Smak på mat?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Smak på mat?
Vad slinker ner lätt och var går inte ner pga smaken?
många kan ju äta utan några problem fasst de inte är deras favorit mat, men för mig går de bara inte om smaken inte är rätt.
Tex mamma brukar göra söt mat som choklad pankakor och liknande, men jag vill INTE äta söt mat, mat för mig ska va salt och godis ska va sött, och jag gillar då inte när godis är salt...
jag har en försmak för sött, men jag vill verkligen inte ha de i mat.
Är de bara jag eller är de fler som är petiga på detta viset med maten?
Tex att maten inte ska va blandad utan var för sig, eller allt ska va syrligt m.m
många kan ju äta utan några problem fasst de inte är deras favorit mat, men för mig går de bara inte om smaken inte är rätt.
Tex mamma brukar göra söt mat som choklad pankakor och liknande, men jag vill INTE äta söt mat, mat för mig ska va salt och godis ska va sött, och jag gillar då inte när godis är salt...
Tex att maten inte ska va blandad utan var för sig, eller allt ska va syrligt m.m
Re: Smak på mat?
Jag älskar salt!!!
Ja, jag var oerhört petig som barn och yngre. Att ha haft anorexi kombinerat med att måste betala och laga maten själv har fått mig att kunna äta det mesta, särskilt om jag blir bjuden och slipper laga.
Jag kunde absolut inte blanda. Såsen gömde köttet och jag vågade inte äta ifall det skulle vara en fettremsa just där. Tyckte också att upplevelsen blev helt förstörd av såsen. Köttfärssås gillade jag inte, men bara det att blanda hade nog hindrat mig även om jag gillade det.
Mat jag gillar:
- stekt lever
- smörstekt rödspätta
- skräpmat som pizza
- salami av picsalamityp
- fetaost
- ädelostar
- all ost utom sådana som smakar som Grevé, samt mozarella
- mjölk
- all välling utom sådan med russin i
- vit gröt
- grillad kyckling, helst gnaga på vingarna och skrovet
- havskräftor (hah! ska på kräftkalas på lördag hos pappa)
- bläckfisk
- pasta med ost på
- musslor
- lammkött
- förvälld lök med salt
- förvälld broccoli med salt
- stuvad spenat
- kokt torsk med äggsås
När det gäller godis så älskar jag salt, helst turkisk peppar och riktigt starkt salt. Hockeysnus och liknande är gott också. Snusklubbor.
Mat jag ogillar:
- korv (utom kokt wienerkorv med äkta skinn och mycket senap)
- falukorv *ryser*
- köttfärssås som förstör pasta
- ketchup
- fläskkotletter
- ärtsoppa med fläsk
Jag har haft samma smak hela livet. Rätterna jag räknat upp är mestadels från min uppväxt. Nu för tiden fräser jag ihop det som är nyttigt och jag kan äta. Köper gärna bläckfisk och musslor att variera med KRAV-nötfärsen och viltfångade laxen. Ibland blir det jättegott, och ibland bara ätligt.
Ja, jag var oerhört petig som barn och yngre. Att ha haft anorexi kombinerat med att måste betala och laga maten själv har fått mig att kunna äta det mesta, särskilt om jag blir bjuden och slipper laga.
Jag kunde absolut inte blanda. Såsen gömde köttet och jag vågade inte äta ifall det skulle vara en fettremsa just där. Tyckte också att upplevelsen blev helt förstörd av såsen. Köttfärssås gillade jag inte, men bara det att blanda hade nog hindrat mig även om jag gillade det.
Mat jag gillar:
- stekt lever
- smörstekt rödspätta
- skräpmat som pizza
- salami av picsalamityp
- fetaost
- ädelostar
- all ost utom sådana som smakar som Grevé, samt mozarella
- mjölk
- all välling utom sådan med russin i
- vit gröt
- grillad kyckling, helst gnaga på vingarna och skrovet
- havskräftor (hah! ska på kräftkalas på lördag hos pappa)
- bläckfisk
- pasta med ost på
- musslor
- lammkött
- förvälld lök med salt
- förvälld broccoli med salt
- stuvad spenat
- kokt torsk med äggsås
När det gäller godis så älskar jag salt, helst turkisk peppar och riktigt starkt salt. Hockeysnus och liknande är gott också. Snusklubbor.
