Nu har journalisterna gjort det igen! (Aspberger!)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Nu har journalisterna gjort det igen! (Aspberger!)

Inläggav Glimma » 2010-06-04 12:52:20

I dagens Falu Kuriren på nätet kan man läsa att Asperger tydligen heter Aspberger igen. När ska de lära sig. Någon som har lust att kommentera detta för dem? Jag orkar inte engagera mig. Mer än så här. Men det är sorgligt att se alla felstavningarna i kommentarerna efteråt. För folk som inte vet vad det handlar om lär sig ju fel. Aspberger syndrom....hur svårt kan det vara! Asperger syndrom!

Jaja! En liten "avreaktion" från min sida.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-04 12:56:11

Man kan ju tänka sig hur sura folk skulle bli om man skrev "Dansk syndrom", "remmatism" eller "skitsåfreni"..... :roll:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Inger » 2010-06-04 13:06:06

En fördel med om diagnosen försvinner, ingen kommer stava fel sen. :wink:

Men orka bli upprörd över en felstavning.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2010-06-04 13:08:52

Försvinner diagnosen Asperger kommer väl det enda tänkbara felet bli att vi blir kallade artister... ;)

Eller... vad kan de få till för fel på autismspektrumtillstånd?

Han har ett artism-späck-rum-tillstånd... :lol:
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Glimma » 2010-06-04 13:30:34

Inger skrev:En fördel med om diagnosen försvinner, ingen kommer stava fel sen. :wink:

Men orka bli upprörd över en felstavning.

Upprörd & upprörd. Snarare en notering. Med tanke på alla tidigare mer upprörda reaktioner över felstavningar så tycker jag att min reaktion är ganska mild. :wink:
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Inger » 2010-06-04 13:35:31

Absolut, jag talade bara om min egen [brist på reaktion].

Ett massmejl till alla tidningsredaktioner med den korrekta stavningen kanske skulle underlätta för dem om de nu inte orkar slå upp ordet på t ex wikipedia. Något för OA kanske?
Inger
Inaktiv

Inläggav Glimma » 2010-06-04 13:38:33

Inger skrev:Absolut, jag talade bara om min egen [brist på reaktion].

Ett massmejl till alla tidningsredaktioner med den korrekta stavningen kanske skulle underlätta för dem om de nu inte orkar slå upp ordet på t ex wikipedia. Något för OA kanske?

Bra idé. Så blir saken avklarad en gång för alla :)!
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Juddy » 2010-06-04 13:54:13

DNs vetenskaps redaktion stavade fel och jag mejlade och sa att för fan. Det minsta man kan begära är, faktiskt, att man stavar rätt. Jag fick ett generiskt mejl-svar men förhoppningsvis stavar de inte fel igen.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Tess » 2010-06-04 14:06:58

Dessutom heter det AspergerS Syndrom och inte Asperger Syndrom.
Tess

Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Meppe » 2010-06-04 14:42:05

Jag skulle uppskatta om ni kunde länka till internetsidor som ni pratar om så att vi mindre intelligenta kan hänga med. Dessutom hittade jag den inte via google.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Zombie » 2010-06-04 15:12:19

Meppe skrev:Jag skulle uppskatta om ni kunde länka till internetsidor som ni pratar om så att vi [något jag inte håller med om] kan hänga med. Dessutom hittade jag den inte via google.

(Min hakparentes)

Det här fann jag:
http://www.dt.se/nyheter/falun/article665208.ece

Tess skrev:Dessutom heter det AspergerS Syndrom och inte Asperger Syndrom.

Tänkte jag också på. Har stötts och blötts bland annat här:
https://www.aspergerforum.se/asperger-s- ... t5873.html
https://www.aspergerforum.se/asperger-s- ... 11531.html
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Maldita » 2010-06-04 15:16:50

Det finns en bok som heter Du & Du & Du (stavat så där, ganska irriterande, kan man tycka). Boken handlar om en pojke som har "Aspbergers syndrom". Jag upprepar, boken handlar om en aspergare, och författaren kan inte stava rätt en enda gång. Det är sorgligt.

"Ja, asså, boken handlar om en kille med skitsvårtfreni, typ. Han... han, liksom, har den dära sjukdomen, åsså..." (etc) :wink:
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-04 16:33:10

Inger skrev:Men orka bli upprörd över en felstavning.

Menar du det som att det är fånigt så tycker jag nog man ska ligga lågt med såna uttalanden just här inne. Vi har väl alla olika hang ups, som kan te sig löjliga för andra.

Själv blev jag lite uppbragt när Hanne Kjöller (som jag ofta inte tycker likadant som och ofta tycker är självrättfärdig och beskäftig) i DN skrev neuropsykiatriska sjukdomar i DNs ledare häromdagen.

