Musik: Listen to your heart
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Musik: Listen to your heart
Jag är medveten om att jag kanske blir avstängd efter det här. Men jag bryter mot mina principer om jag inte tar upp det. Rubriken jag ville ha var "When you feel deep in your heart that it is the right thing to do, you must do it". Det var för långt.
Har märkt att det är mycket kritik mot att NT människor tror att alla med AS är lika osv. Men att kritisera NT allmänt för det är ju samma sak, men andra vägen.
Mycket av kritiken som riktas mot NT allmänt är obefogad. Okej, det finns NT som beter sig som idioter. Men det finns också Aspergare som beter sig som idioter.
Jag bryr mig inte om ni accepterar det, men jag har NT kompisar, jag trivs med dem, jag är bara 17 år och man KAN ha haft problem av AS fast man är ung. Man behöver inte ha fått diagnos först efter 30 för att ha hunnit ha det svårt.
Okej om man inte vill umgås med alla typers människor, men det är fel att dra alla över en kam många här gör.
Går det inte bara att inse att vi är människor? Som lever på samma planet. Under samma himmel? Delar på samma vatten?
Har märkt att det är mycket kritik mot att NT människor tror att alla med AS är lika osv. Men att kritisera NT allmänt för det är ju samma sak, men andra vägen.
Mycket av kritiken som riktas mot NT allmänt är obefogad. Okej, det finns NT som beter sig som idioter. Men det finns också Aspergare som beter sig som idioter.
Jag bryr mig inte om ni accepterar det, men jag har NT kompisar, jag trivs med dem, jag är bara 17 år och man KAN ha haft problem av AS fast man är ung. Man behöver inte ha fått diagnos först efter 30 för att ha hunnit ha det svårt.
Okej om man inte vill umgås med alla typers människor, men det är fel att dra alla över en kam många här gör.
Går det inte bara att inse att vi är människor? Som lever på samma planet. Under samma himmel? Delar på samma vatten?
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Saga skrev:Duras skrev:Jag tycker det var jättebra skrivet och förstår inte alls varför du är rädd för att bli avstängd för detta.
Instämmer.
Håller helt med. Jag tror du bekymrar dej lite för mycket i onödan, Meppe.
Det är ju sant det du säger: Vi är alla individer med våra egna erfarenheter, tankar och upplevelser. Det som skiljer [folk med diagnosen AS] från [andra] är enligt de senaste teorierna att [folk med diagnosen AS] har spegelneuroner som är lite mer lata än genomsnittet. Men det finns ju ibland vägar att kringgå detta.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Instämmer även jag. Det var bra skrivet.
Jag har uppfattat det som att vi är rätt många på detta forum som störs av den stundtals rätt onyanserade synen på dem som inte är "bokstavsberikade" med AS etc. Men det verkar vara så att en del här på forumet så att säga vill ge igen för gammal ost, för att de tycker sig ha blivit illa behandlade eller ser sig ha svårt att komma till tals med mer neurotypiska personer.
Fortsätt du skriva och känn dig som hemma här, trots alltså att en del är mer hätska mot icke-aspergare. Vi är ju många som delar dina synpunkter.
Jag har uppfattat det som att vi är rätt många på detta forum som störs av den stundtals rätt onyanserade synen på dem som inte är "bokstavsberikade" med AS etc. Men det verkar vara så att en del här på forumet så att säga vill ge igen för gammal ost, för att de tycker sig ha blivit illa behandlade eller ser sig ha svårt att komma till tals med mer neurotypiska personer.
Fortsätt du skriva och känn dig som hemma här, trots alltså att en del är mer hätska mot icke-aspergare. Vi är ju många som delar dina synpunkter.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Spegelneuroner och kylskåpsmagneter.
Vad jag vet så har inte forskarna varit i skallen och letat efter försvunna neuroner i skallen på alla diagnoticerade.
Jag håller med om att det är dumt att kategorisera människor i grupper som religion, diagnoser och hudfärg.
Dock så är asperger ett funktionshinder som mest bygger på personlighetsdrag, vilket gör att många av de som har fördomar har vetenskapen bakom sig.
Rasforskningen finns inte längre, och det är nästan olagligt att påstå att den generella juden har en krokig näsa.
Men att inte aspergare skulle få generalisera NT's, tycker jag är dumt.
Det är i mitt tycke mer försvarbart att fightas (speciellt verbalt), som underdog.
Jag håller med om att det är dumt att kategorisera människor i grupper som religion, diagnoser och hudfärg.
Dock så är asperger ett funktionshinder som mest bygger på personlighetsdrag, vilket gör att många av de som har fördomar har vetenskapen bakom sig.
Rasforskningen finns inte längre, och det är nästan olagligt att påstå att den generella juden har en krokig näsa.
Men att inte aspergare skulle få generalisera NT's, tycker jag är dumt.
Det är i mitt tycke mer försvarbart att fightas (speciellt verbalt), som underdog.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att anledningen till att vi med AS generaliserar NT's är att de har så många outtalade signaler som vi inte förstår intuitivt. Det gäller för kroppsspråk, uttryck och talesätt.
Det är ungefär som om NT's är en annan människoart (som Neanderthal), det blir väldigt mycket vi och dom!
Det är ungefär som om NT's är en annan människoart (som Neanderthal), det blir väldigt mycket vi och dom!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Men att inte aspergare skulle få generalisera NT's, tycker jag är dumt.
Ja, det kan jag iofs också hålla med om. Tror generellt inte på några allmänna förhållningssätt om vad man "får och inte får" skriva (inom rimliga gränser förstås).
Vad jag däremot tror på är den enskilda individens rätt att formulera sina egna tankar/känslor/åsikter osv.
Och det tycker jag Meppe gör bra i den här tråden. Förutom att jag tycker hennes resonemang låter förnuftigt och sunt så utgör det också en bra motpol och motpoler är något jag i princip alltid uppskattar mkt.
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
När jag skriver om NT eller AS på ett generaliserat sätt så gör jag det oftast fullt medveten om att jag generaliserar.
Ibland är det bara ett sätt att belysa en poäng, utan att man för den sakens skull faktiskt drar alla över samma kam i verkligheten.
Ska man hela tiden vara överdrivet politiskt korrekt, etisk, rättvis och faktagranskad när man uttrycker sig, så blir diskussionerna fruktansvärt jobbiga och kantiga.
Exempel:
Visst bör man inte generalisera för mycket, men samtidigt så tror jag att dom flesta kan utrycka sig i generella termer om saker ibland, utan att man behöver ta det ordagrant på blodigaste allvar.
Jag sätter en viss tillit på att läsarna kan sålla lite själva också, och om någon blir osäker så är det sedan lätt förklarat iallafall.
Ibland är det bara ett sätt att belysa en poäng, utan att man för den sakens skull faktiskt drar alla över samma kam i verkligheten.
Ska man hela tiden vara överdrivet politiskt korrekt, etisk, rättvis och faktagranskad när man uttrycker sig, så blir diskussionerna fruktansvärt jobbiga och kantiga.
Exempel:
Visst bör man inte generalisera för mycket, men samtidigt så tror jag att dom flesta kan utrycka sig i generella termer om saker ibland, utan att man behöver ta det ordagrant på blodigaste allvar.
Jag sätter en viss tillit på att läsarna kan sålla lite själva också, och om någon blir osäker så är det sedan lätt förklarat iallafall.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Ska man hela tiden vara överdrivet politiskt korrekt, etisk, rättvis och faktagranskad när man uttrycker sig, så blir diskussionerna fruktansvärt jobbiga och kantiga.
Sant.
(Väldigt vad jag håller med alla i den här tråden..
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Ska man hela tiden vara överdrivet politiskt korrekt, etisk, rättvis och faktagranskad när man uttrycker sig, så blir diskussionerna fruktansvärt jobbiga och kantiga.
Motsatsen gäller förvisso också! Det blir rätt kantigt, när man ägnar sig åt att överdrifter som närmast är nidbilder eller rena falsarier. Visserligen kan sådant för somliga här på forumet vara mer underhållande. Men jag frågar vad det egentligen man då underhåller för något.
