Utbildning: begränsningar och autistisk-rättvis utbildningar
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Utbildning: begränsningar och autistisk-rättvis utbildningar
Jag är nyfiken undrar om hur det är på Sverige med utbildningar.
Kunna man en utbildning absolvera om han äldre är?
Hur se det ut med yrkesutbildningar för människor med AS, autism eller andra begåvningar?
Jag fram mig emot er svar.
Kunna man en utbildning absolvera om han äldre är?
Hur se det ut med yrkesutbildningar för människor med AS, autism eller andra begåvningar?
Jag fram mig emot er svar.
Senast redigerad av Kattdrottningen 2011-05-04 22:27:00, redigerad totalt 1 gång.
- Kattdrottningen
- Anslöt: 2009-10-23
Man kan utbilda sig som vuxen i Sverige. På komvux kan man läsa in ämnen som behövs, om man till exempel vill utbilda sig vidare på högskola.
Resten kan jag dessvärre inte svara på. Hoppas någon annan kan göra det.
Resten kan jag dessvärre inte svara på. Hoppas någon annan kan göra det.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 22:27:00, redigerad totalt 1 gång.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
Om man är 18-19 år och just gått ut gymnasiet med dåliga eller inga betyg i ett eller flera (eller till och med alla?) ämnen kan man fortsätta på komvux (=kommunala vuxenutbildningen). Då man kan läsa dom gymnasiekurser man behöver för att få ett betyg man är mer nöjd med alt. äntligen få betyg omman har ett ofullständigt gymnasiebetyg med streck i ett eller flera ämnen.
Redan terminen efter studenten kan man börja, vissa väntar också några eller många år. Det är en andra chans för många.
En av nackdelarna är att många inte tar sina gymnasiestudier på gymnasiet på allvar eftersom dom vet att dom har komvux som en andra chans.
Det som är bra med komvux är t ex att vuxna utan gymnasieutbildning kan börja plugga igen ( t ex vid 45-50 års ålder) och skaffa sig behörighet till t ex högskolestudier och kanske äntligen få en (yrkes-)utbildning och därigenom ett yrke (om dom får jobb) som dom drömt om. På komvux studerar ofta 19-åringar tillsammans med 50-åringar och många åldrar därimellan förekommer.
Vad är det för åldersgräns på komvux, någon?
Komvux har även vissa yrkesutbildningar till t ex barnskötare, vårdbiträde och en hel del annat (det varierar från kommun till kommun). På komvux i min kommun kan man även läsa SFI-kurser (Svenska För Invandrare).
Redan terminen efter studenten kan man börja, vissa väntar också några eller många år. Det är en andra chans för många.
En av nackdelarna är att många inte tar sina gymnasiestudier på gymnasiet på allvar eftersom dom vet att dom har komvux som en andra chans.
Det som är bra med komvux är t ex att vuxna utan gymnasieutbildning kan börja plugga igen ( t ex vid 45-50 års ålder) och skaffa sig behörighet till t ex högskolestudier och kanske äntligen få en (yrkes-)utbildning och därigenom ett yrke (om dom får jobb) som dom drömt om. På komvux studerar ofta 19-åringar tillsammans med 50-åringar och många åldrar därimellan förekommer.
Vad är det för åldersgräns på komvux, någon?
Komvux har även vissa yrkesutbildningar till t ex barnskötare, vårdbiträde och en hel del annat (det varierar från kommun till kommun). På komvux i min kommun kan man även läsa SFI-kurser (Svenska För Invandrare).
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:27:00, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor