Restips önskas

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Restips önskas

Inläggav marcus1979 » 2010-06-07 19:44:58

Började jobba på mitt gamla jobb idag. Känner mig redan som förr. Man jobbar, sedan är man som tja ..... vaken, sovande, dvs man orkar ingenting. Man är som en zombie sittandes vid Mac:en för trött för att orka göra någonting, för pigg för att sova.

Alla intryck man möter hela dagarna. Saker som att inte köra över gående, krocka med stora truckar eller tja, att inte krocka över huvud taget. Höga ljud, se samma sak 8 timmar om dagen etc.

Känner att jag vill åka till typ Thailand på semestern, ladda batterierna.

Orkar man åka själv, är det vanligt att aspergare åker själv dit?

Jag vet inte om någon annan upplever samma som jag, att man har svårt koppla av, vara glad. Ingenting känns äkta. Har svårt att veta vad jag vill.

Behöver inte vara thailand men vore kul höra hur andra upplevt sina resor etc och rekommendationer om vart man ska åka om man behöver avkoppling, men ändå ett paradis.
marcus1979

Anslöt: 2009-02-20

Inläggav nano » 2010-06-07 19:51:09

Ett ställe som jag gillade att besöka var bergs slussar, tämligen skön miljö enligt mig, tror de flesta som gillar vatten gillar stället.

Annar reser jag i princip inte.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav marcus1979 » 2010-06-07 20:05:49

nano skrev:Ett ställe som jag gillade att besöka var bergs slussar, tämligen skön miljö enligt mig, tror de flesta som gillar vatten gillar stället.

Annar reser jag i princip inte.

växte upp i sådan miljö typ att jag tröttnat på det. När min pappa levde och jobbade upplevde jag det där fast i Trollhättan under många år.

Pappa brukade guida besökare till vattenfalls besöksverksamhet under ett antal år och då var man med om det så mycket att det blev för mycket. Slussleder. Om du är sugen på slussar, leder, vacker natur får du gärna hälsa på. Har kontakt med pappas chef så kan säkert ordna så du får se olidans kraftstation, personligt besök :).

Begränsar önskemålen till att vara utomlands, har tröttnat på sverige och vill uppleva världen.
marcus1979

Inläggav MsTibbs » 2010-06-07 20:37:14

Thailand har jag inte varit i, men jag tycker om Kreta, då det inte är så turistinfluerat som tex Kanarieöarna.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav marcus1979 » 2010-06-07 20:42:03

MsTibbs skrev:Thailand har jag inte varit i, men jag tycker om Kreta, då det inte är så turistinfluerat som tex Kanarieöarna.

Hur upplevde du kreta?
Var en gång till Marmaris i Turkiet. var jobbigt pga inkastare som tjatade..

Thailand är säkert lika men hoppas på en bra helhet. Att det jobbiga inte drar ner hela ens intryck av det man vill uppleva.
marcus1979

Inläggav aspiemelly » 2010-06-07 22:52:01

MsTibbs skrev:Thailand har jag inte varit i, men jag tycker om Kreta, då det inte är så turistinfluerat som tex Kanarieöarna.

Undviker man bara Grand Kanaria och till viss del Tenerife så är det mycket lugnare och mindre turistinfluerat. När vi bodde deltid på Tenerife så åkte vi ibland till andra öar som var nästan ödsliga, nu har såklart turismen hittat dit, men i mycket mycket mindre del än huvudöarna.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav nano » 2010-06-07 23:26:42

marcus1979 skrev:Om du är sugen på slussar, leder, vacker natur får du gärna hälsa på. Har kontakt med pappas chef så kan säkert ordna så du får se olidans kraftstation, personligt besök :).
Åh, vad trevligt, det vore verkligen kul.
Om jag inte missminner mig var det några forumister till som just ville se just Olidans kraftstation.
Finns en tråd om det minns jag.
Tror du vi skulle kunna komma några stycken, så får vi årdna en träff där du ingår också :)
Förslagsvis samma dag :)
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav sanny » 2010-06-07 23:52:27

Jag skulle åka till någon liten by i grekland med få turister i.
Eller en by i södra frankrike med mysigt landskap.
Kanske Gotland. Har inte varit där men det lär vara fint.

Thailand är annorlunda, men flygresan gjorde att det knappt var värt det. 12 timmar eller vad det var.
Det är vackert och mysigt och lugn stämmning på folket så pallar man flygningen så. Det var härligt att vakna varje dag till sol och en pool precis utanför.
sanny

Anslöt: 2008-11-23

Inläggav MsTibbs » 2010-06-08 10:10:48

marcus1979 skrev:

Hur upplevde du kreta?
Var en gång till Marmaris i Turkiet. var jobbigt pga inkastare som tjatade..

Thailand är säkert lika men hoppas på en bra helhet. Att det jobbiga inte drar ner hela ens intryck av det man vill uppleva.

Kreta var trevligt, där jag ville åka till (glömt namnet såklart) och titta på gamla ruiner, men skippade för ingen annan ville åka med. Min syster är på bröllopsresa där nu två veckor. Gick upp i en by längre upp i bergen där satt gubbarna och gummorna utanför sina vita hus med blå dörrkarmar precis som mina fördomar var. :)

aspiemelly skrev:

Undviker man bara Grand Kanaria och till viss del Tenerife så är det mycket lugnare och mindre turistinfluerat. När vi bodde deltid på Tenerife så åkte vi ibland till andra öar som var nästan ödsliga, nu har såklart turismen hittat dit, men i mycket mycket mindre del än huvudöarna.

Första ön vi var på var Fuerteventura. Där fanns inget turistgrejs alls, men å andra sidan bodde vi i en fiskarby där det inte fanns så mycket att göra heller. Där fanns dock en fågelpark, en fin trädgård och kamelridning som jag definitivt kan rekommendera. Skulle åka till Lanzarote med båt, men fick vända halvvägs för de var tvungna att stänga hamnen där pga vågor. Sandstorm. Allting på Fuerteventura är sand. På norra Tenerife är det väldigt grönt.

Har varit på Tenerife två gånger (Rekommenderar livsfarliga bussturen till Mascadalen varit två gånger), Gran Canaria (minns bara att vi fick rubb och stubb stulet trots kassaskåp, de snodde hela kassaskåpet!!!) en gång och Mallorca (medelhavet) en gång där vi klättrade upp på ett berg och såg långt, förutom Kreta.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in