Aspergersymptom? fler som haft samma sak?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Aspergersymptom? fler som haft samma sak?

Inläggav wolf83 » 2011-02-14 18:06:51

tänkte kolla om det har hänt fler personer.
det första är.
det har typ hänt ända sen jag vart 7år (som jag kan komma ihåg) det är jätte svårt att förklara hur drömmen är uppbyggd kommer aldrig ihåg vad det är jag drömmer. närmast jag kommit.
när jag sover så drömmer jag att jag flyttar något en och en under en lång stund sen är det någon som tar och flyttar allt på än gång. då vaknar jag jag i helt panik känns som jag är död. springer runt vet inte vem jag är, var jag är, det är som jag fortfarande sover 10 min till sen vaknar till liv.
har haft det sen jag var 7år gammal från 7-17år hade jag det runt 3-4 gånger om året 17-25 runt 2 gånger per år senaste 3 åren haft det 1 gång per år
jag har jätte svårt att förklara känslor. men är det nån mer som jag som har upplevt detta. har aldrig vågat prata om detta. fick min diagnos för två år sen aspergers och adhd.

det andra är när jag är vaken.
det kan hända när som helst på dygnet det känns som tiden går fortare allt ljud blir högre och går som man snabbspolar allt och känns jätte jobbigt (har vart så jobbigt att jag nästan vart nära på att tagit mitt liv när det var som värst det höll i sig nästan 2 timmar) brukar mäst va 10-15 min brukade få det 50-100 gånger per år. nu brukar det va 10-15 gånger per år

är det nån mer som har samma sak som jag och beror det på aspergers??
Henke 28år

Moderator: Rättade stavningen i rubriken
wolf83
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-14

Inläggav Alien » 2011-02-14 18:58:37

Hej och välkommen hit!

Det första med att vakna i panik påminner lite om vad som skrivs i denna tråd:
https://www.aspergerforum.se/iktorivil-n ... 18678.html
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav wolf83 » 2011-02-14 19:41:52

Alien skrev:Hej och välkommen hit!

Det första med att vakna i panik påminner lite om vad som skrivs i denna tråd:
https://www.aspergerforum.se/iktorivil-n ... 18678.html

tack för svaret men känner inte igen mej där det här händer bara några gånger per år och jag vaknar men vaknar inte drömmen pågår 10 minuter (har vart ända upp till 30min den värsta gången kan inte vakna) till innan jag vaknar det är jätte svårt att beskriva drömmen
wolf83
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-14

Inläggav NoteToSelf » 2011-02-14 21:42:59

Du flyttar något en och en, och sen flyttar någon allt igen? Låter lite som om du försöker få ordning på något (ditt liv kanske?), men att du upplever det som att någon/ något ställer till det för dig? Kan det stämma?

Har själv mardrömmar i perioder, nästan alltid är det att någon jagar mig eller vill skada mig. Har pratat med min terapeut om det, hon säger att det är min undertryckta ilska som förföljer mig i drömmarna..
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Xolanda » 2011-02-18 12:26:30

Känner igen delar av det du talar om. Fast i mitt fall är det snarare (oh fuck det här kommer bli svårt att förklara i ord...here we go):

Vitt och svart, smalt och brett, mjukt eller skärande. Ibland "band" som typ sådana band som fanns i gamla kassetter. De rör sig...strukturerat och sedan växlar det till kaos. Ibland med inslag av boxar, lådor, skivor av "papper" i staplar som "rinner" över och måste "hanteras". Detta är visuellt... fast ändå inte... Det är som en sammanslagning av syn och känsla. Det är som ett abstrakt mönster av kaos... som skall sorteras...eller "ses".

Haft dessa "drömmar" sedan jag var liten - då var det mardrömmar - nu är de mest irriterande. De kan även komma precis innan jag skall somna. Är helt specifika och jag kan inte "tänka" dem. Det är som en yttre process - som ett program som startar.

Närmaste förklaringen jag kan komma på är randomiserade okoordinerade "outbursts" av elektrisk aktivitet i hjärnan (under avslappning/sömn) som tolkas som geometriska former och inte betyder något mer än kanske uttryck för stress?
Xolanda

Anslöt: 2011-01-31

Inläggav Xolanda » 2011-02-18 12:38:49

...Jo och en sak till.
Under sömn "paralyseras" kroppen för att man inte skall leva ut det man drömmer ;) Detta skall försvinna igen när man vaknar men vissa gånger fungerar inte detta. Brukar upplevas som att vara vaken men förlamad. Även under REMsömn/drömsömn kan man ha "vakna" ögonblick men då fortfarande paralysen sitter i.

Vaknar man istället mitt under Fas 4/djupsömn kan det upplevas som "vaken fast helt borta" eftersom kroppen inte hunnit ställa om sig till vakenhet.

Skulle tro att ju mer oregelbunden sömnrytm och påverkande stressfaktorer som personen har, desto fler av dessa fenomen upplevs.

/Xol
Xolanda

Inläggav DIProgan » 2011-02-18 13:32:52

Intressant visste inte att paralysen kan stanna kvar (förutom i operationssammanhang). Däremot att den kan vara skadad så att personer gör illa sig och andra i sömnen.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Zic » 2011-02-18 13:39:07

Ja, jag känner igen det där första du beskrev; att man drömmer något repetetivt och ordnat, oftast sortering eller dylikt av något slag. Oftast är det för mig också helt meningslöst och jag undrar varför jag håller på med det, och sedan brakar all struktur ihop och det blir ännu jobbigare.
Känner jag mycket väl igen, ända sedan jag var liten.

Vad det beror på har jag dock ingen aning om.

Jag förstod inte det där med att springa runt, var det i drömmen eller i verkligheten?
Om det känns som du är död och du inte kan röra dig, men du ger signaler till kroppen att göra något, kan det ju mycket väl vara sömnparalyser, som Xolanda skrev om. Har jag haft länge. Fruktansvärt otrevligt.
Zic

Anslöt: 2011-02-17

Inläggav Mellanvärld » 2011-02-18 16:30:36

Xolanda skrev:De kan även komma precis innan jag skall somna. Är helt specifika och jag kan inte "tänka" dem. Det är som en yttre process - som ett program som startar.
+1 Mycket obehagligt. Det värsta är dock när man fastnar i detta läget och inte kan somna...
Zic skrev:Ja, jag känner igen det där första du beskrev; att man drömmer något repetetivt och ordnat, oftast sortering eller dylikt av något slag. Oftast är det för mig också helt meningslöst och jag undrar varför jag håller på med det, och sedan brakar all struktur ihop och det blir ännu jobbigare.
Och vad man än gör, så blir det bara värre av det.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Xolanda » 2011-02-18 17:59:01

Xolanda

Inläggav DIProgan » 2011-02-18 20:34:04

Xolanda skrev:Angående sömnparalys:
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Tackar
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare