Windows ondar sig!
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Windows ondar sig!
Gahhh!
Jag skulle försöka hitta och använda uppläsningsprogrammet i windows för att lyssna på PDF-er (efter att först ha misslyckats med att använda adobes uppläsningsfunktion).
Resultatet blev liten text och jättestora ikoner i alla menylister. Allt annat såg ut som vanligt. Flera försök att återställa resulterade i att jag nu har pyttesmå rutor fö att stänga och minimera fönster. Så små att jag nästan inte lyckas träffa dem när jag musnavigerar sent en ticsig dag som denna.
Jag lyckas återställa antingen det ena, och får då det andra, eller tvärt om. Jag lyckas inte få till båda, och få tillbaka det så som jag hade förut.
Dessutom har jag lyckats installera någon slags ljudeffekter när jag trycker på vissa knappar.
Jag blir tokig! Förbaskade skitprogram! Bläääää!
Ge mig en anledning till att inte kasta PortaBella (datorn) i el-återvinningen ögona böj. Snälla!
Jag skulle försöka hitta och använda uppläsningsprogrammet i windows för att lyssna på PDF-er (efter att först ha misslyckats med att använda adobes uppläsningsfunktion).
Resultatet blev liten text och jättestora ikoner i alla menylister. Allt annat såg ut som vanligt. Flera försök att återställa resulterade i att jag nu har pyttesmå rutor fö att stänga och minimera fönster. Så små att jag nästan inte lyckas träffa dem när jag musnavigerar sent en ticsig dag som denna.
Jag lyckas återställa antingen det ena, och får då det andra, eller tvärt om. Jag lyckas inte få till båda, och få tillbaka det så som jag hade förut.
Dessutom har jag lyckats installera någon slags ljudeffekter när jag trycker på vissa knappar.
Jag blir tokig! Förbaskade skitprogram! Bläääää!
Ge mig en anledning till att inte kasta PortaBella (datorn) i el-återvinningen ögona böj. Snälla!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:10:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte en windowsdator tillgänglig just nu, men har du försökt att gå till "utseende" efter att ha högerklickat på skrivbordet och väljt "bakgrundsbild" (eller något sådant...) och välja standardtemat? Har du kollat på "hjälpmedel" i kontrollpanelen så ingenting konstigt är aktiverat? (Det här gäller för XP btw.)
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 18:10:44, redigerad totalt 1 gång.
Nu har alla färger blivit konstiga...
Borde kanske ge upp för i dag och fortsätta imorgon. Känns som att det snarare är frustration och kass impulskontroll som spökar och inte en så i grunden kass datakompetens. Intalar jag mig i alla fall...
(Tack för tips btw, upskattas om än jag bara lyckas röra till det mer ju mer jag försöker åtgärda...)
Borde kanske ge upp för i dag och fortsätta imorgon. Känns som att det snarare är frustration och kass impulskontroll som spökar och inte en så i grunden kass datakompetens. Intalar jag mig i alla fall...
(Tack för tips btw, upskattas om än jag bara lyckas röra till det mer ju mer jag försöker åtgärda...)
Pemer skrev:Uppläsningsprogrammet i Windows? Är det något man har någonstans i datorn??? Låter lite kul att åtminstone testa i så fall... letade lite, men hittar inget...
Hittar i alla fall en röst som heter Sam. Vet bara inte hur jag får honom att läsa just det jag vill att han skall läsa...
Men jag vet inte hur jag kan nyttja den...
Vet att det går att få att läsa upp saker på den nyare windowsprogramvaran på stationära datorn dock
Men det är ju den bärbara PortaBella jag vill använda!
Det mest patetiska är att hela äventyret började med att jag skulle försöka lära in ett nytt hjälpmedel, dikteringsfunktion, och jag lyckades mer få den att spontanskriva haiku än teckna ned det jag faktiskt försökte säga...
Vet att det går att få att läsa upp saker på den nyare windowsprogramvaran på stationära datorn dock
Det mest patetiska är att hela äventyret började med att jag skulle försöka lära in ett nytt hjälpmedel, dikteringsfunktion, och jag lyckades mer få den att spontanskriva haiku än teckna ned det jag faktiskt försökte säga...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:10:48, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Men jag vet inte hur jag kan nyttja den...
Nu är jag inte riktigt med, pH
Du började prata om uppläsningsprogram ("lyssna på pdfer"). Vad heter programmet? Ingår det i Windows eller är det en annan produkt? Gratis eller licens?
Sedan nämner du dikteringsfunktion - "teckna ned det jag ...försökte säga". Då är det du som pratar och datorn som lyssnar? Vad heter det programmet?
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:10:48, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja men om jag inte är begriplig beror det nog mest på att jag i min frustraion pratar fragmentarisk rappakalja!
Uppläsning har jag medföljande i Acrobat Reader 8. Den ville inte samarbeta. Då tänkte jag att det inns ju medskickat i min nya Windows på stationära, då kanske det finns även i den gamla på Bella (båda har jag licens för). Men jag fick det inte att funka (det heller). Vet inte om det finns.
Men det hela började med att jag ville öva på dikteringsprogrammet som jag fått för att använda när tics och EDS gör tangentbordsarbete knöligt. Det är ett program som är ett förskrivet hjälpmedel och det heter Voice Express. Vet inte om jag gillar det än, men det sägs vara läraktigt, så det skall bli bättre om jag använder det. Kanske...
Mer begripigt så? Tror knappt det...
Sry...