Mat jag ogillar:
- korv (utom kokt wienerkorv med äkta skinn och mycket senap)
- falukorv *ryser*
- köttfärssås som förstör pasta
- ketchup
- fläskkotletter
- ärtsoppa med fläsk
Jag har haft samma smak hela livet. Rätterna jag räknat upp är mestadels från min uppväxt. Nu för tiden fräser jag ihop det som är nyttigt och jag kan äta. Köper gärna bläckfisk och musslor att variera med KRAV-nötfärsen och viltfångade laxen. Ibland blir det jättegott, och ibland bara ätligt.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Neko-chan skrev:många kan ju äta utan några problem fasst de inte är deras favorit mat
1. Favoritmat, inte "favorit mat". Särskrivning.
2. Fast, inte "fasst". Stavfel.
3. Chokladpannkakor, inte "choklad pankakor". Stavfel och särskrivning. Det finns inga kakor som är döpta efter Pan.
4. Ny mening börjar med stor bokstav.
5. Vara, inte "va" såvida man inte vill uttrycka sig dialektalt eller på slang.
6. Det, inte "de".
7. Det här är inget påhopp, det här är information från den stofila språkpolisen.
Sven Stolpe & Kapten Stofil är våra skyddshelgon och vi arbetar helt ideellt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Undertecknad äter icke
* Burkchampinjoner
* Vitlök
* Tjocka paneringar eller friterad mat annat än i undantagsfall
* Makaroner
* Ketchup. Vissa matmedvetna italienare har kallat ketchupanvändning våldtäkt av smaklökar.
* Pizza med extra allt typ bearnaisesås, kebabkött, chilisås och andra smaklösheter. En riktig pizza har max tre ingredienser som fyllning och är måttfulla. En pizza ska inte vara ett helt smörgåsbord.
* Gratinerad eller osttäckt mat. Undantaget heter pizza.
Till god smak hör
* Sushi.
Estetiskt tilltalande, ordningssamt, nyttigt, fräscht, enkelt, naturligt.
* Pata negra.
Den spanska skinkan är den bästa i världen och kan beskrivas som en symfoni i smaker. Också här är det enkelt som är ledordet, det är lufttorkad skinka, enda tillsatsen är salt.
* Skaldjur
* Vällagat kött
* Omelett
* Kalamataoliver
* Riktigt öl, det vill säga ljust och skummande med hög beska och fyllighet.
* Smörstekta kantareller.
* Burkchampinjoner
* Vitlök
* Tjocka paneringar eller friterad mat annat än i undantagsfall
* Makaroner
* Ketchup. Vissa matmedvetna italienare har kallat ketchupanvändning våldtäkt av smaklökar.
* Pizza med extra allt typ bearnaisesås, kebabkött, chilisås och andra smaklösheter. En riktig pizza har max tre ingredienser som fyllning och är måttfulla. En pizza ska inte vara ett helt smörgåsbord.
* Gratinerad eller osttäckt mat. Undantaget heter pizza.
Till god smak hör
* Sushi.
Estetiskt tilltalande, ordningssamt, nyttigt, fräscht, enkelt, naturligt.
* Pata negra.
Den spanska skinkan är den bästa i världen och kan beskrivas som en symfoni i smaker. Också här är det enkelt som är ledordet, det är lufttorkad skinka, enda tillsatsen är salt.
* Skaldjur
* Vällagat kött
* Omelett
* Kalamataoliver
* Riktigt öl, det vill säga ljust och skummande med hög beska och fyllighet.
* Smörstekta kantareller.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Soldatet i 2:a världskriget käkade maskar, blad och gräs och de är min förebilde. Tuffa, starka överlevare.
Så jag äter all jävla skit.
SURVIVAL
Så jag äter all jävla skit.
SURVIVAL
Återgå till Övriga Aspergerfrågor