Verkställa LSS-beslut, hur fort?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Verkställa LSS-beslut, hur fort?

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-20 21:20:45

Nano: Ja, jag kanske borde maila dem :) Så det förs in. Fast å andra sidan så har jag JO-anmält dem och fått dem dömda för att de inte för in i journalen och inte handlägger.

Lilla gumman: Jag har redan en som ska vara kontaktperson, så det skulle gå snabbt.

Marxisten: Jag får inte träffa ledsagare mer än max 1,5 timmar per vecka. När de tog bort ledsagningen för sociala saker, drog de ned timmarna från 16 per månad till 10 per månad (de 10 ska vara för myndighetskontakter, vårdkontakter och liknande). Och jag behöver inte själva ledsagandet här, utan saknar en social kontakt. Jag ville inte ha en okänd, men så trivs jag och ena boendestödet, gillar liknande saker o.s.v. så då tänkte jag att jag ansöker om det, för det blir en bättre nivå än ledsagningen som ska bestämmas på ett annat sätt och är tidsbestämt (inget larva runt i skogen hela dagen, om det inte är rent privat).
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav marxisten » 2011-09-20 22:13:10

Bror Duktig skrev: Och jag behöver inte själva ledsagandet här, utan saknar en social kontakt

Precis som för mig, jag träffar endast Patrik för den sociala kontakten. Trodde det var en kontaktperson tills han sa det var skrivet som ledsagare för att vi skulle få mer än 1.5 timma i veckan som det är med kontaktperson eller något i den stilen. Nu är det typ 4-5 timmar i veckan så vi hinner gå på en biofilm eller göra något.

Vad vi gör bestämmer vi själva och det beror helt på. Ibland går vi på bio, ibland fixar vid med datorer, spelar musik och en del annat. Vi har linkande intressen så vi har alltid kul i princip. Den kontakten förmedlade kommun på ett utmärkt sätt måste jag påstå. :)
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-21 9:53:43

Kontaktperson max 1,5 timmar? Men herregud, då hinner man ju inte göra något alls? Fy fan vad dumt det är. Hoppas det inte är statiska regler över hela landet och att jag får mer än det där. Annars är det ju samma som ledsagandet som var 6 h/mån för sociala saker.

Handläggaren sade inget om tid per vecka till mig.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav kullan » 2011-09-22 18:47:09

Jag tror inte min kommun har något som kallas för ledsagare. Det är kontaktperson man får ha 2 timmar i veckan och sedan finns det personligt ombud. Men någon ledsagare finns inte.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in