Som jag uppfattar saken skadar det inte att någon - såsom i det här fallet Meppe - reagerar. Det kan leda till viss eftertanke och att de värsta avarterna av parodierande hålls borta, eller i vart fall inte kommer att få dominerande ställning på forumet. För det tror jag inte särskilt många skulle tjäna på.
Diskussionerna kan således enligt min motbild bli "fruktansvärt jobbiga och kantiga" om man blir tvungen att försvara diverse överdrifter och ett självförhärligande av den egna grupptillhörigheten.
Saga. Håller du med också om detta, utan att det blir alldeles för konstigt för dig?
Mitt inlägg var inte ämnat som någon kritik mot Meppe.
Jag ville bara ge en annan vinkel på saken bara.
Och självklart är inte extremfallen åt något håll bra, men det tror jag nog alla förstår också, utan att man behöver skriva ut det.
Tydlighet är bra, annars kan man gärna förklara sig i kommande inlägg, om nu någon skulle missuppfatta.
Jag ville bara ge en annan vinkel på saken bara.
Och självklart är inte extremfallen åt något håll bra, men det tror jag nog alla förstår också, utan att man behöver skriva ut det.
Tydlighet är bra, annars kan man gärna förklara sig i kommande inlägg, om nu någon skulle missuppfatta.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Men det är ju tur för dig Meppe, att det finns NTs som trivs med dig.
Alla har kanske inte samma möjlighet. Tex. jag har inte kvar några barndomsbekanta. Det känns svårt när man inte har något gammalt kvar, då blir man ju sedd som en konstig typ av samhället lätt kanske, som inte har vänner, osv.. som gör att det blir ännu svårare.
Jag vet inte ens vad som är NT egentligen, är det något som inte är just NPF, eller kan det innefatta att det har med att göra att inte ha någon diagnos överhuvudtaget? Finns ju så många olika psykiska diagnoser och allt möjligt, som inte ens är NPF...så jag vet knappt själv vad är NT. Mer än NT-världen, som jag tycker är sk*tjobbigt att försöka anpassa sig till, när man inte ens vet gränserna mellan sig själv och andra. Vad andra tycker är okej.
Alla som sprider fördomar kanske döljer resten som gör att det blir svårt att se vem som har något emot, vem som inte. För mig är det så iallafall. Jag ser iaf inte skillnad på folk om de inte säger nåt och så länge de inte gör det så kan jag inte prata med dem, för det vore förödmjukande om det är ännu en som ser förnedrande på NPF/en för att man är NPFig. Trots att man velat med kanske, men det skulle ta energi igen att lita på fel människor igen. Att tilliten går upp och ned hela tiden, det är väldigt jobbigt.
------------------------------
Hehe, filmklippet med Monty Python var intressant.
Alla har kanske inte samma möjlighet. Tex. jag har inte kvar några barndomsbekanta. Det känns svårt när man inte har något gammalt kvar, då blir man ju sedd som en konstig typ av samhället lätt kanske, som inte har vänner, osv.. som gör att det blir ännu svårare.
Jag vet inte ens vad som är NT egentligen, är det något som inte är just NPF, eller kan det innefatta att det har med att göra att inte ha någon diagnos överhuvudtaget? Finns ju så många olika psykiska diagnoser och allt möjligt, som inte ens är NPF...så jag vet knappt själv vad är NT. Mer än NT-världen, som jag tycker är sk*tjobbigt att försöka anpassa sig till, när man inte ens vet gränserna mellan sig själv och andra. Vad andra tycker är okej.
Alla som sprider fördomar kanske döljer resten som gör att det blir svårt att se vem som har något emot, vem som inte. För mig är det så iallafall. Jag ser iaf inte skillnad på folk om de inte säger nåt och så länge de inte gör det så kan jag inte prata med dem, för det vore förödmjukande om det är ännu en som ser förnedrande på NPF/en för att man är NPFig. Trots att man velat med kanske, men det skulle ta energi igen att lita på fel människor igen. Att tilliten går upp och ned hela tiden, det är väldigt jobbigt.
------------------------------
Hehe, filmklippet med Monty Python var intressant.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Mitt inlägg var inte ämnat som någon kritik mot Meppe.
