Vad ska man göra som anhörig?
51 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Vad ska man göra som anhörig?
Uppgiven skrev:Hej,
jag måste få ställa frågan till er som kanske vet. Vad göra som anhörig till ett syskon som med största sannolikhet har Aspergers? Hon är "frisk" i sin värld. Hennes sätt att vara frisk är att hon vräker ur sig elakheter, hotar att döda oss eller sig själv, skickar mail i tid och otid, ringer upprepade gånger för att vräka ur sig något nytt elakt och sedan slänga på luren, ringa min mans familj och plåga dem... det är fruktansvärt att ha det såhär.
Vården vill inte göra något, eftersom hon har lägenhet. Men det är också det enda hon har. Inga vänner. Ingen familj. Inget jobb.
Jag önskar henne ett gott liv. Men, jag kan inte längre bjuda henne till oss. Hon startar bråk med allt och alla.
Någon som vet vad man kan göra? Någon som kan tipsa hur jag ska klara det här?
Tack på förhand.
Hon mår ju skit....
Stackarn!
Känner igen det där lite från när jag var i tonåren och tidiga 20-åren.
Så j-a stressad deprimerad och frustrerad att jag blev galen.
Hjälp henne!
Sök hjälp på psykmott, du kan ringa dit närsomhelst.
Hon kommer tacka díg (på nåt sätt!) en dag om du hjälper henne nu...
Hon KAN ta sitt liv...
Bara att du skriver här visar ju att du verkligen bryr dig om henne!
Det är mer än man kan säga om många andra tyvärr.
Och ta INTE åt dig av vad hon säger!!!
Det är hennes desperation som talar. Hon menar det inte egentligen tror jag...
kullan skrev:Jag skulle då aldrig gå via ett forum om jag skulle behöva " göra upp" med mina bröder. Det existerar inte i min värld. Så hela denna tråden känns ju märklig.
Huvudet på spiken, ja. Vem i hela världen gör så?
"Uppgiven" ringer sjukhus och försöker skapa falska journaler, hon skriver tjocka tegelstenar och skickar till JK, JO, poliser, regeringsdepartement när hon strider med tjänstemän... och nu ger hon sig på sin släkt.
"Överläkaren" som hon här påstår ska ha gett utlåtandet "autism" och "aspberger" är en barnläkare som behandlat henne son... Hon förvrider så där lite lagom, så att allt uppfattas precis fel.
Och det där med trakasserierna av hennes "mans släkt". Jo, den "onda" systern har kontaktat makens släkt tre gånger. Första gången på 1990-talet när "Uppgivens" mamma berättade att "Uppgivens" blivande makes föräldrar tänkte bojkotta deras bröllop. Sin egen sons bröllop. Då ringde systern för att undersöka varför, och fick veta att "Uppgiven" gått bärsärkagång hemma hos svärföräldrarna. Till saken hör att svärmodern är psykolog. Deras son träffar sedan i smyg sina föräldrar, och det dröjer över 10-15 år innan svärföräldrarna vill hälsa på sonen i hans hem. Säger det er något? "Uppgiven" får inte delta i sin makes släkts sammankomster. Och hon "bannar" sin syster. Så är läget.
Nästa gång systern ringer "Uppgivens" make är när "Uppgiven" kontaktat ett antal psykakuter, för systerns räkning och skapar journaler bakom hennes rygg. Som sagts tidigare, är "Uppgivens" förmåga att berätta sanningen begränsad. Hon förvrider, lägger till, drar ifrån. Detta är hennes stora problem här i livet. Och det gör henne ensam och desperat.
Och nu, ringer systern igen till systerns make och berättar vad som pågår, för att "Uppgiven" inte vill tala. Och inte har velat det sedan allt detta drog i gång, i september.
Det tycks vara svårt att ta bort denna tråd, så vi kan väl fortsätta diskutera vad som kan ligga bakom "Uppgivens" beteende. Eller inte. Systrarna har ingen kontakt, varken före eller efter "Uppgivens" psykos?
Såväl tjänstemän som jurister, som "Uppgiven" strider med, antyder att här är något allvarligt fel, med "Uppgiven". Okej...
Jag hoppas att admin tar sitt förnuft till fånga och tar bort denna obehagliga tråd, från början till slut. "Uppgiven" hittar säkert andra kanaler, men ingen hittar fram till henne. Som sagts tidigare, lider hon av en fysisk sjukdom som kan sätta sig på psyket. Detta är nog vad som sker. I bästa fall.
Moderator: Tog bort dubbelt citat.
Du får nog hoppas på att tråden blir låst. Det är den enda åtgärden dom gör. Det är bra om tråden bryter mot någon regel i forumreglrena som trådar i nödfall tas bort. Däremot låses trådar rätt ofta av olika skäl.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor