Kärlekstörstande "AS-sjuk" i Bonde söker fru
41 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Kärlekstörstande "AS-sjuk" i Bonde söker fru
En av kvinnorna som söker kärleken hos en bonde har AS. Tyvärr kallar Expressen det för en sjukdom.
http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1 ... -soker-fru
http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1 ... -soker-fru
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 22:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Båda såg ut och lät ganska Aspergersjuka
.
.Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:39:03, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Re: Nu är vi sjuka igen!
Artikeln skrev:Agneta Lindberg, 46, var förra veckan en av fyra kvinnor som flyttade in hos den blyge tv-bonden Roger Karlsson, 42, som tidigare berättat att han inte haft ett förhållande sedan gymnasiet.
I kväll ber Agneta om att få en stund själv med Roger, och de två går ner och sätter sig på en brygga. Syftet med promenaden är att hon ska få en berätta om sin okända sjukdom. Efter en stund tar hon mod till sig, och låter honom få veta.
- Jag har Aspergers syndrom, säger hon och det syns hur lättad hon blir när Roger sedan säger att det inte är något problem.
- Det är inget som jag har märkt av, säger han helt lugnt.
En stor seger
För Expressen berättar hon att hon i vanliga fall har med sig en personlig assistent när hon ska ut i någon ny miljö. Att hon ens är med i programmet är för henne en stor seger.
- I vanliga fall när jag ska besöka nya platser eller göra något nytt så brukar jag alltid ha med mig en kontaktperson, en ledsagare eller nån från familjen. Som stöd och som trygghet som kan hjälpa mig, säger hon.
- Men att ha med mig nån annan nu när jag skulle göra det här kändes fel, det hade varit pinsamt. I stället åkte jag dit två gånger innan för att lära mig hur allt såg ut, lära känna miljön. Var man parkerade och allt sånt. Då var en osäkerhet borta.
"Viktigt att stå för det"
Varför ville du berätta om sjukdomen i tv?
- Det var viktigt för mig att berätta det för Roger och även framför tv-kamerorna. Inte bara för min egen skull, utan också för alla andra med samma funktionsnedsättning. Det är viktigt att stå för den man är.
Hur gammal var du när du fick diagnosen?
- Jag var 40 när jag fick diagnosen. Innan dess hade ingen riktigt brytt sig, man var som man var bara. Det känns väldigt skönt nu när man fått en diagnos och att man också vågat berätta om det i tv.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 22:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Har haft henne som vikarie på informatörslinjen jag gick förra året
http://www.agesta.nu/viewText.do?textID=0117
Plus sett henne föreläsa en gång & pratat med henne en del. Skumt x)
Senast redigerad av xlnt 2011-05-04 22:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Så nästa serie blir "Aspergare söker fru"?
Underhållningsvärdet kan nog bli rätt stort
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 22:39:04, redigerad totalt 1 gång.
- Linus_på_linjen
- Anslöt: 2007-10-13
Hå hå ja ja. Ingen som orkar maila Expressen och be dem föra in en rättelse? Typ: "Asperger är ett neuropsykiatriskt funktionshinder, ingen sjukdom. Vi med Asperger har ett funktionshinder, vi är inte sjuka."
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:39:04, redigerad totalt 1 gång.
xlnt skrev::shock:
Har haft henne som vikarie på informatörslinjen jag gick förra året
http://www.agesta.nu/viewText.do?textID=0117
Plus sett henne föreläsa en gång & pratat med henne en del. Skumt x)
Hon föreläser om det och pratar om det i tv. Ruskigt hemlig "sjukdom" hon har!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:39:04, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Kahlokatt skrev:Ingen som orkar maila Expressen och be dem föra in en rättelse?
Jag mailade dem direkt:
Bra artikel
... är det verkligen inte när man genomgående kallar Asperger syndrom
för en sjukdom. Varför inte fixa detta? Och varför låsa diskussionerna
efter bara ett inlägg?
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 22:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Mitt inlägg ser ju jättekonstigt ut. Jag startade en tråd som jag kallade "Nu är vi sjuka igen!". Tycker inte riktigt det stämmer med den här trådens rubrik.
Det hade varit bra med en moderatorförklaring när man flyttar inlägg/raderar tråd.
Det hade varit bra med en moderatorförklaring när man flyttar inlägg/raderar tråd.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Det är eran förtjänst, bra jobbat! 
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Linus_på_linjen skrev:Så nästa serie blir "Aspergare söker fru"?
Tänkte just samma sak.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:39:10, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor