Svårt att avpassa muskelstyrkan?
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Svårt att avpassa muskelstyrkan?
Jag har för mig att jag har läst att man kan ha svårt att avpassa muskelstyrkan när man har ADD/ADHD eller AS, vilketdera minns jag inte. Jag hittar det inte nu.
Nån som känner till nåt om det?
Nån som känner till nåt om det?
Re: Svårt att avpassa muskelstyrkan?
Aha, är det det som är tonus? Måste kolla upp det någon gång när jag har mer ork. Jag kan ha svårt att reglera hur hårt jag tar i ibland, men framför allt hur yvig en rörelse skall bli. Dock är det inget som någon professionell har uppmärksammat, så det är antagligen inte så illa ställt med det för min del.
Jag har läst om liknande problem på Attentions diskussionsforum för länge sedan. Många där verkade känna igen sig. Vad de hade för diagnoser minns jag inte, men jag skulle tro att det var diagnosöverskridande - ett npf-problem helt enkelt.
Jag har läst om liknande problem på Attentions diskussionsforum för länge sedan. Många där verkade känna igen sig. Vad de hade för diagnoser minns jag inte, men jag skulle tro att det var diagnosöverskridande - ett npf-problem helt enkelt.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Jag har mest svårt för att bedöma hur högt jag pratar. Folk säger ofta åt mig att dämpa rösten lite eftersom jag nästan skriker. Och så har jag svårt att bedöma hur mycket plats jag tar. Avpassning av muskelstyrka har jag dock aldrig märkt några problem med.
Jag har aldrig hört något om det innan, men jag kan utgå ifrån mig själv. Jag har väldigt svårt att avpassa muskelstyrka, folk klagar jämt på att jag knackar för hårt på dörrar och liknande, fastän jag själv tycker att jag inte tar i speciellt mycket. Har även lätt för att ha sönder saker, att veta hur hårt man ska greppa något till exempel. Skojbråkar jag med någon så får jag också alltid höra att jag tar i för mycket, dock har man väl kommit upp i den åldern nu att skojbråk inte förekommer så ofta längre.
Har också haft mycket problem med att tala med en normal samtalston, antingen pratade jag för tyst eller för högt, men det har blivit bättre som tur är.
Har också haft mycket problem med att tala med en normal samtalston, antingen pratade jag för tyst eller för högt, men det har blivit bättre som tur är.
Min man har det (han förstör alltid saker) och han är NT.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
segdeg skrev:Tonus, Googla![]()
Wikipedia skrev:Tonus är beteckningen på den muskelspänning som normalt finns i en muskel och som ger ett motstånd mot en passiv (påtvingad) flexion eller extension i en led
Tack segdeg, men inte vad jag menar. Mer som gemini skriver ovan.
Anledningen till att jag frågar är att mitt största intresse i livet är mina motorcyklar. Främst att köra, men för att ha råd med det måste jag även mecka och serva dem själv, och försaka mycket av det som de flesta ser som nödvändigt här i livet.
Jag är bra på att mecka, men från första moppen 1974 till för 8 år sen har jag dragit så gott som alla skruvar för hårt, inser jag nu, och jag har dragit sönder mängder. För 8 år sen köpte jag min nuvarande Honda Transalp sprillans ny, eftersom jag fått fast jobb.
För att inte dra sönder nåt på den köpte jag samtidigt 2 momentnycklar av billig modell på Biltema, liten+stor, ca 1000 kr sammanlagt. Hade inte råd med bättre. De har i stort sett fyllt sin funktion, den mindre dock något opålitlig så några gängpaj har det blivit. Båda momentnycklarna två är nu sönder. Nycklar med hyfsad kvalitet kostar kanske 5000 för båda.
Dagens motorcyklar har inte så stora toleranser för fel åtdragningsmoment. Många säger att de drar åt "på känsla", och det tycks ju funka för de flesta. Men det är det jag har så svårt med. Nu, vid 52 års ålder, kan jag väl säga att jag har lärt mig att dra åt enklare M6-skruvar på känsla, men allt däröver känns väldigt osäkert.
