Var 3e har huvudvärk varje dag, 3/4 varje vecka sjuk skola!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Var 3e har huvudvärk varje dag, 3/4 varje vecka sjuk skola!

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-10 6:14:57

Under en vanlig skolvecka har nära tre fjärdedelar av eleverna ont i huvudet åtminstone någon gång. Minst en elev i varje klass har svårare huvudvärk varje vecka.

Vad ÄR det för sjuk jävla skola vi har nuförtiden? Hur fan ska en npf'are ha en chans?

http://www.unt.se/uppsala/var-tredje-elev-far-huvudvark-i-skolan-1659600.aspx
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Re: Var 3e har huvudvärk varje dag, 3/4 varje vecka sjuk sko

Inläggav Iridia » 2012-02-10 7:10:00

Sjuka hus eller sjuk läroplan?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-10 7:36:49

Idiotisk skola. Varför behöver GRUNDSKOLEelever avslappningsövningar?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2012-02-10 11:07:15

Iridia skrev:Sjuka hus eller sjuk läroplan?

Jag tror på båda faktorerna.

Genom att ta vara på den naturliga nyfikenheten och därmed glädjen att lära så slipper man många problem, det finns flera undersökningar som bekräftar detta, grundproblemet är att Lärarhögskolan inte lär ut hur man får eleverna att behålla den glädje de oftast känner från början.

När det gäller de sjuka husen (och de usla resurserna) så är det förjävligt att skolans budget styrs av kommunerna (eller privata vinstintressen). Barnen är vår viktigaste resurs och framtida försörjning, de mäste få kosta pengar!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Wine » 2012-02-10 13:14:02

Att barnen har huvudvärk kan bero på att de inte är tillräckligt fysiskt aktiva, att de spenderar mycket tid framför en dator eller tv, att de har dålig hållning, att de inte sover tillräckligt många timmar eller att sömnen inte är av god kvalitet m.m.

Psykosomatiska besvär hos skolungdomar: Effekten av sjukgymnastledd stresshantering och avslappning i skolmiljö, jämfört med sedvanlig individuell sjukgymnastisk bedömning - en randomiserad, kontrollerad klinisk studie.

Bakgrundsbeskrivning

Psykosomatiska tillstånd är vanliga i barn-, och ungdomsåren (1). Av svenska skolelever har 29 % besvärats av ryggvärk och 48 % av huvudvärk (2). 28-39 % av 12-16-åringar har sömnproblem (3). Prevalensen för muskelsmärta utan påvisbar fysisk orsak är 4-15 % (4, 5). Studier som berör psykosomatiska problem och stressrelaterade besvär visar att unga tonårsfickor är en särskilt utsatt grupp. Flickor är överrepresenterade, både vad gäller huvudvärk, idiopatisk muskuloskeletal smärta och depressionssjukdomar (2-12, 14). I en studie gjord i Uppsala bland tonåringar, framkom att 10 % av flickorna och 3 % av pojkarna hade en depressionssjukdom, där sömnstörningar var en av varningssignalerna (9).

Till muskelvärk har diskuterats flera olika bidragande orsaker, som t ex skolmöblers utformning, hållningsproblem, fysisk inaktivitet eller överaktivitet, psykologiska eller emotionella faktorer samt smärta hos andra familjemedlemmar (10, 14). Det framkommer dock att det inte alltid finns direkta samband mellan t ex ryggvärk/huvudvärk och graden av fysisk aktivitet (3, 4, 10). Däremot finner man statistiskt signifikanta samband mellan ryggvärk, huvudvärk, ont i magen och sociala, psykosociala och känslomässiga faktorer (3, 4, 8-10).
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav plåtmonster » 2012-02-10 14:33:09

Kan också bero på stress.. stress, dåliga stolar, mögelluft, tvångsmatning med kass pedagogik, osv..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav atoms » 2012-02-11 5:55:30

De sitter framför fixerade skärmar och använder huvudet för mycket, vilket leder till spänningsvärk i nacke/axlar. Antagligen förvärras det för att de också arbetar för mycket med ögonen.

De vet ingenting om ergonomi och ingen bryr sig om det heller - om en arbetsplats för vuxna skulle vara lika full av stressmoment skulle det snabbt bli ett jävla liv.

En bidragande orsak tror jag också är att skolan som företeelse är ständigt närvarande i den politiska monokulturen; alla pratar om den och nästan alltid är det något fel på den - fel som man kan dra snabba poäng på.

De ungdomar som befolkar skolorna tycker jag verkar bli alltmer omvärldsmedvetna och mognare allteftersom åren går; kanske för att omvärlden för dem är så mycket närmare dem än vad den var för deras föräldrar.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 6:44:56

Folk knapprade huvudvärkstabletter rätt duktigt innan datorer blev vanligt också såvitt jag hört.. :-)065
plåtmonster

Inläggav atoms » 2012-02-11 7:06:27

plåtmonster skrev:Folk knapprade huvudvärkstabletter rätt duktigt innan datorer blev vanligt också såvitt jag hört.. :-)065

Vilken tidsepok är det du åsyftar här med, vad jag tolkar, empiriskt stöd?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Iridia » 2012-02-11 12:31:46

Alternativ förklaring: http://mobiltelefoni.tv/2012/02/10/allt ... stralning/

Säger inte att jag vare sig tror eller inte tror på den, råkade bara hitta artikeln när jag surfade runt.

Själv får jag ont väldigt lokalt precis i örat om jag använder mobil utan sladd eller högtalarfunktion. Detta efter att jag överhettade örat genom att prata i trådlös DECT-telefon (som också använder mikrovågor) hela natten för några år sedan. Då började det bränna och värka som f*n och sedan dess tål jag bara mobil direkt mot örat korta stunder. Men jag får inte ont i huvudet, huvudvärk är något annat än värk i örat.

Mina erfarenheter behöver dock inte vara allmängiltiga och ungar kan vara känsligare. Någon som tror på teorin?
Iridia

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 16:11:06

DECT har en konstanteffekt på 250 mW har jag för mig. Medan GSM använder en topeffekt på 2 W, men som kan vara mycket lägre beroende på lokala radiofrekvensförhållanden. Dessutom så pågår en febril celldelnings och ombyggnadsaktivitet i barn som växer. Så barn i synnerhet, men även vuxna kan ta skada av sådant här. Dock verkar det som att effekten är en godartad cancertumör (glioma?) på hörselnerven. Ej dödligt, men ganska onödigt och man kanske förlorar hörseln. Men det finns ingen garanti att det ej påverkar andra ställen som hjärnan mm. Det analoga NMT systemet använder mellan 6-15 W vilket är rejält med radiofrekvensenergi jämförelsevis. Vilket förstås ger större effekt. Men det systemet är nedlagt.

Konklusionen bör vara att använd, men med öronsnäcka på sladd. Radiosändare har inget vid huvudet att göra även om det råkar vara smidigt.

Fast datorer tillkom före mobiltelefoner.. så huvudvärken lär nog kunna härledas ergonomiskt och stressmässigt ändå. :-)Happy
plåtmonster

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 16:54:41

För min del så gav den hemska lysrörs-belysningen mig huvudvärk nästan varje dag i skolan, vet att många andra tyckte den var jobbig också. Tror att belysningen är en stor anledning till huvudvärken bland eleverna.
Om vi hade släckt för att se något, när lampan tändes så sa alla att de ville hellre ha det släckt. Men lärarna brydde sig inte om det...

Den konstanta stressen pga sådant som de dåligt uppbyggda scheman är nog också en anledning.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 18:40:18

Det som kan orsaka problem från lysrör är följande:
* Synligt högenergi blåljus, vilket en del är känsliga för helt enkelt.
* Blinkning i 100 Hz av vanliga lysrörsarmaturers drivkretsar. Dvs dom som utgår från ordinär reaktor och tändare.
* Skevt spektrum med några toppar.

Blinkningen kan åtgärdas med elektronisk drivning i 30-40 kHz som används i datorskärmar mm. Resten är värre.

Så denna idioti med "lågenergilampor" som ska ersätta glödlampor och som tillverkas med komponenter på gränsen till att brinna upp. Med lysrör som innehåller kvicksilver. Och som sagt väldigt hårt ljus. Kan få stor konsekvens för känsliga.
plåtmonster

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 18:46:45

plåtmonster skrev:
plåtmonster skrev:idioti med "lågenergilampor" som ska ersätta glödlampor

Jag har hört att lågenergilampor i längden är skadligare för miljön än vanliga glödlampor. Tycker det är konstigt att lågenergilampor fortfarande ska användas överallt med tanke på det och det konstiga ljuset de avger.
Corpse Bride

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 19:13:44

Lågenergilampors elektronik förorenar miljön vid tillverkning. Är underspecifierade så att dom går sönder fort och alltså inte håller dessa fantastiska timmar som det sägs. Samt bränner ner kåken när dom är slut om du har lite otur. Rören innehåller som sagt kvicksilver.

Men åter till ämnet. Det finns massor av arbetsmiljöproblem i skolan i fråga om ergonomi, stress, trakasserier, pedagogik, luftkvalité osv.
plåtmonster

Inläggav Iridia » 2012-02-11 19:46:07

plåtmonster skrev:DECT har en konstanteffekt på 250 mW har jag för mig. Medan GSM använder en topeffekt på 2 W, men som kan vara mycket lägre beroende på lokala radiofrekvensförhållanden.

