Aspigt?
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Aspigt?
I den ostädade bostaden, fullproppad med tomma läskedrycksflaskor, högar med gamla tidningar och cigarettpaket, hittades den 66-åriga kvinnan - och de stinkande kvarlevorna av hennes sambo.
http://www.expressen.se/kvp/kvinna-hade ... -i-villan/
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Det här då, som står i rutan liknande fall:
Förra året visade det sig att en 90-årig dam i Chicago i flera år levt i samma hus som sina tre döda syskon. Ett av syskonen avled redan i början av 1980-talet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Verkar det inte snarare som Alzheimers än Aspergers?
Det stökiga hemmet kan väl tyda på AS, men att inte söka hjälp när sambon blev så dålig och inte ringa någon, det är för konstigt.
Det stökiga hemmet kan väl tyda på AS, men att inte söka hjälp när sambon blev så dålig och inte ringa någon, det är för konstigt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Äsch. Alla har vi väl några skelett i garderoben. 
Jag tror inte de där historierna behöver ha någonting med AS att göra. Det handlar nog antingen om några mera allvarliga psykiatriska diagnoser eller möjligen någon form av demens. Att ha sådär rörigt hemma i övrigt, fast utan några döda släktingar, behöver inte heller tyda på AS även om det förmodligen är vanligare bland AS. Utbrändhet och depression kan ofta ge samma effekt, eller för mycket övertid på jobbet.
Jag tror inte de där historierna behöver ha någonting med AS att göra. Det handlar nog antingen om några mera allvarliga psykiatriska diagnoser eller möjligen någon form av demens. Att ha sådär rörigt hemma i övrigt, fast utan några döda släktingar, behöver inte heller tyda på AS även om det förmodligen är vanligare bland AS. Utbrändhet och depression kan ofta ge samma effekt, eller för mycket övertid på jobbet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Äsch. Alla har vi väl några skelett i garderoben.
Jag har ett skelett i vardagsrummet
Ett helfigur skelett naturlig storlek i papp. Inköpt som byggsats i en liten bokhandel i Nordstan, Göteborg. Tog 7 timmar att bygga ihop, jag var förkyld och hade tråkigt den dagen jag byggde ihop det.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Verkar det inte snarare som Alzheimers än Aspergers?
Kan mycket väl vara så , särskilt som det inte gick så lång tid , endast två månader. Men just det där med bla högar av gamla tidningar , " den ostädade bostaden fullproppad..." , tyder ju på att samlandet pågått ganska länge.
Har inte sett programmen själv men undrar ofta över vad som händer med deltagarna i program som tex "Rent hus". Jag skulle nog aldrig repa mig igen om någon rensade mitt hem.
msitua skrev:Kvasir skrev:Äsch. Alla har vi väl några skelett i garderoben.
Jag har ett skelett i vardagsrummet
Ett helfigur skelett naturlig storlek i papp. Inköpt som byggsats i en liten bokhandel i Nordstan, Göteborg. Tog 7 timmar att bygga ihop, jag var förkyld och hade tråkigt den dagen jag byggde ihop det.
Coolt!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Selma skrev:Kan mycket väl vara så , särskilt som det inte gick så lång tid , endast två månader. Men just det där med bla högar av gamla tidningar , " den ostädade bostaden fullproppad..." , tyder ju på att samlandet pågått ganska länge.
Visst, det kan vara AS. Vi AS verkar väl i huvudsak finnas två typer, de som har minutiös ordning på allting och så vi som inte orkar hålla ordning och därför har en salig röra hemme. Men sistnämnda förekommer hos andra också. Det såg vi ett handfast exempel på i programmet om den deprimerade reportern på SVT. Hans hem såg tio resor värre ut än något jag någonsin lyckats åstadkomma eller har sett hos någon annan aspergare. I hans fall var det långvarig depression som gjorde att han t.ex. inte hade torkat upp juice som han spillt ut två år tidigare etc.
Kvasir skrev:Men sistnämnda förekommer hos andra också. Det såg vi ett handfast exempel på i programmet om den deprimerade reportern på SVT. Hans hem såg tio resor värre ut än något jag någonsin lyckats åstadkomma eller har sett hos någon annan aspergare. I hans fall var det långvarig depression som gjorde att han t.ex. inte hade torkat upp juice som han spillt ut två år tidigare etc.
Jag såg också det programmet. Och kände igen mig...
Det finns nåt syndrom där man samlar grejer så där galet mycket så det blir bara små gångar att gå emellan i hela lägenheten. Nåt grekiskt namn är det, men jag har glömt vilket.
Vågar inte läsa artikeln men jag skulle utifrån det som står i inläggen tippa på minst nån annan grej än AS, även om det kan vara AS med (vad vet jag, har ju inte våga läsa artikeln, avskyr historier om benrangel och sånt).
Vågar inte läsa artikeln men jag skulle utifrån det som står i inläggen tippa på minst nån annan grej än AS, även om det kan vara AS med (vad vet jag, har ju inte våga läsa artikeln, avskyr historier om benrangel och sånt).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Kvasir skrev:Visst, det kan vara AS. Vi AS verkar väl i huvudsak finnas två typer, de som har minutiös ordning på allting och så vi som inte orkar hålla ordning och därför har en salig röra hemme.