Jag ville bara ge en annan vinkel på saken bara.![]()
Jo, jag förstod att du förstod och att du inte "fientligt" invände mot Meppes inlägg.
Men ibland kan det behövas att man också framför den andra extremen av en argumentationstyp, och det var det jag gjorde. För annars är risken att det kantrar, trots att alla inblandade egentligen har kapacitet för att se även andra sidor av saken. Det är sådant som går in under gruppdynamik, och ett Internetforum är inte fritt från dylikt. Det kan man se både i parti och minut.
Så genom att jag skrev det jag skrev markerade jag en annan värdering om vad som behövde skrivas just nu. Att folk gör olika sådana bedömningar hela tiden tillhör ju som bekant spelreglerna. Det betyder inte att jag på något djupare sätt ifrågasättar eller kritiserar dig. Jag kan på det hela taget hålla med dig i det du skrev.
Men som sagt, jag ville visa att argument som de du framförde, hur övertygande de kan te sig vid en första betraktelse, i själva verket inte är så självklara. Och det skadar heller inte någon att få det klart för sig.
Återigen tonen som om jag inte kan ha haft det svårt... Orkar inte komentera mera
Och orsaken till att jag tror att jag kommer att bli avstängd är att jag riktar skarp kritik mot stämningen här. Utan mig kan ni fortsätta som förut.
Och orsaken till att jag tror att jag kommer att bli avstängd är att jag riktar skarp kritik mot stämningen här. Utan mig kan ni fortsätta som förut.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Meppe skrev:Och orsaken till att jag tror att jag kommer att bli avstängd är att jag riktar skarp kritik mot stämningen här. Utan mig kan ni fortsätta som förut.
Det finns många andra som riktat kritik mot hur stämningen emellanåt kan vara på det här forumet. Så du inte är den första att komma med starkt kritiska synpunkter. Det blir säkert så i framtiden också, helt oavsett om en eller annan väljer att sluta skriva här.
Hur som helst blir man inte avstängd på sådana grunder. Det är nämligen inget brott mot forumreglerna att skriva hur man ser på diskussionsklimatet på forumet. Det hade ju varit hemskt om man inte skulle få säga sitt hjärtas mening om detta.
Fast det finns ju folk som stängts av här men de får vara med sedan ändå. Alltså, om man inte blivit bannad. Lite som jag såg TK ta upp också. Jag fick också anmält inlägg på ett inlägg jag inte ens förstod att det kunde bli så på (dock var det väl bara en tidsfråga). Så har jag nog skrivit andra saker som är mkt värre. Som jag trodde nån skulle kanske säga till om om det var opassande men ingen gjorde det. Men när man ibland inte har andra sätt..
Så, jag tycker också det är bra att man säger till om stämningen. Vore väl hemskt om man inte fick säga till om det. Då kan det väl bli ganska tryckt. Vet inte hur moderatorin funkar, dock.
Så, jag tycker också det är bra att man säger till om stämningen. Vore väl hemskt om man inte fick säga till om det. Då kan det väl bli ganska tryckt. Vet inte hur moderatorin funkar, dock.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:04:24, redigerad totalt 1 gång.
TK:
Ja, jag kan definitivt hålla med om mkt av vad du skriver också! 
Intressant diskussion det här. Inte lätt. Iaf inte för mig som uppenbarligen kan se vadå, typ tio?
sidor av myntet. Grubblar en hel del på "uttrycksfrihetsfrågan" faktiskt och vacklar också fram och tillbaka.
Är egentligen för trött för någon större tankeverksamhet nu men hoppas kunna få fram lite av hur jag menar ändå.
Som jag redan skrivit så är jag extremt mkt för den enskildes rättigheter och det är relativt sällan jag "stör mig" på en enskild individs åsikter osv. (så länge inte jag är direkt inblandad iaf
), hur extrema de än är. Om det däremot är något (exempelvis förhållningssätt/åsikt/fördom) jag inte håller med om eller av någon anledning har svårt för (tex drabbar redan utsatt grupp) och som jag ser upprepas gång på gång (på forumet eller i samhället) så reagerar jag (mer eller mindre).
