh?
Vi får papper hela tiden, det är ca tider ang. datum. Klockslag har dom aldrig angett.
- aspiemelly
Någon som vet hur länge man har besittningsrätt inför ombyggnad?
Detta verkar helt befängt att man får ändra tider på detta sätt. Nåväl bostadsrätter står inte så högt i kurs längre kan jag ju säga.
Hur gör de andra förresten?, kanske du kan våldgästa de som varit drivande för ombyggnaden?
Detta verkar helt befängt att man får ändra tider på detta sätt. Nåväl bostadsrätter står inte så högt i kurs längre kan jag ju säga.
Hur gör de andra förresten?, kanske du kan våldgästa de som varit drivande för ombyggnaden?
- plåtmonster
Har du ingen hjälp från ex. Personligt Ombud, som kan stötta dig i alla krångliga regler?
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Det är väl advokat som behövs?
- plåtmonster
En god man hade ju kunnat hjälpa till i ett sånt här läge.
Har ingen pyskisk sjukdom/kontakt med psyk = inget personligt ombud. De kontaktades ett tidigare tillfälle och då sa dom det krävdes.
Vad ska en advokat göra på 2 veckor? eller alls?
En god man är till för de som inte kan sköta ekonomin, det har jag klarat 15 år. Inte ens min kompis syster som har downs + utvecklingsstörning har god man.
Det finns helt enkelt inga lägenheter därute. Hyresbolag vill ha långtidsgäster och går på typ 3ggr årshyran som inkomst, skit samma om du kan betala i förskott för hela perioden.
blocket är skumma, de få vettiga var "Minst 6mån" eller 1-2 år, referenser osv... eller så hette det "bra pris till vacker flicka" jotack, lät ju seriöst.
bostaddirekt hade några hutlöst dyra, där tar dom dessutom betalt bara för att SE mer om lägenheterna, och söka dom. Lurendrejeri låter det som. Samma med andrahand.se, fast där var dom billigare men hittade annonser från 2009 på första sidan (!).
Börjar få mycket mörka tankar.
Vad ska en advokat göra på 2 veckor? eller alls?
En god man är till för de som inte kan sköta ekonomin, det har jag klarat 15 år. Inte ens min kompis syster som har downs + utvecklingsstörning har god man.
Det finns helt enkelt inga lägenheter därute. Hyresbolag vill ha långtidsgäster och går på typ 3ggr årshyran som inkomst, skit samma om du kan betala i förskott för hela perioden.
blocket är skumma, de få vettiga var "Minst 6mån" eller 1-2 år, referenser osv... eller så hette det "bra pris till vacker flicka" jotack, lät ju seriöst.
bostaddirekt hade några hutlöst dyra, där tar dom dessutom betalt bara för att SE mer om lägenheterna, och söka dom. Lurendrejeri låter det som. Samma med andrahand.se, fast där var dom billigare men hittade annonser från 2009 på första sidan (!).
Börjar få mycket mörka tankar.
- aspiemelly
Har du kollat lokus.se?
Observera att AdBlock kan sabotera sidan så man kan behöva avaktivera eller justera inställningarna för att Lokus ska visas rätt.
Observera att AdBlock kan sabotera sidan så man kan behöva avaktivera eller justera inställningarna för att Lokus ska visas rätt.
Har inget AdBLock, men nåt måste vara fel. Får bara fram telenr. Läskigare än blocket då ju.
- aspiemelly
Återgå till Att leva som Aspergare