Samma mönster i forumet (vid svar på frågor)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Samma mönster i forumet (vid svar på frågor)

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-11-19 2:16:43

Är det bara jag eller tenderar de flesta trådar i "Att leva som asperger-forumet" gå i samma mönster? Nån ställer samma fråga som t o m jag som relativt ny här kan se varit på tapeten ett antal gånger och samma folk svarar. Sen verkar det snarare mynna ut i nån slags "alla berättar sin historia" istället för att det blir nån särskild diskution om ämnet i fråga.

Inte för att det har nån signifikans eller att det är "fel" men har bara märkt det mönstret och undrar om nån annan håller med mig. Varför tror ni det blir så?
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 22:51:32, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns

Anslöt: 2008-12-10

Inläggav regnif » 2009-11-19 2:29:54

Förut iaf så märkte jag det där med att samma personer svarar. Ofta kanske det svaras på samma TS. Alltså att samma TS har som samma "fans" nästan, eller hur skall man uttrycka det. Har säkert märkt nåt annat mönster också men kommer inte ihåg nu.

Vet inte, man svarar dem man blir bekväm med, kanske?
Man berättar sin historia av ensamhetskänslor? Det är det jag kommer på iallafall.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:51:32, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-11-19 2:34:23

Jo, det verkar nästan lite så att folk har samma "fans" eller vad man ska säga. Eller att de som är relativt bekanta med varandra pratar med varandra medans de andra får "stå bakom" lite grann. Nu är det ju inte så hela tiden men så har jag tänkt vid ett flertal tillfället då jag besökt det här forumet och försökt diskutera mm. Stammisarna är "polare", resten är resten.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 22:51:32, redigerad totalt 1 gång.

Inläggav regnif » 2009-11-19 2:44:08

Mm, kanske. Just nu är jag lite borta i huvudet, men det låter stämmande, som din sista mening där.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:51:32, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Re: Samma mönster i forumet.

Inläggav barracuber » 2009-11-19 3:03:52

IndividualThoughtPatterns skrev:Är det bara jag eller tenderar de flesta trådar i "Att leva som asperger-forumet" gå i samma mönster? Nån ställer samma fråga som t o m jag som relativt ny här kan se varit på tapeten ett antal gånger och samma folk svarar. Sen verkar det snarare mynna ut i nån slags "alla berättar sin historia" istället för att det blir nån särskild diskution om ämnet i fråga.

Inte för att det har nån signifikans eller att det är "fel" men har bara märkt det mönstret och undrar om nån annan håller med mig. Varför tror ni det blir så?

För att man har bara sig själv att utgå från. Vi är dessutom isolerade i samhället - aspergare är i försvinnande minoritet. Vi är inga läkare, psykiater, inga forskare. Vill man umgås med sådana får man välja andra kanaler.

EDIT: Hur vill du diskutera då? Med hjälp av kunskaper, fakta, funderingar, filosoferingar, spånanden, känslor, åsikter, djävlar anamma, "raka rör"?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:51:32, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Inger » 2009-11-19 4:54:38

IndividualThoughtPatterns skrev:Jo, det verkar nästan lite så att folk har samma "fans" eller vad man ska säga. Eller att de som är relativt bekanta med varandra pratar med varandra medans de andra får "stå bakom" lite grann. Nu är det ju inte så hela tiden men så har jag tänkt vid ett flertal tillfället då jag besökt det här forumet och försökt diskutera mm. Stammisarna är "polare", resten är resten.

Såna här diskussioner återkommer också i ett mönster. ;)

"Resten" blir snart "stammisar" också om de är tillräckligt aktiva. Och därmed "polare" också. Skriver man bara nåt inlägg nån gång i halvåret så är det helt naturligt att man hamnar lite utanför.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Re: Samma mönster i forumet.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-11-19 11:41:55

barracuber skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Är det bara jag eller tenderar de flesta trådar i "Att leva som asperger-forumet" gå i samma mönster? Nån ställer samma fråga som t o m jag som relativt ny här kan se varit på tapeten ett antal gånger och samma folk svarar. Sen verkar det snarare mynna ut i nån slags "alla berättar sin historia" istället för att det blir nån särskild diskution om ämnet i fråga.

För att man har bara sig själv att utgå från. Vi är dessutom isolerade i samhället - aspergare är i försvinnande minoritet. Vi är inga läkare, psykiater, inga forskare. Vill man umgås med sådana får man välja andra kanaler.

EDIT: Hur vill du diskutera då? Med hjälp av kunskaper, fakta, funderingar, filosoferingar, spånanden, känslor, åsikter, djävlar anamma, "raka rör"?

Bara för att understryka så påpekade jag inte att det var något som jag ser som "fel". Har bara upptäckt det under det ca året jag kikat in här.

Har ju inget konkret svar på det heller. Vet inte om jag påstod att jag hade det, eller om du tycker att jag skulle ha det. (Antagligen undrar du bara hur jag tycker). Grejjen är väl att just i den formen av trådar som kommer upp där tenderar det bli att alla svarar med sin historia och sedan ignorerar att diskutera frågeställningen lite. Att påstå att hela trådar eller det alltid är så kan jag ju inte göra. Men jag känner igen samma mönster som när jag börja vara här för ca ett år sen. Många svarar, få diskuterar.

Så gör ju även jag ofta, känns skönt att ventilera sina AS:iga sidor, men om jag jämför med andra forum så verkar berättandet ha överhanden här istället för diskuterandet. Vet inte, kanske har nåt med diagnoserna att göra ändå. Eller så tenderar jag i att kika i de trådarna som inte är såna. Tycker dock inte att "Övriga Aspergerfrågor" känns lika "stelt" på det sättet.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-11-19 11:46:35

Inger skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Jo, det verkar nästan lite så att folk har samma "fans" eller vad man ska säga. Eller att de som är relativt bekanta med varandra pratar med varandra medans de andra får "stå bakom" lite grann. Nu är det ju inte så hela tiden men så har jag tänkt vid ett flertal tillfället då jag besökt det här forumet och försökt diskutera mm. Stammisarna är "polare", resten är resten.

Såna här diskussioner återkommer också i ett mönster. ;)

"Resten" blir snart "stammisar" också om de är tillräckligt aktiva. Och därmed "polare" också. Skriver man bara nåt inlägg nån gång i halvåret så är det helt naturligt att man hamnar lite utanför.

Haha, det gör dom nog också. Att försöka vara unik på diskussionsfronten är nog relativt svårt.

Givetvis. Upplever dock lite att i och med det "mönstrena" så är det svårt att "komma in" med nåt vettigt som oftast. Eller så hänger det bara på att jag som person kanske inte passar in eller orkar anstänga mig särskilt mycket. För det finns ju en "nisch" med det hela att hänga här tycker jag. En nisch som antagligen inte passar alla personer eller folk med nån av diagnoserna. Men det du säger upplever jag som korrekt. Mest eftersom jag känt mig som en "outsider" på vissa andra forum men sedan kommit in mer i svängarna. Fast iofs, då har det handlat om mina intressen osv.

Inläggav earlydayminer » 2009-11-19 12:19:32

I suppose we could call them ITP - Individual Thought Patterns.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in