Jag har frågat kurator och arbetsterapeut på LSS Råd&Stöd, men dels hade de inte hört att AS/ADD skulle ha några problem att dosera muskelstyrkan, dels flinade de åt vad de trodde var mitt försök att få dyra hobbyverktyg gratis som hjälpmedel... Men mitt problem är verkligt, och mina motorcyklar är ingen "hobby", det är de som ger mig något att leva för, utan överdrift.
Dessutom sa de att man bara kan få hjälpmedel som står på hjälpmedelscentralens lista, och där står inte momentnycklar med.
Dagobert skrev:Tack segdeg, men inte vad jag menar. Mer som gemini skriver ovan.
Just vad jag bl.a menade oxå, Tonus är komplext, därför Googla
Tonus är livsviktigt, utan Tonus inte mycket till liv
mycket eller för litet
Omtvistat kan det vara, då det hos många som har AS inte märks några motoriska svårigheter, likväl det hos många NT är svårt med fin/grov motorik, tummen mitt i handen (alternativt därbak).
När det gäller momentnycklar äger det säkert sin riktighet att det inte förekommer som hjälpmedel på Hjälpmedelscentralens lista, då det redan för NT's är ett hjälpmedel för rätt åtdragning och ...
Det går ändå att undvika gängpaj etc, inte helt lätt men träna mindfulness, och spara momentnycklar till det som måste dras med moment.
Mvh pajdeg
segdeg skrev:Tonus är komplext, därför Googla.
[...]
När det gäller momentnycklar äger det säkert sin riktighet att det inte förekommer som hjälpmedel på Hjälpmedelscentralens lista, då det redan för NT's är ett hjälpmedel för rätt åtdragning och ...
Det går ändå att undvika gängpaj etc, inte helt lätt men träna mindfulness, och spara momentnycklar till det som måste dras med moment.
Just för att det är komplext och kontroversiellt är det svårt att Googla.
Visst är momentnyckel även för NT's ett hjälpmedel för rätt åtdragning, men de flesta klarar sig utan, mest ett verktyg för verkstäder.
Jag har tränat, i 38 år. De flesta skruvar bör dras med momentnyckel på dagens motorcyklar om man inte vet att man klarar sig utan. Stora påfrestningar på delarna, och små dimensioner.
Om jag ska byta framdäck så ska jag dra bromsok-skruvarna med 28 Nm, framaxeln med 60 Nm (inte så noga) och axelöverfallet med 12 Nm. Känslan beror bl.a på nyckelns längd och dragläget, det är inte lätt att träna upp känslan till att kompensera för sånt. Och drar man för hårt är det gängpaj, det går inte att backa.
Tack och lov för Helicoil
Segdeg, har du nån kompetens inom det här?
Åh, så frustrerande! Går det inte att hitta momentnycklar på Blocket? Eller köpa begagnade från en verkstad? Eller snacka in dig hos en verkstad och få låna vid behov? Fast man kanske behöver dem väldigt ofta? Kanske finns det någon annan motorcykelintresserad person som också behöver momentnycklar och som gärna delar på kostnaden, eller någon som gärna låtar ut sina mot att få lite hjälp med att mecka? Eller finns det något boendestöd som samtidigt råkar vara tekniskt intresserad och inte skulle ha något emot att dra åt en och annan skruv när hen ändå är där hos dig? Äh, det är säkert inga bra råd...
Futtigt att de inte kan tänka utanför boxen lite och bevilja momentnycklar som stöd när det gör så stor skillnad för dig! Det är ju säkert ändå billigare än många andra hjälpmedel och insatser. Kan du inte köpslå lite och visa exakt hur mycket det förbättrar din livskvalitet, och visa en beräkning på vad samhället sparar i annat (mediciner, stödinsatser - whatever) om du kan få hjälp med detta?
