Börjat en utredning...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Börjat en utredning...

Inläggav Moggy » 2010-04-06 17:07:41

Har varit hos psykolog några ggr för utredning. Gjort en hel del tester och intervjuer.

Det som kommit fram hittills är att vi ska gå vidare med starka misstankar om Asperger eller eventuellt Högfungerande Autism. Vissa tendenser till ADD men inte tillräckligt starkt för att gå vidare med diagnos här.

Mycket stämde visst för mig med AS eller HFA men några saker var avvikande. Man kunde t.ex inte hitta några perceptionsstörningar eller tvångstankar.

Svårt att minnas och/eller beskriva en del saker man får frågor om.

Inga stora överraskningar för mig som kommit fram i testerna och intervjuerna.

Vet inte så mycket om HFA men enligt läkaren så var skillnaderna mellan As och HFA mest finlir...

Får se vad som händer. Har ju funderat på det här några år men det har inte blivit nåt av med det.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lakrits » 2010-04-06 17:17:43

Inom varje diagnosgrupp finns det ett spann. Det kan ju vara så att du har en lätt störning i diagnostermer, eftersom du inte upplever problem inom alla eller de flesta områden som undersöks. Men det gör ju inte att de problem som du upplever är obetydliga. Du kan ju ha stora problem inom de få områden du passar in på.

Jag utreddes under nästan två år, just för att det var svårt att finna en entydig diagnos. Att jag hade någon form av autism var klart redan från början, men var jag till största delen inom Asperger-spannet eller autism-spannet? Till slut fick jag diagnosen Aspergers syndrom med rent autistiska symptom och Tourettes syndrom som en möjlig tilläggsdiagnos, fast i sådana fall efter ytterligare utredning och det hade varken jag eller utredningsteamet möjlighet till just då.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Moggy » 2010-06-01 10:53:05

Fick visst diagnos nu. dom tyckte jag stämde bra in på AS, men inte tillräckligt på ADD för att få diagnos där.

Gick enklare än jag trodde, trodde det skulle bli mer av tester och intervjuer och att man skulle få kämpa för att övertyga dom. Fick ju göra en del kognitiva tester men inget speciellt avancerat.

Får se vad som händer nu. Ska få tid till arbetsterapeut och diskussion om att hitta en sysselsättning.

Låg långt över genomsnittet på logisk förmåga, strax under genomsnittet på arbetsminne.
Moggy

Inläggav Pemer » 2010-06-01 11:13:18

Får gratulera till diagnosen! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-01 18:55:02

Men tvångstankar är ju nåt annat, nu blir jag perplex. Och perceptionsstörningar, det är ju inte riktigt nåt man "hittar", det är ju mer nåt man upplever. Eller menar du att de frågade om du var känslig eller okänslig för smärta, kyla, hunger, ljus, ljud osv?

Grattis, förresten, välkommen in i klubben! :)

Och jag låg också strax under snittet gällande arbetsminne, men rasande mycket under det andra, så det blir tufft ändå, med ojämnheten. Och jag fick ADHD-diagnos. De gick på hur jag beskrev min tillvaro, inte nåt datatest eller bara det som testades där.

Om du nu skulle ha ADHD-drag (fast utan hyper, som jag förstått) så kanske du kan få testa medicin ändå, även utan full diagnos? Fast det kanske inte är det du tänkt?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Moggy » 2010-06-01 21:21:58

alfapetsmamma skrev:Men tvångstankar är ju nåt annat, nu blir jag perplex. Och perceptionsstörningar, det är ju inte riktigt nåt man "hittar", det är ju mer nåt man upplever. Eller menar du att de frågade om du var känslig eller okänslig för smärta, kyla, hunger, ljus, ljud osv?

Vi kom väl fram till att jag inte har några tvångstankar, vilket jag inte trodde heller.

Hade enligt utredarna monoton röst, "skruvar" med händerna och kroppen. Svårighetet med social interaktion, säger det jag vill ha sagt och välgenomtänkt men svårt med "småpart". Problem med att hålla rutiner och att komma igång och få saker gjort. Ångest och depressioner ansågs vara sekundära effekter på aspergerproblematik, och läkaren tyckte att det stämde väl med att jag inte upplevt några större effekter av SSRI (Just den grejen var fin att få bekräftad av nån som kan sin sak då jag ofta upplevt att andra läkare vill ge SSRI för att det ska lösa lite alllt möjligt).

alfapetsmamma skrev:Om du nu skulle ha ADHD-drag (fast utan hyper, som jag förstått) så kanske du kan få testa medicin ändå, även utan full diagnos? Fast det kanske inte är det du tänkt?

I ärlighetens namn är jag lite skeptisk till medicin och vill hålla det på ett minimum. Det enda jag äter idag är Atarax nån gång i bland.

