Neandertalarna dog ut till flöjtmusik
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Neandertalarna dog ut till flöjtmusik
När neandertalarna långsamt dog ut i Europa skedde det till toner från människans flöjter. Forskare har hittat bevis för att människan tillverkade musikinstrument redan för 35.000 år sedan.
https://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/v ... -tyskland/
Jag skulle vilja veta om den följer nåt som liknar våra noter, lite mer noggrant än vad som står i artikeln.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:12:05, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Mm, jag såg också det där nyss. Som flöjtist - och utövare av vad som vanligtvis brukar anses vara väldigt gammal musik - blev jag naturligtvis intresserad, även om jag inte delar det neandertalarintresse som verkar vara så typiskt för många autister
Vänder mig emot det där med att den skulle följa nåt som "liknar våra noter"...
Inte en chans! Detta grundar jag på de kunskaper jag har, som utövare av musik skriven under medeltid, renässans och barock, på - någorlunda - tidstrogna instrument. Allt förändras, inklusive musiken och de instrument vi framför den på.
Men sen insåg jag att jag är en bokstavstolkande nörd, och det förklarade en hel del.
Vänder mig emot det där med att den skulle följa nåt som "liknar våra noter"...
Men sen insåg jag att jag är en bokstavstolkande nörd, och det förklarade en hel del.