Ändra på AS????

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Ändra på AS????

Inläggav Sissan » 2011-06-09 8:08:20

Efter flera år av att veta att jag inte är som andra har jag fått diagnosen ADHD - AS.

Fick uppmaningen i går av min man: -nu är du vet vad du har och vad du har svårt för så vet du hur du kan ändra dig.

??????? :-)004

Jag fattar inget! Vadå ändra på mig? Kan man arbeta bort asperger?

Vissa saker vet jag att jag kan göra för att hjälpa mig med ADHD:n t.ex hjälpmedel för att inte glömma.

Men hur gör man för att träna bort oron för snabba förändringar. t.ex jag vet att jag får besök nästa vecka av en gammal kompis. Idag ringer hon och säger att hon kommer i morgon istället. Jag blir TOKIG...orolig och jag mår inte alls bra. Typiskt AS i mig. Hur menar han att man arbetar bort sådant.????

Eller är det han som inte fattar vad AS är? Jag kan inte för jag vet knappt längre vem jag är????

Ligger det något i det han säger? Skulle vara skönt att få höra från någon som lärt sig känna sig själv och sin AS

Kramar
Sissan
Ny medlem

Anslöt: 2011-05-02

Re: Ändra på AS????

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-09 10:46:22

Nej, man kan inte "ändra sig". Man har en hjärna som är annorlunda kopplad och det är inget man kan ändra på. Däremot kan man hitta strategier för att bättre hantera vardagen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2011-06-09 11:14:49

Håller med Krigarsjäl. Det ligger hur man hanterar sina svagheter respektive styrkor.

Angående oro så har jag fått rådet att använda andningsövningar och metoder inom muskelavslappning. Meningen är att man aktivt ska träna på det här när man befinner sig i situationer som skapar oro. Ju mer lugn och ro, desto mer klarhet och fokus = enklare att utföra det man behöver utföra.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav ufo » 2011-06-09 11:15:00

Sissan skrev:Kan man arbeta bort asperger?
Nej, men man kan lära sig att acceptera sina egna tillkortakommanden. Och därigenom finna strategier för att få vardagen bättre.

Sissan skrev:Men hur gör man för att träna bort oron för snabba förändringar. t.ex jag vet att jag får besök nästa vecka av en gammal kompis. Idag ringer hon och säger att hon kommer i morgon istället. Jag blir TOKIG...orolig och jag mår inte alls bra. Typiskt AS i mig. Hur menar han att man arbetar bort sådant.????
Jag själv i samma situation skulle vara öppen mot kompisen att det tär på min hälsa med snabba oförutsedda förändringar.

Sissan skrev:Eller är det han som inte fattar vad AS är?
Jag får inget intryck av att han är särskilt insatt nej.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav earlydayminer » 2011-06-09 11:26:59

Du KAN kanske få stå ut med lite dryga episoder inom hans bearbetningsperiod. Möjligt att han accepterar det som det är, men enligt vad du skrev så har inte greppat läget riktigt än.

Blev en del diskussion och förnekande i min väldigt lilla umgängeskrets. Jag lyssnar mer på en person med specialkompetens än en vän som har svårt att bearbeta sanningen. MEN! Det är viktigt att försöka hjälpa till i bearbetningen.

För en del är det här något mytomspunnet farligt odjur som härjar under ytan. För andra är det en välkommen uppenbarelse.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav treeman » 2011-06-09 13:05:39

Välkommen till forumet Sissan!

Bra svar ovan.
:)

Du kan med tiden bli lite bättre på att hantera dina "problem" när du kommer underfund med orsaken till varför du har problemen. Så har det varit för mig.

Reagerar jag på nåt nu så kan jag tänka, ja just ja det är pga min Asperger. Då blir jag inte så upprörd som jag blev innan diagnosen. Just accepterandet av att jag är som jag är med min Asperger gör mig mer stabil.

(har dock stunder när jag inte vill ha Asperger mer... ibland)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-10 2:49:36

treeman skrev:Reagerar jag på nåt nu så kan jag tänka, ja just ja det är pga min Asperger. Då blir jag inte så upprörd som jag blev innan diagnosen. Just accepterandet av att jag är som jag är med min Asperger gör mig mer stabil.

Ja, just detta är för mig en väldig lättnad också.

Många bra svar ovan. Du kan tänja på dina gränser men det är viktigt att vare sig du eller din omgivning ställer orimliga krav på dig.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav atoms » 2011-06-10 5:10:59

Sissan; det är väl ungefär lika smart som att be en nykter alkoholist att lära sig dricka.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav svartamolnet » 2011-06-10 7:07:33

Nu när du vet att du är en tiger kan du ju ändra på dig och bli ett lejon! Nej, så enkelt är det ju inte. Du kan måla pälsen gul och sätta på dig lösman, men innanför det är du fortfarande en tiger. Men tigrar och lejon är lika mycket värda!
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-10 9:45:35

KrigarSjäl skrev:Nej, man kan inte "ändra sig". Man har en hjärna som är annorlunda kopplad och det är inget man kan ändra på. Däremot kan man hitta strategier för att bättre hantera vardagen.

Håller med här. När man vet vad man har för problem eller vad för egenskaper som kan ställa till det ibland, så kan man lära sig hantera vissa saker bättre.

Till TS: Min mamma sade liknande till mig, men det gick över när hon lärde sig mer. Min man sade väl inget direkt. Han visste ju hur jag var, och det var ju det som skiljer mig från andra som han fastnade för (även om man med de "goda avvikelserna" även får "de dåliga", men så är det med allting - den som inte har några baksidor/dåliga sidor är troligtvis oerhört slätstruken).
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Meppe » 2011-06-10 10:00:35

svartamolnet skrev:Nu när du vet att du är en tiger kan du ju ändra på dig och bli ett lejon! Nej, så enkelt är det ju inte. Du kan måla pälsen gul och sätta på dig lösman, men innanför det är du fortfarande en tiger. Men tigrar och lejon är lika mycket värda!

Bra skrivet.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in