Åtminstone jag är varken pedant eller har det skitigt. Tycker att det är lite deprimerande det där med att så många människor med NPF verkar vara så dåliga på att städa, alternativt vara anal-retentiva pedanter.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:Kvasir skrev:Visst, det kan vara AS. Vi AS verkar väl i huvudsak finnas två typer, de som har minutiös ordning på allting och så vi som inte orkar hålla ordning och därför har en salig röra hemme.
Åtminstone jag är varken pedant eller har det skitigt. Tycker att det är lite deprimerande det där med att så många människor med NPF verkar vara så dåliga på att städa, alternativt vara anal-retentiva pedanter.
Kan ju tillägga att i mitt fall kom röran huvudsakligen i samband med utbränheten. Innan dess hade jag hyfsad ordning hemma, utom på skrivbordet och diskbänken. Det är alltså inte bara en fråga om AS. Jag gissar att detsamma gäller för många andra.
alfapetsmamma skrev:Det finns nåt syndrom där man samlar grejer så där galet mycket så det blir bara små gångar att gå emellan i hela lägenheten. Nåt grekiskt namn är det, men jag har glömt vilket.
Diogenes syndrom heter det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diogenes_syndrome
Spontant för artikeln mina tankar till annat än AS. Någon slags dementia, diogenes syndrom eller annat...
Enbart NPF är omöjligt att skapa en sådan otrolig situation som att leva med en död kropp hemma...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Kvasir skrev:Alexandra skrev:Kvasir skrev:Visst, det kan vara AS. Vi AS verkar väl i huvudsak finnas två typer, de som har minutiös ordning på allting och så vi som inte orkar hålla ordning och därför har en salig röra hemme.
Kan ju tillägga att i mitt fall kom röran huvudsakligen i samband med utbränheten. Innan dess hade jag hyfsad ordning hemma, utom på skrivbordet och diskbänken. Det är alltså inte bara en fråga om AS. Jag gissar att detsamma gäller för många andra.
Bl.a. för mig. Det var visserligen inte lätt innan heller med ordning och reda och sådant. Men att gå ner sig i sjukdom, som Kvasir pratar om, gör att stresståligheten sänks till ett minimum. Jag märker en tydlig skillnad såtillvida att jag inte längre på samma sätt kan kompensera för mitt grundhandikapp, vilket får det att verka som ett större problem nu än då.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Äsch. Alla har vi väl några skelett i garderoben.
msitua skrev:Jag har ett skelett i vardagsrummet
Vad gulligt aspigt!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Kvasir skrev:Äsch. Alla har vi väl några skelett i garderoben.msitua skrev:Jag har ett skelett i vardagsrummet
Vad gulligt aspigt!
När jag var liten hade jag ett naturtroget kranium av plast eller liknande i mitt rum. Naturlig storlek förstås.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 20:46:43, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Jag hade en allt annat än aspig flickvän en gång som hade ett plastskelett i naturlig storlek hängande i sin lilla etta. Fast hon läste medicin, så det ursäktar kanske. 
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Jag hade en allt annat än aspig flickvän en gång som hade ett plastskelett i naturlig storlek hängande i sin lilla etta.
Så du har alltså dejtat Ika i rutan?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Kvasir skrev:Jag hade en allt annat än aspig flickvän en gång som hade ett plastskelett i naturlig storlek hängande i sin lilla etta. Fast hon läste medicin, så det ursäktar kanske.
Så du har alltså dejtat Ika i rutan?
Med risk att göra dig besviken, så vet jag inte ens vem det är.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
Ika Nord. Gjorde ett barnprogram som hette Ika i rutan för si så där 10 år sedan eller nått.... Senast jag såg henne var på Panta Rei i Halmstad 2007....
Ika i rutan-länk:
http://www.youtube.com/watch?v=p3We9p4QdvY
Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ika_Nord
Ika i rutan-länk:
Wikipedia:
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi skrev:Ika Nord. Gjorde ett barnprogram som hette Ika i rutan för si så där 10 år sedan eller nått.... Senast jag såg henne var på Panta Rei i Halmstad 2007....
Ika i rutan-länk:
Wikipedia:
10 år! Jag var då inte 17 när hon trollband mig med sin konstiga brytning . Snarare 20 år sen.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
Programmet kom -88 enligt Wikipedia...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
saltgurkan skrev:Inger skrev:Kvasir skrev:Äsch. Alla har vi väl några skelett i garderoben.msitua skrev:Jag har ett skelett i vardagsrummet
Vad gulligt aspigt!
När jag var liten hade jag ett naturtroget kranium av plast eller liknande i mitt rum. Naturlig storlek förstås.
Och jag har en god vän som hade ett riktigt kranium hemma, framme. Inte det minsta gulligt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Alexandra skrev:Kvasir skrev:Visst, det kan vara AS. Vi AS verkar väl i huvudsak finnas två typer, de som har minutiös ordning på allting och så vi som inte orkar hålla ordning och därför har en salig röra hemme.
Sen finns det en tredje variant som jag tror är vanligare ändå än ena och andra extremen och det är att pendla mellan ytterligheterna och/eller ha öar av tok-pedanteri och resten stök och bök eller tvärtom, alltså öar av stök och bök och resten pedantiskt.
Jag kan t ex ha välstädat i vissa rum men inte komma till resten, eller vara bra på att städa sånt som man kan slaska med vatten kring, men jag suger på att damma. Bara som ett exempel.
Det kan också t ex vara kaos i huvudet men tokordning/snörräta led och rigiditet i det rumsliga och tvärsom. Och det tycker jag man ser mer än total-extremerna.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:46:49, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Återgå till Övriga Aspergerfrågor