Tycker man kan vänta sig mer av journalister på en stor dagstidning. För mig indikerar sånt att man inte är uppmärksam på sånt man läser, alternativt inte läser/är obildad. Om man nu inte är dyslektisk (gällande Aspberger och andra skrivfel).
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Meppe » 2010-06-04 16:42:25

Och jag rättade neurologens stavning 2 gånger. Hon hade uppenbarligen aldrig satt 5 minuter på att leta efter artiklar på svenska tidningar som jag gjort.
Meppe

Inläggav treeman » 2010-06-04 16:51:03

Pemer skrev:Han har ett artism-späck-rum-tillstånd... :lol:

:D
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Glimma » 2010-06-04 17:00:55

Nej du det heter faktiskt olika beroende på vilken "skola" du har läst om. Asperger syndrom enligt Christpher Gillberg. Han motiverar detta följande:

"På många håll omnämns tillståndet som Aspergers syndrom, vilket också från språklig synpunkt vore riktigast svenska. Emellertid blir det nu internationellt allt vanligare att de olika namngivna syndromen presenteras utan s-genetiv, till exempel Angelman syndrom, Down syndrom och Rett syndrom. För att undvika problem i sådana fall där personnamnet slutar på s är det rimligt att även på svenska använda beteckningar utan s-genetiv. I denna bok förekommer därför uteslutande termen Asperger syndrom".

Ur Gillbergs Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom....
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Zombie » 2010-06-04 17:10:03

Zombie skrev:

Tänkte jag också på. Har stötts och blötts bland annat här:
https://www.aspergerforum.se/asperger-s- ... t5873.html
https://www.aspergerforum.se/asperger-s- ... 11531.html

Några av de saker som påpekades där:

Det här är en språkfråga, inte en medicinsk fråga.
Christopher Gillberg är inte mer språkexpert än vem som helst.
"Internationellt" betyder (även) i det här fallet "på engelska".
En svensk text kan inte läsas utifrån enbart engelskakunskaper oavsett om där står "asperger syndrom" eller "aspergers syndrom" - i själva verket torde den enda bokstaven helt sakna betydelse för en icke svensktalandes läsförståelse; däremot kan avsaknad av den störa en svensktalandes läsförståelse.
Svenskan har, som engelskan och alla andra språk, grammatiska regler.
Språkrådet, eller vilka det nu var, har rekommenderat folk att följa dem i det här fallet, alltså mot Gillbergs ställningstagande som lekman.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-06-04 17:51:32

alfapetsmamma skrev:

Menar du det som att det är fånigt så tycker jag nog man ska ligga lågt med såna uttalanden just här inne. Vi har väl alla olika hang ups, som kan te sig löjliga för andra.

Jag har redan förklarat att jag refererade till min egen uteblivna reaktion och inget annat. Men vill man bli extra upprörd så är det ju fritt att tolka in vad som helst.
Inger
Inaktiv

Inläggav Tess » 2010-06-04 18:07:35

Glimma skrev:

Nej du det heter faktiskt olika beroende på vilken "skola" du har läst om. Asperger syndrom enligt Christpher Gillberg. Han motiverar detta följande:

"På många håll omnämns tillståndet som Aspergers syndrom, vilket också från språklig synpunkt vore riktigast svenska. Emellertid blir det nu internationellt allt vanligare att de olika namngivna syndromen presenteras utan s-genetiv, till exempel Angelman syndrom, Down syndrom och Rett syndrom. För att undvika problem i sådana fall där personnamnet slutar på s är det rimligt att även på svenska använda beteckningar utan s-genetiv. I denna bok förekommer därför uteslutande termen Asperger syndrom".

Ur Gillbergs Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom....

Jag kommer alltid att säga aspergers syndrom iallafall och så är det.
Tess

Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Pemer » 2010-06-04 19:31:31

Jag med...
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Meppe » 2010-06-04 19:49:41

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:

Jag har redan förklarat att jag refererade till min egen uteblivna reaktion och inget annat. Men vill man bli extra upprörd så är det ju fritt att tolka in vad som helst.

Jag ber om ursäkt för att jag först inte förstod ditt andra inlägg.
Meppe

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-04 20:15:47

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:

Aha, det missade jag. Senare delen av ditt inlägg låter kitsligare än du brukar, så det väljer jag att låta passera rakt av.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Glimma » 2010-06-04 20:20:21

Tja, tycker man får säga som man vill. Men i min egna öron låter det bättre med Asperger syndrom. På engelska heter det ju Asperger syndrom & är internationellt gångbart & jag använder engelska mycket i min vardag. Så för mig är det naturligare att säga Asperger syndrom.

Men som sagt man får välja själv. Tycker i så fall att det för mitt språköra ger bra mycket mer rysningar med uttalet Aspberger än Aspergers.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Inger » 2010-06-05 11:34:25

alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:

Aha, det missade jag. Senare delen av ditt inlägg låter kitsligare än du brukar, så det väljer jag att låta passera rakt av.

Ber om ursäkt, jag var nog lite kitsligare än jag brukar igår. Jag är bara till min natur den sortens aspergare som föredrar att komma med konstruktiva förslag till hur man kan lösa problemet en gång för alla framför att bli sympatiupprörd varenda gång någon stavar fel.
Inger
Inaktiv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in