Hur tolkar ni de vanliga smajlisarna?
65 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
drygt nöjd
snobbgrimas
Denna är en av de bättre. ''jag är glad men uppfattas som lite löjlig"
Va fan! Nollställd!
Besserwisser, nördkommenterare
--ja..ingenaning--
den som skrev ovanför skrev nåt beklagansvärt
--Jag har nyckelpigor på ögonen?--
--Jag är en cyklop? (antagligen inte så välanvänd)
--dålig.. har ingen aning säger mig inget--
Tveksam. Misstänksam.
Snorklar(!)
Grimaserar (av lukt)
"Det jag såg var antingen konstigt eller otrevligt"
Jag är en dreglande idiot
Pervo
Jag skäms. Är skamsen.Jag fattar inte att de som gör dessa inte förstår att utrymmet är ganska begränsat så att göra jättedetaljerade rörelser till mini figurer är inte så smart.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:22:23, redigerad totalt 1 gång.
Men här finns ju en "översättning" till vanligt språk. Värre är det med andra som det bara står "smilie". Vet inte riktigt vad de betyder och vågar därför inte använda någon av dem.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:22:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur tolkar ni de vanliga smajlisarna?
rdos skrev:Rädd eller förvånad
Jag har alltid uppfattat den som ivrig/nyfiken.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 22:22:23, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev::-)009 drygt nöjdsnobbgrimas
Denna är en av de bättre. ''jag är glad men uppfattas som lite löjlig"
Va fan! Nollställd!
Besserwisser, nördkommenterare
--ja..ingenaning--
den som skrev ovanför skrev nåt beklagansvärt
--Jag har nyckelpigor på ögonen?--
--Jag är en cyklop? (antagligen inte så välanvänd)
--dålig.. har ingen aning säger mig inget--
Tveksam. Misstänksam.
Snorklar(!)
Grimaserar (av lukt)
"Det jag såg var antingen konstigt eller otrevligt"
Jag är en dreglande idiot
Pervo
Jag skäms. Är skamsen.
Nyckelpigor!
Pervot var rätt solklar nu när du säger det. Bra gissningar för övrigt.
Jag fattar inte att de som gör dessa inte förstår att utrymmet är ganska begränsat så att göra jättedetaljerade rörelser till mini figurer är inte så smart.
Nä, det är inte så smart. Den här t ex
jag ser inte vad det är han gör riktigt, runkar han eller kliar han sig på hakan eller vad? Tycker man borde ha riktiga serietecknare som gör smajlisar eftersom de är experter på att illustrera ansiktsuttryck på ett träffande sätt. Var finns Disney när man behöver dem?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:22:23, redigerad totalt 1 gång.
Det är inte hans ben då? Han kanske står och ser generad ut.

Edit: Jo, alltså.. Jag är säker på att det är så! Intuition, men jo så måste det vara. Allt verkar inte logiskt, jag menar, de dansar ju utan ben. Så det är väl en animation för att visa att man är generad.
Blyg, om man vill.