Och det uppskattar jag även när andra gör. Jag har sett flera bra exempel på det i den här tråden (som ni redan märkt..), gäller även dina inlägg TK.
Mao. (eller nåt)
Hellre fel fel fel fel fel än Rätt Rätt Rätt Rätt Rätt
Intressant diskussion det här. Inte lätt. Iaf inte för mig som uppenbarligen kan se vadå, typ tio?
Är egentligen för trött för någon större tankeverksamhet nu men hoppas kunna få fram lite av hur jag menar ändå.
Som jag redan skrivit så är jag extremt mkt för den enskildes rättigheter och det är relativt sällan jag "stör mig" på en enskild individs åsikter osv. (så länge inte jag är direkt inblandad iaf
Och det uppskattar jag även när andra gör. Jag har sett flera bra exempel på det i den här tråden (som ni redan märkt..), gäller även dina inlägg TK.
Mao. (eller nåt)
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 21:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Du får nog ta forumet med en stor nypa salt oftast.
Dels så kan man ju använda det för att avreagera sig, sen är ju internet överhuvudtaget en stor samlingsplats för mycket missnöje som inte representerar riktiga populationer.
Sen är det ju inte ens säkert att alla är helt seriösa alltid.
Dels så kan man ju använda det för att avreagera sig, sen är ju internet överhuvudtaget en stor samlingsplats för mycket missnöje som inte representerar riktiga populationer.
Sen är det ju inte ens säkert att alla är helt seriösa alltid.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Musik: Listen to your heart
Meppe skrev:Jag är medveten om att jag kanske blir avstängd efter det här. Men jag bryter mot mina principer om jag inte tar upp det. Rubriken jag ville ha var "When you feel deep in your heart that it is the right thing to do, you must do it". Det var för långt.
Bra inlägg! Det har varit mycket mot Nt:s på forumet , vilket jag för länge sedan påpekat i minst en tråd men minns tyvärr inte i vilka. Det är väl att ge igen för gammal ost som TK nämnde men man får blir färdig liksom att Nt:s som hackar på oss ska sluta med det. Tyvärr är det mycket vi och de som Miche skrev.
Vi är alla människor av kött & blod, individer och unika. Det finns Nt:s om är idioter, det finns As. som är idioter. Det sitter i personligheten.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Meppe skrev: Och orsaken till att jag tror att jag kommer att bli avstängd är att jag riktar skarp kritik mot stämningen här. Utan mig kan ni fortsätta som förut.
Visst har du rätt i att det inom Aspergerkollektivet finns en nästan religiös övertygelse om att Aspergare är bättre, kvalitetsmänniskor, intelligenta nördar.
Men det är ju för de som värderar grupptillhörighet högt och kanske saknar självdistans. Dessa är nog inte majoritet även om det kan se ut så.
Nedan ser vi ett exempel på knivskarpa ideal. I detta fall ser vi två kamrater som driver ett gruppboende på Österlen. Deras sätt att leva och övertygelsen om vilka som passar in på gruppboendet verkar mycket rigid och religiös:
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:04:25, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Meppe, du är inte ensam om att tycka det är jobbigt när det blir för hetsk stämning mot NTs här, både jag och andra har sagt ifrån tidigare.
Samtidigt som det händer att man själv generaliserar för enkelhets skull, ungefär såsom Danne beskriver det.
Plus att många som har verkligt agg har haft goda orsaker p g a hur de blivit behandlade av icke-aspergare och då är det förstås lätt att dra alla över en kam om man inte haft några positiva erfarenheter alls.
Tycker det är bra du tar upp det igen så att man blir påmind och kan tänka sig för, och får en lite mer nyanserad debatt.
Samtidigt som det händer att man själv generaliserar för enkelhets skull, ungefär såsom Danne beskriver det.
Plus att många som har verkligt agg har haft goda orsaker p g a hur de blivit behandlade av icke-aspergare och då är det förstås lätt att dra alla över en kam om man inte haft några positiva erfarenheter alls.
Tycker det är bra du tar upp det igen så att man blir påmind och kan tänka sig för, och får en lite mer nyanserad debatt.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor