Hjälp med aggressionsutbrott.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gafsan » 2011-02-19 11:37:21

AAA skrev:alfapetsmamma, höjdarsvar :-)

Håller helt med! Jättebra! :D

Jag läste länken och fick en otrolig aha-upplevelse... jag visste inte att det fanns ord för det men just lågaffektivt bemötande är något som jag funderat mycket över och tillämpat i väldigt hög grad. Jag har levt med en man som gick i baklås totalt om jag försökte bete mig "som vanligt" (dvs på ett sätt som funkar i de flesta situationer med andra människor). Genom "trial and error" lärde jag mig att det bästa var att undvika kropps- och ögonkontakt, tala med låg och lugn röst och bete mig som om jag var känslomässigt rätt så neutral till det som vi pratade om. Samma metod funkar lika bra på barnen.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav prodge64 » 2011-02-19 14:27:04

matterik, vad är automatisk skrift för något?
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Miche » 2011-02-19 14:29:10

prodge64 skrev:matterik, vad är automatisk skrift för något?

[WikiSve]Automatisk skrift[/WikiSve]
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav prodge64 » 2011-02-19 15:04:05

Miche skrev:
prodge64 skrev:matterik, vad är automatisk skrift för något?

[WikiSve]Automatisk skrift[/WikiSve]

Häftigt! Det står dock inte hur det går till i praktiken. Är det så att man sätter sig med penna och papper och bara "kopplar bort" allt? Då menar jag verkligen allt också, samt hoppas på att man börjar skriva något utan att veta vad det är förrän man har läst det efteråt. Det verkar faktiskt riktigt häftigt och jag har funderat på att göra så själv några gånger, men det blir aldrig av. Alltid är det något ljud som stör och tar mig tillbaka från det sinnestillståndet, det är inte helt lätt varken att hamna där eller stanna i det någon längre stund. :(
prodge64

Inläggav matterik » 2011-02-19 16:49:54

prodge64 skrev:Häftigt! Det står dock inte hur det går till i praktiken. Är det så att man sätter sig med penna och papper och bara "kopplar bort" allt? Då menar jag verkligen allt också, samt hoppas på att man börjar skriva något utan att veta vad det är förrän man har läst det efteråt. Det verkar faktiskt riktigt häftigt och jag har funderat på att göra så själv några gånger, men det blir aldrig av. Alltid är det något ljud som stör och tar mig tillbaka från det sinnestillståndet, det är inte helt lätt varken att hamna där eller stanna i det någon längre stund. :(

Jag tycker det hjälper att försätta sig i ett alphatillstånd eller kanske det kallas hypnotiskt tillstånd. Det kan man göra till exempel med hjälp av transcendental meditation.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav prodge64 » 2011-02-19 16:53:44

matterik skrev:
prodge64 skrev:Häftigt! Det står dock inte hur det går till i praktiken. Är det så att man sätter sig med penna och papper och bara "kopplar bort" allt? Då menar jag verkligen allt också, samt hoppas på att man börjar skriva något utan att veta vad det är förrän man har läst det efteråt. Det verkar faktiskt riktigt häftigt och jag har funderat på att göra så själv några gånger, men det blir aldrig av. Alltid är det något ljud som stör och tar mig tillbaka från det sinnestillståndet, det är inte helt lätt varken att hamna där eller stanna i det någon längre stund. :(

Jag tycker det hjälper att försätta sig i ett alphatillstånd eller kanske det kallas hypnotiskt tillstånd. Det kan man göra till exempel med hjälp av transcendental meditation.

Det där har jag inte hört talas om, men om du vill så får du gärna berätta mer om hur du bär dig åt. :)
prodge64

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-19 18:32:07

Gafsan skrev: Samma metod funkar lika bra på barnen.

Man kan tillämpa det på sig själv också! :) Dvs t ex att dämpa volym och ton på den egna rösten inombords osv.

Enda gången det inte funkar med barn eller makar eller andra är när man själv tippat över gränsen på kaoströskeln och inte klarar att vara den där lugna neutrala okänslomässigt okrävande backande osv. Men det går stadigt framåt. :)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in