Men vi får väl se vad som händer på den fronten.
Moggy

Inläggav treeman » 2010-06-01 21:38:36

Jag gratulerar också. Nu är vi en Aspie till.
:D
Senast redigerad av treeman 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Moggy » 2010-06-04 18:17:38

Fick hem lite papper idag. Dels kopia på utlåtandet som går till FK där läkaren bedömer möjligheter till att stå till förfogande på arbetsmarknaden och dels en tid till arbetsterapeut.

Blev ju sjukskriven vilket faktiskt var en väldig lättnad i en annars stressfull situation där jag inte riktigt vet vad som kommer att hända. Har väl inte riktigt orka med att anstränga mig så mycket som jag borde ha gjort med mina studier nu i vår.

Nåja. Det går snabbt att få tider och att personalen är kunnig och engagerad. Har en känsla av att nivån är rätt hög och att det finns pengar för sånt här i kommunen jag bor i.
Moggy

Inläggav Heliora » 2010-06-04 18:50:27

Grattis till diagnosen - eller beklagar - välj vilket, beror ju på hur man ser det. Hoppas du får ut något gott av det iallafall! Och välkommen in i diagnosgemenskapen hur som helst. :D

Skönt att slippa undan mediciner om man kan. SSRI har jag inte heller tyckt varit bra och cs slipper man väl gärna om man inte har stora behov. Jag har också endast lugnande vid behov nu.

Någon monoton röst har jag nog inte uppfattat hos dig. Hoppas du kan få någon hjälp nu att hitta fram till en sysselsättning. Om du haft svårt att få jobb inom en bransch kan man ju kanske försöka byta bransch.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Inger » 2010-06-04 18:57:48

Grattis Moggy! Kul att det blev av till slut.

Moggy skrev:Hade enligt utredarna monoton röst, "skruvar" med händerna och kroppen. Svårighetet med social interaktion, säger det jag vill ha sagt och välgenomtänkt men svårt med "småpart".

Det har jag märkt faktiskt. Du talar bara när du har något att säga och är därimellan tyst. Det är rätt ovanligt t o m bland aspergare (åtminstone hos den mer sociala typen som går på träffar etc).

Problem med att hålla rutiner och att komma igång och få saker gjort.

Men du har ju klarat av att plugga? Då måste man ju ha rätt mycket rutiner och självdisciplin?

Ångest och depressioner ansågs vara sekundära effekter på aspergerproblematik, och läkaren tyckte att det stämde väl med att jag inte upplevt några större effekter av SSRI (Just den grejen var fin att få bekräftad av nån som kan sin sak då jag ofta upplevt att andra läkare vill ge SSRI för att det ska lösa lite alllt möjligt).

Låter som en vettig och insatt läkare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2010-06-04 19:22:55

Heliora skrev:Grattis till diagnosen - eller beklagar - välj vilket, beror ju på hur man ser det. Hoppas du får ut något gott av det iallafall! Och välkommen in i diagnosgemenskapen hur som helst. :D

Ok, tack!

Just nu skulle det vara fint med nån slags jobb eller sysselsättning får att få ordning på tillvaron.

Har väl sin charm att gå hemma,sova länge, träna nån timme på eftermiddagen, och kolla på TV-serier på kvällen. Men det blir lite trist i längden, trots allt är det ju så att man mår bättre av att ha nåt vettigt att göra.

Heliora skrev:Skönt att slippa undan mediciner om man kan. SSRI har jag inte heller tyckt varit bra och cs slipper man väl gärna om man inte har stora behov. Jag har också endast lugnande vid behov nu.

Med SSRI så tycker jag det är så att dom har positiv effekt men bieffekter riskar ständigt att överväga de positiva.

Heliora skrev:Hoppas du kan få någon hjälp nu att hitta fram till en sysselsättning. Om du haft svårt att få jobb inom en bransch kan man ju kanske försöka byta bransch.

Vi får se vad som händer.

Har väl faktiskt en tanke på nåt som är lite annat än det jag gjort tidigare...
Moggy

Inläggav Moggy » 2010-06-04 19:30:26

Inger skrev:Grattis Moggy! Kul att det blev av till slut.

Tack!

Inger skrev:Men du har ju klarat av att plugga? Då måste man ju ha rätt mycket rutiner och självdisciplin?

Tja, har lätt att lära mig och att komma ihåg sånt jag läser.

Blev mycket panikstuderande dagarna före tentan. Gick att klara sig rätt bra så. Men ambitionsnivån var väl alltid större än hur det blev i praktiken. Tänkte jämt att jag verkligen skulle anstränga med genom hela kursen för att göra riktigt bra ifrån mig, men det blev liksom inte så... Samma sak med essäer som skulle skrivas, blev stress med dom med. Det funkade och jag fick väl tom fler VG än G, men var sällan riktigt nöjd med det jag gjort då jag egentligen skulle vilja ha gjort nåt mer genomarbetat.

Fast det här är rätt vanligt bland studenter iofs.

Inger skrev:Låter som en vettig och insatt läkare.

Ja. Alla jag har träffat har känts kompetenta och engagerade.
Moggy

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in