Idiotförklarad av Föreningen Autism?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-03-30 20:54:58

Kanske en kul grej för OA att stå för.

"Boken är utgiven av föreningen Organiserade Aspergare, bildad av aspergare själva som vill jobba tillsammans för sin sak..."

Jag vet inte?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Lnovgo » 2009-03-30 21:43:25

Föreslå det på OA-forumet i så fall!
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv

Anslöt: 2008-05-06

Inläggav Ensamflickan » 2009-03-30 22:02:03

sugrövmanövern skrev:Och missar man avfarten så kan man alltid vända någonstans.

Det kan man inte om busschauffören missar att stanna när man plingat. Speciellt inte om man kommit ut på E4, då får man ju snällt åka en halvmil extra, för bussen har ju sin tidtabell att följa. Skitläskigt.

Med bil har man total kontroll, som sagt, man kan alltid hitta en vändplats. Vilket jag nödgas göra ofta pga min bristande orienteringsförmåga. visst, jag grips av panik när jag kör fel. Men det är ändå jag som bestämmer, inte någon halvsovande, sur busschaufför som hatar mig för att jag är så besvärlig att jag plingar och vill kliva av vid en viss hållplats.

Det är därför jag föredrar TUNNELBANA! Den vet man exakt vart den stannar, och missar man att kliva av vid rätt station, så är det bara att åka med till nästa, och så kommer det snart en åt andra hållet. Tydliga skyltar med vad de olika stationerna heter, både på stationerna och i vagnarna, och tydliga linjekartor så man vet vilken linje man ska åka. Aspvänligt och bra - om det bara inte var för alla andra passagerare som stör lugnet... :roll:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Alien » 2011-01-28 14:34:46

Nu har de avskaffat kontanthanteringen på bussarna här i stan också. "Kontantfritt" heter det. Det är kort el sms-betalning som gäller.

Förr fanns det klippkort, då såg man tydligt hur mycket som var kvar. På de här elektroniska korten ser man inget förrän man står där på bussen och ska betala, och det är så dags då.

Nu åker jag så pass ofta in till stan, så jag kommer ihåg ungefär hur mycket jag har kvar. Men vad gör man om man åker sällan?

T ex hur gör jag i Stockholm, om remsor inte längre gäller utan bara elektroniska kort? Om jag sent på kvällen upptäcker att det finns för lite pengar på kortet? Ser för mig scenariot att jag står vid Tullinge station och kortet inte räcker. Det är knappast så att jag kan in till stan. :shock: Förmågan att måla upp skräckscenarion kan också vara aspig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav HGJ » 2011-01-28 14:49:19

Alien skrev:Ser för mig scenariot att jag står vid Tullinge station och kortet inte räcker.

Går det inte att betala med bankkort där?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav nano » 2011-01-28 15:19:11

Remsorna finns kvar :)
Och de elektroniska korten är fram till ett visst datum såvida inte man kör respengarsystemet men det vet jag inte hur det fungerar, men datum visas i displayen när man kliver ombord på bussarna så antar att det funkar på något liknande vis med korten men jag tycker inte direkt om kortsystemet faktiskt.

Dessutom är apparaterna på bussarna så ofta trasiga att man inte kan läsa av kortet var 10:e gång ungefär och slipper betala om man försöker med kort.

Skulle du stå där o inte komma med så ringer du till oss andra så löser vi det på något vis.
Jag brukar alltid ha stämplar i fickan i reserv.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ragnevi » 2011-01-28 23:59:25

Jag skrev en debattartikel tillsammans med Autism och Aspergerföreningen och Ananke om att det nya betalsystemet som Västtrafik infört gjort det svårare att åka med kollektivtrafiken.
Det var speciellt momentet med att du skulle stämpla ut som vi kritiserade, nu var vi inte ensamma om att vara kritiska, det var enorma protester mot systemet när det infördes.
Men det kan vara svårare för personer med kognitiva svårigheter att lära sig nya moment, det betyder inte att alla har de svårigheterna, men det finns inget krav på konsensus för att en förening ska reagera på en fråga.

Jag tycker iofs att jag klarar av ganska mycket, men jag har inte sedan systemet infördes för ett och ett halvt år sedan klarat av att automatisera att jag måste ta fram kortet och stämpla ut när jag kliver av ett fordon om jag reser över flera zoner. Vilket betyder att jag betalar för mycket och det är sällan som jag orkar ringa till Västtrafik för att reklamera, arbetsinsatsen motsvarar helt enkelt inte beloppet. Det beror förmodligen på flera saker, när jag kliver av bussen eller tåget och har rest över flera zoner så ska jag oftast till en ny plats, mitt fokus ligger då på att kliva av på rätt station.
Om jag åker tillbaks till Göteborg så finns det inte automatiserat i mig att jag i denna miljö ska stämpla ut med kortet, oftast är dock Göteborg slutstation så det blir sällan dyrare.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Alien » 2011-01-29 1:14:12

HGJ skrev:
Alien skrev:Ser för mig scenariot att jag står vid Tullinge station och kortet inte räcker.

Går det inte att betala med bankkort där?

Vet inte, jag har inget kort.

