en rolig sak jag märkt

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

en rolig sak jag märkt

Inläggav mumsisen » 2011-03-13 16:18:43

är att när jag ser nyhetsmorgon på tv 4 så kollar jag nästan hela tiden på den rullande nyhetsremsan längs ner i rutan men shit... Fler? :lol:
mumsisen

Anslöt: 2010-10-18

Inläggav chibibotto » 2011-03-13 16:25:28

Den är distraherande och svår att ignorera, den rör sig ju.
chibibotto

Anslöt: 2011-01-25

Inläggav geocache » 2011-03-13 16:30:41

Jag håller med chibibotto. Den där remsan är bara irriterande, tycker jag.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav aspiemelly » 2011-03-13 18:17:56

den där remsan dyker upp i matcher på tv4sport också... svårt att fokusera då. Remsan rullar åt ett håll och spelet åt andra = :-)059
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav barracuber » 2011-03-13 18:29:08

Och det är väl inte bara tv4 utan de flesta kanaler inklusive SVT om jag minns rätt från galor och liknande och inte minst debattprogram :twisted: :twisted: ?

I debattprogram tycker jag det är extra korkat för då vill jag försöka följa med i (de oftast kaotiska) diskussionerna. Varför dessutom lägga på en idiotisk rullande remsa:

"Vad tycker du? SMSa din åsikt på xxxxxx! Gubben borde ta sig i arschlet - Kalle i Kiruna - Håller med vårdbiträdet - Lena i Tranås -....Vad tycker du? SMSa din åsikt...."

Det gör ju bara de usla svenska debattprogrammen (som dessutom är alldeles för korta o/e sänds alldeles för sent) om möjligt ännu sämre!
Senast redigerad av barracuber 2011-03-13 19:05:21, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav aspiemelly » 2011-03-13 18:35:30

När jag hade tjock-tv satte jag en pappersbit över nedersta skärmdelen av tvn...funkar tyvärr inte med nuvarande tv:n. Funderar dock på att bygga nån slags papp-vägg som döljer den där remsan...
aspiemelly

Inläggav mumsisen » 2011-03-13 18:47:26

vad jag känner är att det är just det att man fastnar i den & missar själva programmet... tyckte bara att det är knäppt
mumsisen

Inläggav mumsisen » 2011-03-13 18:48:19

aspiemelly skrev:den där remsan dyker upp i matcher på tv4sport också... svårt att fokusera då. Remsan rullar åt ett håll och spelet åt andra = :-)059

ja svårt att fokusera...
mumsisen

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-15 1:05:12

Åh, så skönt att höra att jag inte är ensam om detta! Jag kan bara inte slita blicken från rems-eländet fastän jag hellre vill följa samtalet. Liknande remsor på digitala skyltar i bussar är ett annat otyg. :evil:
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Laika » 2011-03-15 1:58:50

Jag tror att mina problem med att hänga med i handlingen i filmer är att jag nästan enbart tittar på textremsan. Mina ögon dras till text ganska automatiskt.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Zombie » 2011-03-15 2:03:24

Laika skrev:Mina ögon dras till text ganska automatiskt.

Liknande här. Och då blir det svårt att ta in och koncentrera sig ja. (Samtidigt som min dåliga ljudsållning kan göra att det är till god hjälp om det står vad folk säger...)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Laika » 2011-03-15 2:09:27

Zombie skrev:

Liknande här. Och då blir det svårt att ta in och koncentrera sig ja. (Samtidigt som min dåliga ljudsållning kan göra att det är till god hjälp om det står vad folk säger...)

Så intressant att du också har dålig ljudsållning. Hänger det möjligtvis ihop med aspergers? Jag tittar alltid med undertext om jag kan, oavsett om det pratas svenska eller engelska eller tyska eller något annat, för alla ljud flyter ihop och jag hör inte riktigt vad som sägs.
Laika

Inläggav mumsisen » 2011-03-15 9:39:13

Laika skrev:
Zombie skrev:

Så intressant att du också har dålig ljudsållning. Hänger det möjligtvis ihop med aspergers? Jag tittar alltid med undertext om jag kan, oavsett om det pratas svenska eller engelska eller tyska eller något annat, för alla ljud flyter ihop och jag hör inte riktigt vad som sägs.

jag har samma problem vill också alltid ha undertext annars hänger jag inte med, i te.x miss marple eller wallander serier har jag inte text fattar jag inget efter ett tag får jämt fråga min man hänger inte med riktigt...
mumsisen

Inläggav Kahlokatt » 2011-03-15 21:59:01

Tittar också på den rullande remsan...lyckligtvis tittar jag inte så mycket på TV, så jag har väl inte direkt problem med det...tycker det är jobbigare att jag inte kan låta bli att läsa textningen när jag ser på TV hos mamma och hennes man, som är vuxendöva. Jag är hörande och behöver alltså egentligen inte texten, men ögonen dras automatiskt dit. Extra jobbigt är det när programmet direktskrivtolkas under direktsändningar, för då brukar det bli så mycket fel i texten. Höll på att gå åt när vi skulle se prinsessbröllopet i somras. "Slöjan skall falla snyggt" blev "slöjan skall falla snyft", "Victoria och Daniel sitter i mitten" blev "Victoria och Daniel sitter i maten", etc, etc. Ack de enkla nöjen som hörande går miste om! :wink:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav aspiemelly » 2011-03-15 22:08:05

kahlokatt, min tv har automatisk "dövtextning" som enligt inställningarna ska vara på vid "tyst" läge men ibland cp:ar sig och är på alltid...

kommit på mig själv att svära/kasta något mot tv:n när dom textar direkt och skriver fel, backar, fel igen, backar igen... då sitter man där "för helv.... det heter/stavas....." :lol:
aspiemelly

Inläggav Kahlokatt » 2011-03-15 22:45:15

aspiemelly skrev:kahlokatt, min tv har automatisk "dövtextning" som enligt inställningarna ska vara på vid "tyst" läge men ibland cp:ar sig och är på alltid...

kommit på mig själv att svära/kasta något mot tv:n när dom textar direkt och skriver fel, backar, fel igen, backar igen... då sitter man där "för helv.... det heter/stavas....." :lol:

Ja, det kan vara otroligt störande. Men man får tänka på att skrivtolkarna har ett otroligt stressigt yrke. De måste kunna ta in vad reportern säger, korta ned detta eller omforma det och skriva ned det - och allt detta samtidigt! Jag skulle stressa ihjäl och bryta ihop.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Zombie » 2011-03-15 23:39:14

Laika skrev:
Zombie skrev:

Så intressant att du också har dålig ljudsållning. Hänger det möjligtvis ihop med aspergers?

Verkar så, att döma av trådar här till exempel. Många har svårt med sådant som att urskilja röster i bakgrundsbrus eller höra röster eller ens sina egna tankar mot bakgrundsmusik, och det får väl sägas gå väl ihop med de välkända svårigheterna att urskilja, sortera och strukturera intryck och att syssla med flera saker samtidigt och med de "avvikelser" i sinnesförnimmelser som många av oss också har.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2011-03-15 23:53:48

Ja. Och med den starka förmågan att urskilja nyanser, å andra sidan, tror jag. Hjärnor som indelar saker i {smala fack}/{fina nyanser}, torde också tycka att allt är en enda gröt ifall intrycken hör hemma i olika fack.

Fast jag känner förstås en hel del som har svårt att låta bli att läsa löpsedlar. Undras vilka mänskotyper det är som med lätthet missar löpsedlarnas texter? Kommer inte på några säkra exempel bland bekanta.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Laika » 2011-03-16 0:18:38

jonsch skrev:Fast jag känner förstås en hel del som har svårt att låta bli att läsa löpsedlar. Undras vilka mänskotyper det är som med lätthet missar löpsedlarnas texter? Kommer inte på några säkra exempel bland bekanta.

Det är inte bara det att jag inte kan låta bli att läsa löpsedlar. Jag har dessutom så bra textminne att jag inte kan låta bli att komma ihåg eländet. :?
Laika

Inläggav nano » 2011-03-19 1:19:22

Tror hjärnan identifierar rörelser och därför prioriterar hjärnan det mera.
Skulle det vara en gren i skogen som rörde sig så skulle det vara viktigt att se den så man inte blir träffad av den.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Marabou » 2011-03-19 12:54:21

Jag stör mig också på remsan. Blicken hamnar omedvetet på den. En annan sak jag tycker är irriterande, på alla kanaler, är att kanalloggan hela tiden står uppe i högra hörnet. Även om jag naturligtvis förstår vitsen med det så finner jag det störande.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav mumsisen » 2011-03-19 19:08:28

Marabou skrev:Jag stör mig också på remsan. Blicken hamnar omedvetet på den. En annan sak jag tycker är irriterande, på alla kanaler, är att kanalloggan hela tiden står uppe i högra hörnet. Även om jag naturligtvis förstår vitsen med det så finner jag det störande.

ja ännu mer störande när en logga har "bränts in" i tvn vi ser hela tiden CN = cartoon network för det är den kanalen barnen mest tittar på...
mumsisen

Inläggav Laika » 2011-03-19 20:18:47

Sådana här saker är förklaringen till varför jag aldrig kommer att läsa tidningen på internet. Jag kan inte koncentrera mig på att läsa när det finns en massa blinkande banners överallt.
Laika

Inläggav Marabou » 2011-03-19 21:27:24

mumsisen skrev:
Marabou skrev:Jag stör mig också på remsan. Blicken hamnar omedvetet på den. En annan sak jag tycker är irriterande, på alla kanaler, är att kanalloggan hela tiden står uppe i högra hörnet. Även om jag naturligtvis förstår vitsen med det så finner jag det störande.

ja ännu mer störande när en logga har "bränts in" i tvn vi ser hela tiden CN = cartoon network för det är den kanalen barnen mest tittar på...

Ja, de där barnkanalernas loggor brukar vara rätt stora också. Disneychannels logga är nog värst, ett stort Musse Pigg-huvud!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in