Kan det vara Asperger?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan det vara Asperger?
Hej,
Jag har en släkting som visar vissa symtom på Asperger och jag vill gärna veta vad ni tror..
Killen är närmare 30 än 20.
Han har svårt att sköta sin hygien, luktar starkt svett hela tiden och byter sällan kläder. Om man påpekar detta så blir han bara förvånad
"Va? Luktar jag svett?".
Han har ofta dålig koll på sina saker och det händer ofta att något försvinner.
Om vi hamnar i en diskussion så slutar det ofta med att han "låser sig", tittar ner i marken och säger ingenting.. Om man tilltalar honom så säger han inget, som om han inte hör. Trots att man står bredvid honom.
Ibland säger han saker som gör folk ledsna. Till exempel om man bjuder på mat så är det inte ovanligt att han säger att det var äckligt eller att han har tråkigt under middagen.
Han är väldigt aktiv och håller på med diverse sporter såsom fotboll och basket. När vi går en promenad så brukar han springa fram och tillbaka, hoppa runt osv..
Han har aldrig haft en flickvän och jag vet inte om han har några vänner..
Han är osäker på vilka kläder han kan ha. Jag har fått åka med honom till en klädaffär för att välja ut plagg. Innan dess gick han runt i samma/likadana träningsbyxor i flera år.
Han har ett stort datorintresse som han går in för helt och hållet. När man pratar med honom om datorer så är det inga problem att få ett fungerande samtal.
Jag träffar honom inte speciellt ofta och vet inte om jag kan prata med honom om detta. Vad jag vet så är det ingen som har pratat med honom om hans beteende.
Vad tror ni? Kan det vara Asperger?
Jag har en släkting som visar vissa symtom på Asperger och jag vill gärna veta vad ni tror..
Han har svårt att sköta sin hygien, luktar starkt svett hela tiden och byter sällan kläder. Om man påpekar detta så blir han bara förvånad
"Va? Luktar jag svett?".
Om vi hamnar i en diskussion så slutar det ofta med att han "låser sig", tittar ner i marken och säger ingenting.. Om man tilltalar honom så säger han inget, som om han inte hör. Trots att man står bredvid honom.
Ibland säger han saker som gör folk ledsna. Till exempel om man bjuder på mat så är det inte ovanligt att han säger att det var äckligt eller att han har tråkigt under middagen.
Han är väldigt aktiv och håller på med diverse sporter såsom fotboll och basket. När vi går en promenad så brukar han springa fram och tillbaka, hoppa runt osv..
Han är osäker på vilka kläder han kan ha. Jag har fått åka med honom till en klädaffär för att välja ut plagg. Innan dess gick han runt i samma/likadana träningsbyxor i flera år.
Han har ett stort datorintresse som han går in för helt och hållet. När man pratar med honom om datorer så är det inga problem att få ett fungerande samtal.
Jag träffar honom inte speciellt ofta och vet inte om jag kan prata med honom om detta. Vad jag vet så är det ingen som har pratat med honom om hans beteende.
Senast redigerad av HannaB 2011-05-04 21:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Nej, det är inte asperger att bete sig som ett barn, när man är 30.
Det är ett friskhetstecken.
Smakar inte maten gott, så ska väl den som gör maten få reda på det? Hur ska det annars kunna smaka bättre nästa gång?
Att gå i samma kläder är bra, eftersom man b.la slipper kemikalier och vara delaktig i modehysterin.
Vad menas med "låser sig"? Det kanske var en ointressant diskussion, för honom.
Det är ett friskhetstecken.
Smakar inte maten gott, så ska väl den som gör maten få reda på det? Hur ska det annars kunna smaka bättre nästa gång?
Att gå i samma kläder är bra, eftersom man b.la slipper kemikalier och vara delaktig i modehysterin.
Vad menas med "låser sig"? Det kanske var en ointressant diskussion, för honom.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan det vara Asperger?
HannaB skrev:Hej,
"Va? Luktar jag svett?".