Kul med någon som kan sånt här! Vad innebär det rent konkret, är den ena frekvensen värre än den andra?

Konklusionen bör vara att använd, men med öronsnäcka på sladd. Radiosändare har inget vid huvudet att göra även om det råkar vara smidigt.

För mig funkar det dåligt med sladd, de blir så lätt skadade så det glappar och rasslar. Brukar köra på högtalaren.

Jag mådde inte heller bra av lysrören i skolan. På den tiden var de dessutom av usel kvalitet, numera är de väl lite bättre. Men alldeles för starkt ljus! Jag tillhör dem som inte kan koncentrera mig av ljus som kommer uppifrån och fördelas jämnt över rummet, behöver halvmörk omgivning och lokalt ljus bara där jag sitter plus enstaka svaga reflektorlampor här och där. Hur jag ändå klarade skolan är ett mysterium.

EDIT: Ja, luftkvaliten ja. I gymnasiet gick det inte att öppna fönstren, p g a det slutna ventilationssystemet. Betänk sedan de enorma mängder parfymämnen som tillsätts tvättmedel, sköljmedel, shampoo, deo etc (varav en del kan vara allt från allergiframkallande till cancerogena) samt alla de där gifterna i kläder och skor. Sedan själva byggnaden, som kan innehålla allt möjligt. Ett under att inte fler barn blir sjuka.
Iridia

Inläggav Miche » 2012-02-12 2:09:00

När det gäller strålningen från mobiler så är nästan alla mobiler konstruerade så att antennen sitter på baksidan av telefonen, vanligast i överkanten så genom att läsa bruksanvisningen och hålla mobilen som rekommenderas så är det en väldigt liten del av effekten som riktas mot kroppen.

Lågenergilampor är ett djävulens påfund och har funnits i skolor i minst 50 år och har saboterat skolgången för många barn, helt klart en negativ faktor. Jag drabbas inte så mycket av dem, men jag misstänker att de ändå påverkar mig negativt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 2:20:00

plåtmonster skrev: luftkvalité

Hade i ett halvår en del lektioner i ett klassrum helt utan ventilation och fönsterna gick inte att öppna. Dessutom var det anpassat för högst 20 personer och vi var 30.
Klasserna är även för stora, det är för stort tvång på grupparbeten och sådant. Grupparbeten har alltid varit det värsta jag visste och man skulle såklart göra minst 70% av arbetena i grupp. Vet inte om grupparbeten i sig har gett mig huvudvärk men gissar på att det varit en bidragande faktor.
Corpse Bride

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 4:46:33

@Miche, CFL (lågenergilampa) har nått stor spridning ganska sent har jag för mig. Även om dom funnits sedan 1971.

@Corpse bride, Elever borde jävlas mer med kommunstyrelserna så att dom får vettig ventilation mm. Sånt är ju bara strunt, fast huvudvärkstabletter är säkert billigare :-)064
plåtmonster

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 4:51:58

plåtmonster skrev:@Corpse bride, Elever borde jävlas mer med kommunstyrelserna så att dom får vettig ventilation mm. Sånt är ju bara strunt, fast huvudvärkstabletter är säkert billigare

Ja och huvudvärkstabletterna står man dessutom själv för, inte för att det alltid hjälper.
Corpse Bride

Inläggav Iridia » 2012-02-12 17:33:13

Miche skrev:Lågenergilampor är ett djävulens påfund och har funnits i skolor i minst 50 år och har saboterat skolgången för många barn, helt klart en negativ faktor. Jag drabbas inte så mycket av dem, men jag misstänker att de ändå påverkar mig negativt.

Nej, de har inte funnits i 50 år och definitivt inte i skolan. De uppfanns på 70-talet precis som plåtpelle säger, men förutom en del kompaktlysrör i skrivbordsarmaturer på 80-talet så har de inte funnits på marknaden förrän 1988 när den första lågenergilampan med skruvsockel började säljas i Sverige. Köpte en sån, den var helt gräslig och åkte snabbt tillbaka i förpackningen igen.

I skolor liksom på kontor har det alltid varit vanliga lysrör som gäller. Om det idag används lågenergilampor så måste det börjat ganska nyligen.

De äldre enkelfärgslysrören med magnetiska driftdon var horribla i färg och kunde flimra, ibland synligt, eller precis under gränsen för uppfattbarhet (vilket visat sig ändå påverka). Nyare lysrör och lågenergilampor har ofta bättre färgåtergivning samt elektroniska högfrekvensdriftdon som eliminerar förnimbart flimmer. Men jag blir ändå stressad av så starkt ljus och gillar dem inte alls. Det är ett kemiskt baserat onaturligt ljus, precis som LED-ljus.

De klasser det gick bäst för mig i skolan var i klassrum med vanliga glödlampor (1:an - 3:an och 5:an). Då kunde jag koncentrera mig och lära mig något och tycka det var kul istället för att bara sitta och vänta på att ljustortyren skulle ta slut.
Iridia

Inläggav Baba Jaga » 2012-02-12 18:27:29

Lysrör är ett elände! :-)Raging Förutom att de flimrar, avger många ofta också ett väldigt obehagligt och knappt hörbart ljud. Ungefär samma typ som fladdermöss kommunicerar med, inbillar jag mig - lagom frekvens för mössen, men ren ljudtortyr för human beeings.
@ plåtmonster: Vet du varifrån det ljudet kommer?
Minns detta ljud mycket tydligt från min skoltid. Klart huvudvärksframkallande!
Den där sortens belysning skapar också konstiga skuggor (eller inga skuggor alls).
Tror det är därför jag lätt hamnar i ett närmast komaliknande tillstånd både i klassrum/hörsalar och på stora köpcentra. IKEA Skärholmen kan få mig att förvirrat knata runt i cirkel i timmar.
Baba Jaga

Anslöt: 2011-12-28

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 18:38:01

Elströmmen som används i vanliga drivkretsar för lysrör aktiveras 100 gånger per sekund i varsin riktning. Det ger upphov till magnetiska fält och uppvärmning i takt till detta som kan skapa ljud i plåt, glas, plast osv. Men även elektroniska drivkretsar som växlar riktning mer än 10 000 gånger per sekund kan ge upphov till harmoniska frekvenser dvs dubbla och halva huvudfrekvensen i en dubbel- och halvföljd så att ljud med frekvenser utanför den ursprungliga uppstår.

Exempel, en elektronisk drivkrets som använder 30 000 svängningar per sekund för att omvandla elenergi kan ge upphov till 120 000, 60 000, 30 000, 15 000, 7 500 svängningar per sekund. Dock så avtar styrkan desto mer frekvensen skiljer från huvudfrekvensen.

Det som är svårast att komma ifrån med lysrör är förstås det hårda ljuset. Ljud och flimmer kan man lätt åtgärda.. om man vill.

Denna hysteri med ""lågenergilampor"" är dock riktigt irriterande, eftersom den tvingar en att använda lysrör eller halogen i sådant som sovrum och läsrum.
plåtmonster

Inläggav Iridia » 2012-02-12 18:57:08

plåtmonster skrev:Elströmmen som används i vanliga drivkretsar för lysrör aktiveras 100 gånger per sekund i varsin riktning. Det ger upphov till magnetiska fält och uppvärmning i takt till detta som kan skapa ljud i plåt, glas, plast osv. Men även elektroniska drivkretsar som växlar riktning mer än 10 000 gånger per sekund kan ge upphov till harmoniska frekvenser dvs dubbla och halva huvudfrekvensen i en dubbel- och halvföljd så att ljud med frekvenser utanför den ursprungliga uppstår.

Jaha, ljud också? Det har jag aldrig tänkt på. Utom såna där gamla som brukade brumma mot slutet av sin livslängd, men nya har jag aldrig hört låta. Fast då har jag inte så bra hörsel heller, jag tvivlar inte alls på att vissa kan höra frekvenser som andra inte kan. Precis som vissa ser flimmer som normalt är osynligt för de flesta.

Exempel, en elektronisk drivkrets som använder 30 000 svängningar per sekund för att omvandla elenergi kan ge upphov till 120 000, 60 000, 30 000, 15 000, 7 500 svängningar per sekund. Dock så avtar styrkan desto mer frekvensen skiljer från huvudfrekvensen.

Lågenergilampor och nya smala lysrör brukar ha 30 000 Hz (alltså 60 000 svängningar/s). Många har dålig effektfaktor (särskilt billiga skräplampor) men egentligen inte mer än annan elektronik som datorer, TV-apparater etc. Det är väl bara glödlampor, spisar och brödrostar som inte avger några övertoner alls.

Det som är svårast att komma ifrån med lysrör är förstås det hårda ljuset. Ljud och flimmer kan man lätt åtgärda.. om man vill.

Är det? Hur då?

Denna hysteri med ""lågenergilampor"" är dock riktigt irriterande, eftersom den tvingar en att använda lysrör eller halogen i sådant som sovrum och läsrum.

Ja, det är ett otyg att inte få bestämma själv ens i sitt eget hem (fast jag har hamstrat 8) ). Men vad är det för fel på halogen? Det är ju bara en komprimerad glödlampa.
Iridia

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in