(Jag hade en gång ett bankomatkort. Det fanns både siffror och bokstäver och jag lärde mig bokstäverna åcne, genom att memorera "åsne/åkne". En dag var knapparna utbytta och det stod bara siffror på dem. Jag försökte flera gånger och till slut tog apparaten kortet ifrån mig. Fick skaffa ett nytt kort med en ny sifferkod. Jag använde det ofta och kunde koden utantill. Men en dag stal bankomaten mitt kort trots att jag bara knappat in en gång. Kanske för att uttagskorten skulle avskaffas snart ändå. Typiskt nog har jag nu helt glömt den senaste koden med siffror medan jag fortfarande kommer ihåg den urgamla.)
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2011-01-29 1:18:32

nano skrev:Remsorna finns kvar :)
Och de elektroniska korten är fram till ett visst datum såvida inte man kör respengarsystemet men det vet jag inte hur det fungerar, men datum visas i displayen när man kliver ombord på bussarna så antar att det funkar på något liknande vis med korten men jag tycker inte direkt om kortsystemet faktiskt.

Skönt att remsorna finns kvar! :)

Gäller kortet bara en viss tid, det blir ju omöjligt för mig att använda då. Innan jag kommit tillbaka till Stockholm kan tiden ha gått ut. De verkar enbart gjorda för stockholmarna själva. Här använder jag ett värdekort, som laddas med en summa.
Alien
Assistent

Inläggav nano » 2011-01-29 10:47:00

Ett par trevliga länkar för ändamålet, man kan köpa enstaka biljetter i spärren och så kan man även köpa remsor där, har jag för mig rätt så är det billigare med sms biljett än att köpa enstaka i spärren eller om det var samma.
Om det inte finns någon i spärren så sätter de upp en skylt om att spärren är obemannad och då åker man gratis :)
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/

Om man vill resa inom både Uppsala och Stockholm:
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/V ... r/Uppsala/

Korten gäller olika beroende på vad man köpt men köper man 30 dagarskort så blir det dyrt om man bara är i Stockholm ibland.
Då skulle jag rekomendera remsa, finns även 24 timmars och veckokort.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Pemer » 2011-01-29 11:56:06

Och utöver för 1 dygn/24 timmar finns också 3 dygn/72 timmar. 1- eller 3-dygnskort är i så fall för en eller tre kalenderdagar så att man får ange vilket datum det ska (börja) gälla, 24- eller 72-timmarskorten börjar gälla det antalet timmar från när man köper det.

Det brukar också finnas biljettautomater på många pendeltågs- och tunnelbanestationer, och vid vissa bueehållplatser, för att köpa biljett själv, enbart zonbiljetter för resan man ska göra med mynt eller kreidtkort.

De biljetterna har samma pris som SMS-biljetten, medan det kostar några kronor mer att köpa motsvarande biljetter i spärren. Allt för att motivera oss att köpa biljetter på annat sätt än i spärren.

Finns det sådana automater på en station brukar det hänvisas till att köpa biljett i dem numera om spärren är obemannad. Finns det inte sådana kan det fortfarande bli gröna skylten, "Var så god passera".

I Tullinge finns bara automaten där man kan fylla på SL Access-kortet på pendelstationen, så här skulle skylten komma upp vid obemannat. Däremot finns det en biljettautomat av det andra slaget i en av busshållplatserna bredvid station.

För övrigt kan även SL Access-kortet laddas med en enstaka zonbiljett har jag noterat, så har man ett sådant och kommer till stan då och då kan man använda det till vilken biljettform man vill. Från i år kostar Access-kortet 20 kr i sig att skaffa, så har man redan ett är det ett gott tips att lägga undan det till eventuella framtida resor.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav Miche » 2011-02-01 2:16:38

Jag brukar använda SMS-biljett i Stockholm och använt en del tips från planka.nu... ;)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-01 4:02:42

nano skrev:Ett par trevliga länkar för ändamålet, man kan köpa enstaka biljetter i spärren och så kan man även köpa remsor där, har jag för mig rätt så är det billigare med sms biljett än att köpa enstaka i spärren eller om det var samma.

Man bör inte köpa biljetterna i spärren. Man bör köpa dem i en kiosk som säljer - det blir mycket billigare, eller på SL-center.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Pemer » 2011-02-01 4:21:27

Precis. Biljetterna i automat (och kiosker? osäker) kostar samma som SMS-biljetter. Biljetterna i spärren kostar något mer.

Kollar sl.se:

Automat- och sms-biljett, 1 zon 30 kr (reducerat pris 18 kr)
Automat- och sms-biljett, 2 zoner 45 kr (27 kr)
Automat- och sms-biljett, 3 zoner 60 kr (36 kr)
Kontantkupong, pris per styck 20 kr (12 kr)
Förköpskupong, per styck 15 kr (9 kr)
Förköpsremsa, 16 kuponger 180 kr (110 kr)
Länsgränspassage 30 kr (18 kr)

Nu ska vi se. Kontantkupong är alltså de som man kan köpa i spärrarna, förköpskuponger är vad man kan hitta på pressbyråer och tydligen också på SL Center.
Pemer

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in