Jag känner igen det här mycket väl från en i min familj som har autism. Han behöver påminnelser för att kunna sköta sitt hygien och det är så mycket som stämmer överens med vad du skrivit här över så det nästan blir kusligt. Men han har i alla fall en diagnos och det är Autism.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 21:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Smakar inte maten gott, så ska väl den som gör maten få reda på det? Hur ska det annars kunna smaka bättre nästa gång?.
Tänk dig att du bjuder ett sällskap på ca 10 personer på middag. Ni sitter vid ett bord på en fin restaurang. En av de personer du bjuder petar i maten, grimatiserar och säger att det är äckligt. Är det okej?
Parvlon skrev:Att gå i samma kläder är bra, eftersom man b.la slipper kemikalier och vara delaktig i modehysterin.
Samma byxor i flera år utan att tvätta.. Byxorna går av sig självt efter ett tag. Jag menar absolut inte att han måste vara modemedveten, det jag försökte poängtera var att han alltid har samma kläder och ser ingen anledning till att sköta sin hygien.
Håller delvis med skogsmulla, han kan vara aspergare eller autist.
Eller något annat, det vet man aldrig över nätet. Så allt du kan få här är ändå bara tips, som kan vara rätt men också kan styra dig i helt fel riktning.
Eller något annat, det vet man aldrig över nätet. Så allt du kan få här är ändå bara tips, som kan vara rätt men också kan styra dig i helt fel riktning.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:41:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan det vara Asperger?
skogsmulla skrev:Jag känner igen det här mycket väl från en i min familj som har autism. Han behöver påminnelser för att kunna sköta sitt hygien och det är så mycket som stämmer överens med vad du skrivit här över så det nästan blir kusligt.
Men han har i alla fall en diagnos och det är Autism.
Tack för ditt svar!
Jag ska kolla upp autism också.
Zombie skrev:Håller delvis med skogsmulla, han kan vara aspergare eller autist.
Ja, det är sant. Nästa steg är väl att försöka få honom till en expert. Tack!
Parvlon skrev:Vad menas med "låser sig"? Det kanske var en ointressant diskussion, för honom.
Till exempel.
Vi ska gå till affären.
Han börjar gå åt ett håll och jag frågar om vi kan ta en annan snabbare väg.
Då kan han inte hantera den situationen utan kollar ner i marken och tystnar. När jag då frågar "Eller vad tycker du, vill du att vi tar den andra vägen?"
Då får man inget svar utan han står bara tyst och stirrar ned i backen..
Sedan står han så tills man börjar gå eller byter samtalsämne.
HannaB skrev:Parvlon skrev:Smakar inte maten gott, så ska väl den som gör maten få reda på det? Hur ska det annars kunna smaka bättre nästa gång?.
Tänk dig att du bjuder ett sällskap på ca 10 personer på middag. Ni sitter vid ett bord på en fin restaurang. En av de personer du bjuder petar i maten, grimatiserar och säger att det är äckligt. Är det okej?
Det beteendet tycker jag är önskvärt. Tyvärr ganska ovanligt. Det snackas för mycket skit bland folk, särskilt vid matbordet.
HannaB skrev:Parvlon skrev:Att gå i samma kläder är bra, eftersom man b.la slipper kemikalier och vara delaktig i modehysterin.
Samma byxor i flera år utan att tvätta.. Byxorna går av sig självt efter ett tag. Jag menar absolut inte att han måste vara modemedveten, det jag försökte poängtera var att han alltid har samma kläder och ser ingen anledning till att sköta sin hygien.
Låter litet konstigt. Jag har oxå kläder som är 10år, men de har inte gått sönder än. Jag tvättar de dock.
Kläder borde gå sönder lättare om man tvättar, tycker jag. Om han inte är svettig o äcklig då förstås. Fråga om han är narkoman? De brukar lukta illa, och har inte råd med kläder.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:41:43, redigerad totalt 1 gång.
En annan möjlighet än Asperger är att han har en hjärnskada i frontalloberna.
Verkar följande stämma in på honom?
http://en.wikipedia.org/wiki/Frontal_lobe_disorder
Verkar följande stämma in på honom?
http://en.wikipedia.org/wiki/Frontal_lobe_disorder
Återgå till Övriga Aspergerfrågor