Få städningen att fungera och hushålla med energi

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Få städningen att fungera och hushålla med energi

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-10 16:00:48

Hej!

Det känns som om jag har förändrats. Förut har jag mest gjort egna saker, och inte orkat göra så mycket i hushållet. Blir det för mycket att ta tag i, ballar jag ur och gör ingenting.

Jag brukar ha lätt för att stänga in mig i mig själv och vara svår att få kontakt med. I tisdags gjorde jag mig äntligen av med den bubbla jag stängt in mig i. Jag vet inte riktigt vad som hände, mnen det blev en vändpunkt av något slag. Jag kände mig mycket starkare och gladare. Maken sa till mig att nu är min autism-bubbla borta för alltid. Han sa att det riktigt strålade om mig. Och jag blev lycklig över det. Är lycklig ännu.

Sedan började jag fundera på hur jag kan få vardagen att fungera. Varför städar jag inte självmant, fastän jag vill? Jag har ju en startmotor, det har alla, men min är svag. "Städa köket" blir för ogripbart, då vet jag inte i vilken ordning jag sa börja och så blit ingenting gjort i stället. Jag kom då på att det är nog inte så tokigt att skriva listor på vad som ska göras i alla fall.

De rum där vi har minst prylar är köket, hallen och badrummet. Därför beslöt jag mig för att börja där. Igår gick jag in i Word och skrev en lista för varje rum. Jag tänkte att listorna blir som en slags startkablar. Med hjälp av Handifonen planerar jag in ett klockslag när jag ska städa. Sedan tar jag fram listan och gör som det står där. Med tiden kommer jag att få rutin på det hela, så att jag kan slippa titta på listorna. Men listorna ska alltid finnas där. När jag känner mig trött och allt blir övermäktigt, så finns listorna där som en slags startkablar.

Idag har jag städat köket. Då upptäckte jag att det tog en dryg timme, och då ingick ändå inte köksbordet. Jag är långsam. För att jag ska klara av att dammsuga och skura måste jag flytta stolarna runt köksbordet till ett annat rum, och ställa upp katternas mat- och vattenskålar och sånt som måste stå på golvet. Och så tillbaka med allt. Sen, när jag är klar, är jag trött.

Med min metod, att städa ett rum i taget, blir det renare än förut. Men det kostar som alltid på att städa, det stjäl energi. Vi har en odlingslott, och där är jag nästan varje dag med eller utan maken. Att jobba där tar också en del energi. Förutom att rensa ogräs, klippa gräs, trima kanter och sånt är det en del målning. Vi har en liten stuga på 5 kvm med en liten altan, en redskapslåda och två pallkragar staplade på varann. Dessutom har vi ett staket runt våran odlingslott. Dessutom mår jag bra av att motionera, 84000 steg (eller cykling omvandlat till steg) är ett mål jag har. Det spelar ingen roll hur många listor jag än skriver, jag kommer inte att orka ha ett hem som taget ur en inredningstidning med noll prylar framme och polerade bänkytor som glänser. Men det är ju inte nödvändigt att ha det så. Det viktiga är att hitta en standard som passar en själv.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Få städningen att fungera och hushålla med energi

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-07-13 1:14:47

Vilket härligt inspirerande inlägg! Tack för det, och grattis!
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Re: Få städningen att fungera och hushålla med energi

Inläggav lasseivägen » 2011-07-13 16:58:23

Låter väldigt positivt, du har kommit längre än vad jag gjort. Känns inspirerande att du kommit igång. Själv tar jag en sak om dagen, sen gör jag mer roliga saker forum, läser, promenerar eller går och badar
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in