Edit: Jo, alltså.. Jag är säker på att det är så! Intuition, men jo så måste det vara. Allt verkar inte logiskt, jag menar, de dansar ju utan ben. Så det är väl en animation för att visa att man är generad.
Blyg, om man vill.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:22:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
I så fall blir bilden logisk men det är verkligen extremt otydligt. Han borde haft en synlig fot där under och inte bara något som ser ut som en rörlig förlängning av hakan. Ingen bra smajley. En bättre designad med samma innehåll hade annars varit användbar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:22:30, redigerad totalt 1 gång.
Nej, den är lite annorlunda. Men jag tänkte inte på att det var en penis förrän du nämnde att det kunde vara smileyn som runkar. LOL! Det hade då varit tidernas mest meningslösa smiley. 
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:22:30, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Jag saknar ofta en sådan här
. Alltså en helt vanlig vänlig, glad smiley som ler.
För den här
känns inte som en vanlig glad smiley. Den ser så full i fan och lurig ut.
Den här kan misstolkas som att man gapflabbar eller hånskrattar.
Den här tycker jag är tydligast för att visa att man skrattar uppskattande. Men den är för ultraglad för att passa jämt. Den här är ju dock ett bra alternativ till den: 
. Alltså en helt vanlig vänlig, glad smiley som ler.För den här
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:22:32, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Jag saknar ofta en sådan här. Alltså en helt vanlig vänlig, glad smiley som ler.
För den härkänns inte som en vanlig glad smiley. Den ser så full i fan och lurig ut.
Den här kan misstolkas som att man gapflabbar eller hånskrattar.
Den här tycker jag är tydligast för att visa att man skrattar uppskattande. Men den är för ultraglad för att passa jämt. Den här är ju dock ett bra alternativ till den:
Jag har också saknat en sån. Därför la jag till några leende smajleys som jag hittade:
och
fast din såg lite trevligare ut. Kanske borde lägga till den med? Synd att de trevligaste är så stora bara.Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Tack för översättningen av de mer svårtolkade. Kanske jag orättvist dumpade några svårbegripliga i "udda" avdelningen för att jag har har AS och har svårt att tolka mer subtila smajley-uttryck?Nån som kan tolka de övriga i den avdelningen?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nu fick jag känslan av att jag inte har AS för att jag "kan" tolka dessa mer "subtila" smileys. Jag menar inte att jag kan jag bara gör en egen tolkning. Det måste man väl kunna göra fast man är aspig? Jag säger inte att jag har AS syndrom men jag vet med mig att jag är aspig. Väldigt sådan.
Kan man inte tolka smileys om man har AS?
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
sugrövmanövern skrev:För den härkänns inte som en vanlig glad smiley. Den ser så full i fan och lurig ut.
Hehe, det är precis min tanke om den där. Den ser ut som man vill väl, men vad man inte har berättat är att man har en rejäl överraskning på ingång.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
kakmonstret: hur tolkar du dem då? Jag är ganska at a loss vad gäller de där, men det kan iofs bero på mitt synfel. Jag sitter med näsan i skärmen och tycker ändå att de ser plottriga ut 
Men jag förstår verkligen inte vad de betyder...
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag gör ett försök till då:
- himlar med ögonen åt något man tycker är dumt
- "Eh..."
- deppad
- rädd
- chockad, överraskad
- barnslig humor?
- brillnörd funderar på sin nästa attack mot M$
- glor elakt på sin granne
- väldigt förvirrad
- väldigt trött eller pårökt
- cyklop
- "Jag har kollat på bildskärm så mycket att mina ögon blivit fyrkantiga"
- Björnligan tappar hakan (betyder troligen något helt annat)
- "Jag är knepig"
- "Jag är larvig"
- "Stopp, här kommer ingen fram!" alt "Lägg av!"
- "Sshhh! Det här är en hemlis" alt "Tystnad, detta är ett bibilitek"
- "Ingen där och ingen där som vill spöa mig, puh! då kan jag slappna av lite"
- "Jag lassade in mer än jag kan svälja så nu måste jag tugga som fan" alt "Jag mår illa och kommer spy snart" (detta är den officiella betydelsen råkar jag veta).
Övriga är för intetsägande.
- "Eh..."
- deppad
- rädd
- chockad, överraskad
- barnslig humor?
- brillnörd funderar på sin nästa attack mot M$
- glor elakt på sin granne
- väldigt förvirrad
- väldigt trött eller pårökt
- cyklop
- "Jag har kollat på bildskärm så mycket att mina ögon blivit fyrkantiga"
- Björnligan tappar hakan (betyder troligen något helt annat)
- "Jag är knepig"
- "Jag är larvig"
- "Ingen där och ingen där som vill spöa mig, puh! då kan jag slappna av lite"
- "Jag lassade in mer än jag kan svälja så nu måste jag tugga som fan" alt "Jag mår illa och kommer spy snart" (detta är den officiella betydelsen råkar jag veta).Övriga är för intetsägande.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix skrev:kakmonstret: hur tolkar du dem då? Jag är ganska at a loss vad gäller de där, men det kan iofs bero på mitt synfel. Jag sitter med näsan i skärmen och tycker ändå att de ser plottriga ut
Ja den här kanske har ätit något olämpligt t.ex ---->
Men den kanske även fick Råttan i pizzan berättad för sig när den åt en Cappricosa? Vad vet jag? Det finns många tolkningar på dessa smilysar.Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
Dessa finner jag omotiverade och skulle inte sakna i listan --->

Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
Vilken klockren tråd !!
Det är ju otroligt vad olika vi tolkar dessa smileys, undrar om det bara är vi aspergare som gör det, eller om NT-folkat åxå tolkar så pass olika?
I vilket fall så tycker jag denna tråd borde göras till en sticky någonstans på forumet, eftersom den verkligen informerar om detta fenomen, och förhoppningsvis gör att man tänker sig för lite när man använder smileys som uttryckssätt på forumet.
Så man påminns om risken för missförstånd. Jag har använt smileys för att förtydliga mina avsikter, men nu visar det sig ju att dom även kan förvirra och missleda avsikten också.
- "Jag vann/lyckades!!" eller "Fan vad jag är bra!!"
- "Stopp och belägg" eller "App app, hejda dig lite nu."
Det är ju otroligt vad olika vi tolkar dessa smileys, undrar om det bara är vi aspergare som gör det, eller om NT-folkat åxå tolkar så pass olika?
I vilket fall så tycker jag denna tråd borde göras till en sticky någonstans på forumet, eftersom den verkligen informerar om detta fenomen, och förhoppningsvis gör att man tänker sig för lite när man använder smileys som uttryckssätt på forumet.
Så man påminns om risken för missförstånd. Jag har använt smileys för att förtydliga mina avsikter, men nu visar det sig ju att dom även kan förvirra och missleda avsikten också.
Inger skrev:- "Jag är larvig"
- "Stopp och belägg" eller "App app, hejda dig lite nu."Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 4 gånger.
Danne skrev:Vilken klockren tråd !!
I vilket fall så tycker jag borde denna tråd vara en sticky, eftersom den verkligen informerar om detta fenomen, och förhoppningsvis gör att man tänker sig lite när man använder smileys som uttryckssätt på forumet.Inger skrev:- "Jag är larvig"
<----- Trodde jag betydde Hej hej, trevligt! Inte stopp där.Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
Inger skrev:
Jag gör ett försök till då:- "Jag har kollat på bildskärm så mycket att mina ögon blivit fyrkantiga"
Den här sammanfattar mig och mitt liv just nu ganska bra.
*spända ögon etc*
Vad fint. Du kunde uttrycka vad jag känner som jag inte kunnat uttrycka..med en smiley förut. Typ
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Så man påminns om risken för missförstånd. Jag har använt smileys för att förtydliga mina avsikter, men nu visar det sig ju att dom även kan förvirra och missleda avsikten också.Inger skrev:- "Jag är larvig"
Det är säkert mer korrekta tolkningar än mina.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Dessa håller jag med om:
- en mördare
- väldigt sur/putt
- trött i ögona
- stopp!
- lurig
De här har jag ingen aning om:

Inger skrev:- himlar med ögonen åt något man tycker är dumt
- "Eh..."
- deppad
- rädd
- chockad, överraskad
- barnslig humor?
- "Jag är larvig"
- en mördare
- väldigt sur/putt
- trött i ögona
- stopp!
- lurigDe här har jag ingen aning om:

Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 2 gånger.
Nja, inte bara det. Bland de som har olika tolkningar än vad som är normalt så finns det oxå en samstämmighet som inte borde funnits om det vore helt slumpmässiga tolkningar. Detta är analogt med stims och deras kopplingar till känslostämningar. De är inte heller helt slumpmässiga.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- "Personen tror den kan lura mig, men jag ska allt vissa vad jag går för!"
- "Hahahihihehe, jag är glad att se saker och ting ur ett perspektiv."
- "Oooh yeah." (Barry White-röst)
- Simmar i djupt vatten, uhm. Kanske används när man går över gränsen, eller har gett sig in på något man inte borde ha.
- Kan kanske användas när något Picasso-fan blir arg över något.
- Stopp. Mycket enkelt. "Talk to the hand!"
- "Oj, var det verkligen jag som satte igång det här?"
- Den har uppenbarligen munnen full. Med svordomar, skitsnack, perverst eller något annat upprörande.
- Har ni hört "ser svart"? Kanske försöker vara lite rolig med att han ser vitt. Hehe.Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:22:34, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Återgå till Övriga Aspergerfrågor