Uppläsning har jag medföljande i Acrobat Reader 8. Den ville inte samarbeta. Då tänkte jag att det inns ju medskickat i min nya Windows på stationära, då kanske det finns även i den gamla på Bella (båda har jag licens för). Men jag fick det inte att funka (det heller). Vet inte om det finns.
Men det hela började med att jag ville öva på dikteringsprogrammet som jag fått för att använda när tics och EDS gör tangentbordsarbete knöligt. Det är ett program som är ett förskrivet hjälpmedel och det heter Voice Express. Vet inte om jag gillar det än, men det sägs vara läraktigt, så det skall bli bättre om jag använder det. Kanske...
Mer begripigt så? Tror knappt det...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:10:48, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Uppläsning har jag medföljande i Acrobat Reader 8. Den ville inte samarbeta. Då tänkte jag att det inns ju medskickat i min nya Windows på stationära, då kanske det finns även i den gamla på Bella (båda har jag licens för). Men jag fick det inte att funka (det heller). Vet inte om det finns.
Själva funktioniteten verkar kallas Read Aloud på engelska. Ser att det finns en plugin till Acrobat Reader som heter PDF Aloud, har du den? Nu finns ju version 9 av Acrobat Reader. Du tror inte den kanske är bättre?
Funkar ljudet i datorerna annars?
pH skrev:Men det hela började med att jag ville öva på dikteringsprogrammet som jag fått för att använda när tics och EDS gör tangentbordsarbete knöligt. Det är ett program som är ett förskrivet hjälpmedel och det heter Voice Express. Vet inte om jag gillar det än, men det sägs vara läraktigt, så det skall bli bättre om jag använder det. Kanske...
Hade en kollega en gång som hade någon sorts talproblem, han använde ett sådant program med en väldigt syntetisk röst. Men detta vara länge sedan.
pH skrev:Mer begripigt så? Tror knappt det...![]()
Sry...
Jo för katten. Hör av dig om du får problem med något.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:10:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Apropå Windows. Hörde dom råkat "formatera" Bill Gates hjärna av misstag med en ny mannick för tankeläsning. Dom fick "Blue Screen" och nån IRQ konflikt. Dom borde INTE använt Windows 95... alltså... utan nåt nyare.
Windows Vista kanske.
Och stackars Bill.
(skojar nu såklart..... tyvärr)
105
Windows Vista kanske.
Och stackars Bill.
(skojar nu såklart..... tyvärr)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:
Funkar ljudet i datorerna annars?pH skrev:Men det hela började med att jag ville öva på dikteringsprogrammet som jag fått för att använda när tics och EDS gör tangentbordsarbete knöligt. Det är ett program som är ett förskrivet hjälpmedel och det heter Voice Express. Vet inte om jag gillar det än, men det sägs vara läraktigt, så det skall bli bättre om jag använder det. Kanske...
Hade en kollega en gång som hade någon sorts talproblem, han använde ett sådant program med en väldigt syntetisk röst. Men detta vara länge sedan.pH skrev:Mer begripigt så? Tror knappt det...![]()
Sry...
Jo för katten. Hör av dig om du får problem med något.
Jag har alltså inte talproblem. Käften är väl det enda som fungerar ohindrat (ohämmat...) på den här modellen.
Jag har tics och EDS (som ger överrörlighet, muskelsvaghet, uttröttbarhet och värk). Det gör att det vissa dagar är svårt att köra mus och tangentbord. Därav dikteringsprogrammet, som gör röst till text. Men det är tröttsamt att lära in.
För att ta en paus och göra något behagligt avkopplande ville jag läsa några vetenskapliga artiklar (jo, jag har udda nöjen). Men med dessa j*a armar är det svårt att hålla böcker och papper. Det är också svårt att hålla fast texten med blicken när huvudet går som på Stevie Wonder. Tröttheten bättrar inte på fokuseringen.
Därför ville jag använda en uppläsningsfunktion paralellt med klassisk läsning, för att använda ljudet som fokus-stöd (multimodal informationsförmedling) och som en ljud-trace för att lättare hålla reda på var i texten jag är. Därav ville jag använda uppläsningsfunktion. Men fick det inte att fungera, adobe hackade och fick programmet att hänga sig, windows version hittade jag inte alls på denna dator.
I stället stälde jag alltså om en massa inställningar på datorn. Men de är tillbaka som de skall nu!
Nå, jakten på fungerande uppläsning av text går vidare. Liksom tränng med dikteringsprogrammet. (Tips på funkis uppläsning, främsr av engelska men gärna även svenska emottages tacksamt!)
Nu skall jag inte upprepa mig mer. Blev bara så frustrerad! Tack för feedback!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:10:49, redigerad totalt 1 gång.
Dagens experiment: Att läsa upp en text av känd modell och se vilken version av dikten det nya hjälpmedlet förespråkar. Jag måste erkänna att resultatet blev bättre än väntat, och bättre än mina egna försök att skapa text. Tror programmet diskriminerar hobbyförattaren till förmån för klassikerna. Må så vara... Kanske läge att se vad den skapar av Kierkegaard?
Karin boye skrev:I rörelse
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
Voice Xpress skrev:I rörelsen
Den mätta dagen, den aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Är finns det mål och mening i vår färd-
Men det är vägen, som är mödan värd.
Den bästa målet är enda lång rast,
Där elden tänds och det bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
Vice en trygg och drömmen förlag som.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen kille.
Oändligt är vårt stora äventyret.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:10:50, redigerad totalt 1 gång.