Eller skaffa ett annat dyrare hjälpmedel, sälja det och köpa momentnycklar för pengarna.
Fast det går ju inte, eftersom man bara lånar hjälpmedlen och måste kunna lämna tillbaka dem. 
Futtigt att de inte kan tänka utanför boxen lite och bevilja momentnycklar som stöd när det gör så stor skillnad för dig! Det är ju säkert ändå billigare än många andra hjälpmedel och insatser. Kan du inte köpslå lite och visa exakt hur mycket det förbättrar din livskvalitet, och visa en beräkning på vad samhället sparar i annat (mediciner, stödinsatser - whatever) om du kan få hjälp med detta?
Eller skaffa ett annat dyrare hjälpmedel, sälja det och köpa momentnycklar för pengarna.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Många billigare momentnycklar slits fort. Ofta i kombination med att många lämnar de "spända", att de inte nollar momentet efter användning.
De flesta som vet vad de gör brukar sköta om dem, men jag kan hålla med om att de är sköra saker.
Gjort av med ett gäng jag med.
Men på nåt sätt känns det billigare att köpa ny vartannat år än att kosta på sig 4-5000 för en riktig
De flesta som vet vad de gör brukar sköta om dem, men jag kan hålla med om att de är sköra saker.
Gjort av med ett gäng jag med.
Men på nåt sätt känns det billigare att köpa ny vartannat år än att kosta på sig 4-5000 för en riktig
Det är få verktyg det lönar sig för en amatör att köpa dyrare varianter av.
Ja jag har svårt att ta i lagom hårt.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
@Dagobert: apropå momentnycklar, så fanns det en tid när jag försökte mig på att renovera ett gjutjärnsvidunder, Chevas 30-tals toppventilare (radsexa).
Jag hade verkstadshandbok, och skulle leta efter moment. Nepp. Ramlagren skulle dras åt så att man med handen kände ett lagom motstånd när man vevade runt veven. Man skulle dra en i taget och släppa för att känna av nästa, och sedan dra åt alla lika hårt och känna igen.
Sedan vevlagren, samma visa, fast nu skulle man veva runt med hjälp av ett spett. Hur långt spett stod det inte.
Jag satte ihop alltihop och funderade lite på det där med spettlängd, muskelkraft ("lagom tungt") men hoppades på det bästa.
6 timmars åktur, sedan "knack-knack-knack". En snabb koll från sumpsidan sade mig att det bara var att ge upp. Jag åkte till Terräng-Axel och köpte en GMC-motor. Samma anslutning till växellådan, samma svänghjul, men lite längre, vilket jag fick hjälp med att fixa till av mitt ex med vinkelslip.
Jag berättade för några gamla gubbar om mitt renoveringsförsök, och de skrattade gott. "Vaddå, vad är så roligt?" frågade jag. "Jo, ingen ger sig på något sådant så där bara, det krävs många års erfarenhet och känsla."
Jag hade varken eller...
Ett angivet moment hade suttit fint!
Du får la önska dig en momentnyckel i hopsamlad födelsedagspresent eller julklapp?
Här är bilen det handlade om:

Jag hade verkstadshandbok, och skulle leta efter moment. Nepp. Ramlagren skulle dras åt så att man med handen kände ett lagom motstånd när man vevade runt veven. Man skulle dra en i taget och släppa för att känna av nästa, och sedan dra åt alla lika hårt och känna igen.
Sedan vevlagren, samma visa, fast nu skulle man veva runt med hjälp av ett spett. Hur långt spett stod det inte.
Jag satte ihop alltihop och funderade lite på det där med spettlängd, muskelkraft ("lagom tungt") men hoppades på det bästa.
6 timmars åktur, sedan "knack-knack-knack". En snabb koll från sumpsidan sade mig att det bara var att ge upp. Jag åkte till Terräng-Axel och köpte en GMC-motor. Samma anslutning till växellådan, samma svänghjul, men lite längre, vilket jag fick hjälp med att fixa till av mitt ex med vinkelslip.
Jag berättade för några gamla gubbar om mitt renoveringsförsök, och de skrattade gott. "Vaddå, vad är så roligt?" frågade jag. "Jo, ingen ger sig på något sådant så där bara, det krävs många års erfarenhet och känsla."
Jag hade varken eller...
Ett angivet moment hade suttit fint!
Du får la önska dig en momentnyckel i hopsamlad födelsedagspresent eller julklapp?
Här är bilen det handlade om:

- Bror Duktig
Momentnycklar har alltid en felprocent, och på billigare har man bara den kinesiska tillverkarens ord på att den ligger i det område som står på den. Med dyrare följer ett intyg, och de kan kalibreras. Vet inte i vilken prisklass övergången sker.
Jag behöver två st, en för små skruvar och en för stora.
Håller med om att det är få verktyg det lönar sig för en amatör att köpa dyrare varianter av. Biltemas grejer har nästan alltid adekvat kvalitet annars. Frågan är dock om inte dyrare lönar sig här. Ingen värsting förstås, men nåt snäpp bättre än Biltema od. I min stora Biltema har spärrhandtagsspärren gått av, idiotisk konstruktion, reservdelar finns ej. Får väl svetsa ihop skiten, momentfunktionen finns kvar.
Min lilla Biltema slutade bara säga klick, har inte undersökt den än. Opålitliga momentnycklar ger ingen sinnesfrid.
Det är så skönt att dra tills det säger klick, och slippa undra om det blev lagom hårt.
Och hittills har jag kommit ihåg att släppa fjädern.
Låna eller samköpa funkar inte. En verkstadskille lånar nog hellre ut frugan.
Jag lär väl få köpa mig ett par, tänkte bara kolla här först, det där med att dosera styrkan.
Jag behöver två st, en för små skruvar och en för stora.
Håller med om att det är få verktyg det lönar sig för en amatör att köpa dyrare varianter av. Biltemas grejer har nästan alltid adekvat kvalitet annars. Frågan är dock om inte dyrare lönar sig här. Ingen värsting förstås, men nåt snäpp bättre än Biltema od. I min stora Biltema har spärrhandtagsspärren gått av, idiotisk konstruktion, reservdelar finns ej. Får väl svetsa ihop skiten, momentfunktionen finns kvar.
Min lilla Biltema slutade bara säga klick, har inte undersökt den än. Opålitliga momentnycklar ger ingen sinnesfrid.
Det är så skönt att dra tills det säger klick, och slippa undra om det blev lagom hårt.
Och hittills har jag kommit ihåg att släppa fjädern.
Låna eller samköpa funkar inte. En verkstadskille lånar nog hellre ut frugan.
Jag lär väl få köpa mig ett par, tänkte bara kolla här först, det där med att dosera styrkan.
Jag har märkt att lägger på full kraft åt de håll jag skall dra, och håller emot med kontra muskeln, när jag skall ta i. Det ger relativt bra kontroll, men tar mycket kraft och energi.
Jag tror inte att de klarar det bättre än du, men de bryr sig mindre. Och skyller på materialfel när det går sönderDagobert skrev:Många säger att de drar åt "på känsla", och det tycks ju funka för de flesta.
12 Nm är ju så löjligt lite att det blir nästan omöjligt att inte dra åt för hårt. I alla fall om man använder spärrskaftet. Som blir för stort, även 1/4", går bättre med mejselhandtaget.Dagobert skrev:Om jag ska byta framdäck så ska jag dra bromsok-skruvarna med 28 Nm, framaxeln med 60 Nm (inte så noga) och axelöverfallet med 12 Nm. Känslan beror bl.a på nyckelns längd och dragläget, det är inte lätt att träna upp känslan till att kompensera för sånt.
Aluminium är ett lurigt material att lära sig gränserna på, tycker jag.Dagobert skrev:Och drar man för hårt är det gängpaj, det går inte att backa.
- UDFy-38135539
- Anslöt: 2010-11-01
UDFy-38135539, normalt åtdragningsmoment för M6 är 10-12 Nm, så det är inte "löjligt lite".
Det är väl därför dom går av när jag drar åt då.
- UDFy-38135539
Meckande på jobbet. Udda upplevelse helt klart.
- Ta i för kung å fosterland!
- ... jaaadå.
- Ta i så du skiter på dig!
- Nej, då används fel muskelgrupp!
- Kämpa på!
- hmpf.. *krack*, muttern sprack!
Muttern var utmattad och gammal.
Jag tror alla är osäkra på muskelstyrka. Det är något som endast erfarenhet löser. Varje gång jag kommer i kontakt med nya saker börjar jag försiktigt och sedan ökar om det krävs. Att rycka utan att veta är det som tar sönder saker, oftast.
- Ta i för kung å fosterland!
- ... jaaadå.
- Ta i så du skiter på dig!
- Nej, då används fel muskelgrupp!
- Kämpa på!
- hmpf.. *krack*, muttern sprack!
Muttern var utmattad och gammal.
Jag tror alla är osäkra på muskelstyrka. Det är något som endast erfarenhet löser. Varje gång jag kommer i kontakt med nya saker börjar jag försiktigt och sedan ökar om det krävs. Att rycka utan att veta är det som tar sönder saker, oftast.
imperativ skrev:Jag tror alla är osäkra på muskelstyrka. Det är något som endast erfarenhet löser.
Ungefär vad de där gubbarna menade som jag skrev om i inlägget där jag skrev om hur man på min bil inte skulle ha momentnyckel utan "känna när det är lagom".
- Bror Duktig
@ Dagobert
Ber om ursäkt att det blev lite raljant, Vad jag försökte säga var att, jag har svårt att inte dra för hårt också. Jag drar till exempel hjulmuttrarna på bilen med momentnyckel, i första hand för att jag skall veta att frugan skall få loss dem, om hon får punktering. Men också för att jag inte skall förstöra bultar o fälgar. Allt under M10 (8.8 förstås) går sönder om jag inte tänker mig för, och använder små verktyg. I det perspektivet blir 12 Nm lite, även om det är det riktiga åtdragningsmomentet.
Ber om ursäkt att det blev lite raljant, Vad jag försökte säga var att, jag har svårt att inte dra för hårt också. Jag drar till exempel hjulmuttrarna på bilen med momentnyckel, i första hand för att jag skall veta att frugan skall få loss dem, om hon får punktering. Men också för att jag inte skall förstöra bultar o fälgar. Allt under M10 (8.8 förstås) går sönder om jag inte tänker mig för, och använder små verktyg. I det perspektivet blir 12 Nm lite, även om det är det riktiga åtdragningsmomentet.
- UDFy-38135539
Bror Duktig skrev:imperativ skrev:Jag tror alla är osäkra på muskelstyrka. Det är något som endast erfarenhet löser.
Ungefär vad de där gubbarna menade som jag skrev om i inlägget där jag skrev om hur man på min bil inte skulle ha momentnyckel utan "känna när det är lagom".
Bl.a därför jag vill avfärda svårigheten att anpassa muskelkraft till given uppgift har med npf att göra.
Att bilar är känsliga har jag märkt. Tur att det enda jag tagit sönder är tre oljepluggtätningar. Står "dra inte åt skruven för hårt" i handboken. På industrier är målet att ingenting ska kunna skaka isär. Man har hjälpmedel som heter gängtejp, gänglim, självlåsande mutter, självlåsande distansbricka och grejerna är ofta dimensionerade för att kunna dras åt ordentligt. Två helt olika handhavanden och världar.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor