AS/empatistörd
44 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
AS/empatistörd
Jag har de här sista dagarna alltmer börjat förstå psykiatrins uppfattning om AS.
Jag ska ärligt säga att jag alltid hatat benämningen empatistörd, men har till min sorg börjat inse att den kanske inte är helt fel.
Det sätt man här behandlar somliga är ingenting annat än empatistört.
Jag är inte längre förvånad över massmedias inställning till AS.
Det är tyvärr såna som ni moderatorer och somliga medlemmar av asperger-forum som gör att folk får den inställningen. När man som aspergerperson faktiskt anser sig själv som felfri samtidigt som man skoningslöst hackar på dem man anser har fel då ÄR man emaptistörd.
Sorgligt att ett forum som faktiskt skulle kunna stödja istället knäcker en hel del människor. Det vore kanske idé att ha ett eget forum för *klubben för inbördes beundra*?!
Jag ska ärligt säga att jag alltid hatat benämningen empatistörd, men har till min sorg börjat inse att den kanske inte är helt fel.
Det sätt man här behandlar somliga är ingenting annat än empatistört.
Jag är inte längre förvånad över massmedias inställning till AS.
Det är tyvärr såna som ni moderatorer och somliga medlemmar av asperger-forum som gör att folk får den inställningen. När man som aspergerperson faktiskt anser sig själv som felfri samtidigt som man skoningslöst hackar på dem man anser har fel då ÄR man emaptistörd.
Sorgligt att ett forum som faktiskt skulle kunna stödja istället knäcker en hel del människor. Det vore kanske idé att ha ett eget forum för *klubben för inbördes beundra*?!
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: AS/empatistörd
lillsanna skrev:När man som aspergerperson faktiskt anser sig själv som felfri samtidigt som man skoningslöst hackar på dem man anser har fel då ÄR man emaptistörd.
Jag noterar att du själv i och med denna trådstart sätter dig i en position som felfri domare, samtidigt som du skoningsdlöst hackar på dem du anser har fel - moderatorerna.
Då är ju DU med din egen logik empatistörd! Eller...?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Empatistörda _my ass_!
Jag ser bra mycket mer empati här än i andra forum, problemet är snarare att du inte förstår debattkulturen.
Jag ser bra mycket mer empati här än i andra forum, problemet är snarare att du inte förstår debattkulturen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag undrar faktiskt också i vilket hörn av internet man har hållit till tidigare om man tycker det här forumet har brist på empati. Jag finner det ovanligt konfliktfritt och empatisk här jämfört med de flesta andra forum jag är van vid. Får man inte ens ifrågasätta sanningshalten i att 4=6 eller 7=10, ja då är det i alla fall inte bristande emapti det handlar om längre.
Jag undrar också vad man ska göra med alla de medlemmar som säger sig vara väldigt känsliga och titt som tätt klagar på hur andra beter sig, och samtidigt tar sig friheten att göra helt omotiverade aggressiva utfall mot personer de inte har diskuterat med och i trådar de inte varit involverade i, eller när samma typ av personer tar sig friheten att ställa psykiatriska diagnoser på andra medlemmar. Det är inte så svart-vitt och enkelt som somliga tror. (Jag nämner inga namn här, för jag vill inte peka ut personer, men exemplen handlar avsiktligt inte om några som varit involverade i diskussionerna med Debbido nyligen).
Jag undrar också vad man ska göra med alla de medlemmar som säger sig vara väldigt känsliga och titt som tätt klagar på hur andra beter sig, och samtidigt tar sig friheten att göra helt omotiverade aggressiva utfall mot personer de inte har diskuterat med och i trådar de inte varit involverade i, eller när samma typ av personer tar sig friheten att ställa psykiatriska diagnoser på andra medlemmar. Det är inte så svart-vitt och enkelt som somliga tror. (Jag nämner inga namn här, för jag vill inte peka ut personer, men exemplen handlar avsiktligt inte om några som varit involverade i diskussionerna med Debbido nyligen).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag kanske skulle omformulera mig, sympatistörd och med *annorlunda empati*....
En osympatisk människa är ju i sig inte särskilt kul att ha att göra med, men om den dessutom har *annorlunda empati* så blir det inte trevligt.
Och tyvärr verkar det finnas en klick av den typen här. Inte alla, långt ifrån alla, men de som skriker högst hörs ju som regel bäst.
Att man inte kan sätta sig in i hur en annan människa mår eller vad den upplevt, betyder inte att man måste ifrågasätta och tala om för vederbörande att den är tex hypokondriker eller överkänslig. Det går faktiskt att bara acceptera att någon upplever något som man inte riktigt förstår.
Jag accepterar nog hellre att bli kallad empatistörd än sympatistörd
Och det du skrev Kvasir, det var kanske helt enkelt så att vi alla hade tråkiga erfarenheter av andra människor och var så glada över att hitta andra som fungerade ungefär som vi, så att vi inte hade behovet av att hoppa på varandra eller skaffa oss en klubb för inbördes beundran, utan istället njöt av att kunna umgås tämligen smärtfritt med varandra.
En osympatisk människa är ju i sig inte särskilt kul att ha att göra med, men om den dessutom har *annorlunda empati* så blir det inte trevligt.
Och tyvärr verkar det finnas en klick av den typen här. Inte alla, långt ifrån alla, men de som skriker högst hörs ju som regel bäst.
Att man inte kan sätta sig in i hur en annan människa mår eller vad den upplevt, betyder inte att man måste ifrågasätta och tala om för vederbörande att den är tex hypokondriker eller överkänslig. Det går faktiskt att bara acceptera att någon upplever något som man inte riktigt förstår.
Jag accepterar nog hellre att bli kallad empatistörd än sympatistörd
Och det du skrev Kvasir, det var kanske helt enkelt så att vi alla hade tråkiga erfarenheter av andra människor och var så glada över att hitta andra som fungerade ungefär som vi, så att vi inte hade behovet av att hoppa på varandra eller skaffa oss en klubb för inbördes beundran, utan istället njöt av att kunna umgås tämligen smärtfritt med varandra.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Väldigt många beteenden som anses bero på en stor empati är bara inlärda mönster. Människor har som regel inte alls så stort medlidande eller så stor insikt i/med andras situation.
De som verkligen mår dåligt av alla andras problem är ganska unika, även bland "normalt" folk.
Vad jag stör mig på är aspergare som ständigt och oprovocerat kräks ut "trevliga" standard-kommentarer, ord och floskler som de lärt sig att man ska säga för att vara en trevlig och omtyckt människa. Och så undrar de varför ingen är intresserad av dem. Kan det vara för att ingenting i deras beteende pekar på ett uns av personlighet, utan endast en pk-autopilot som ständigt är på?
- Men vem är "normal"? *smajl*
- ...
(Btw det här är inget påhopp på en speciell person, bara något jag vill ha sagt appropå ämnet)
De som verkligen mår dåligt av alla andras problem är ganska unika, även bland "normalt" folk.
Vad jag stör mig på är aspergare som ständigt och oprovocerat kräks ut "trevliga" standard-kommentarer, ord och floskler som de lärt sig att man ska säga för att vara en trevlig och omtyckt människa. Och så undrar de varför ingen är intresserad av dem. Kan det vara för att ingenting i deras beteende pekar på ett uns av personlighet, utan endast en pk-autopilot som ständigt är på?
- ...
(Btw det här är inget påhopp på en speciell person, bara något jag vill ha sagt appropå ämnet)
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Mördarsnigel skrev:Vad jag stör mig på är aspergare som ständigt och oprovocerat kräks ut "trevliga" standard-kommentarer, ord och floskler som de lärt sig att man ska säga för att vara en trevlig och omtyckt människa. Och så undrar de varför ingen är intresserad av dem. Kan det vara för att ingenting i deras beteende pekar på ett uns av personlighet, utan endast en pk-autopilot som ständigt är på?
- ...
"Alla är vi unika."
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:05:17, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag förstår inte vad som har hänt, som föranleder denna tråd.
Visst vet jag en del "osympatiska inlägg", men jag har ingen aning om vad den just här tråden avser.
Vem/vilka har varit osympatiska? Är det jag? Är det alla? Är det alla/några i debbido/docfrasse-tråden?
Är det du som har blivit utsatt? Är det någon annan? Är det det allmänna klimatet på hela forumet?
Jag vet inte hur jag ska reagera eller vad jag ska tänka om denna tråd om jag inte vet vad det handlar om.
Visst vet jag en del "osympatiska inlägg", men jag har ingen aning om vad den just här tråden avser.
Vem/vilka har varit osympatiska? Är det jag? Är det alla? Är det alla/några i debbido/docfrasse-tråden?
Är det du som har blivit utsatt? Är det någon annan? Är det det allmänna klimatet på hela forumet?
Jag vet inte hur jag ska reagera eller vad jag ska tänka om denna tråd om jag inte vet vad det handlar om.
- Bror Duktig
Mördarsnigel skrev:Väldigt många beteenden som anses bero på en stor empati är bara inlärda mönster. Människor har som regel inte alls så stort medlidande eller så stor insikt i/med andras situation.
Det mest insiktsfulla jag läst på länge, snacka om att kunna se.
Jag lyfter på hatten!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Bror Duktig skrev:Jag förstår inte vad som har hänt, som föranleder denna tråd.
Vad det handlar om är att trådskaparen tror att forumkommunikation är samma sak som prat i fikarummet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
EDIT: Detta är ett svar på mördarsnigels och KS inlägg om standardfraser hos aspergare.
Fast jag måste nog säga att jag tycker att det är ännu värre med typiska "rå-NT:ar" som vräker ur sig klyschor och fraser. De går inte att få att inse något, medan en aspergare som säger sådant oftare går att kommunicera med i alla fall (åtminstone efter ett tag). De (den sortens aspergare) är mer medvetna om att de säger sådant, än "rå-NT:n".
Men ni kanske har andra erfarenheter av detta.
Fast jag måste nog säga att jag tycker att det är ännu värre med typiska "rå-NT:ar" som vräker ur sig klyschor och fraser. De går inte att få att inse något, medan en aspergare som säger sådant oftare går att kommunicera med i alla fall (åtminstone efter ett tag). De (den sortens aspergare) är mer medvetna om att de säger sådant, än "rå-NT:n".
- Bror Duktig
Re: AS/empatistörd
Mats skrev:lillsanna skrev:När man som aspergerperson faktiskt anser sig själv som felfri samtidigt som man skoningslöst hackar på dem man anser har fel då ÄR man emaptistörd.
Jag noterar att du själv i och med denna trådstart sätter dig i en position som felfri domare, samtidigt som du skoningsdlöst hackar på dem du anser har fel - moderatorerna.
Då är ju DU med din egen logik empatistörd! Eller...?
Jo, och för övrigt tycker jag att denna definition av "empatistörd" är lite märklig i sig.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:EDIT: Detta är ett svar på mördarsnigels och KS inlägg om standardfraser hos aspergare.
Det är sant att klysch-pratare alltid är störande. Jag antar att jag förväntar mig mer av aspergare och därför stör mig mer på när de gör något sådant, eftersom de ska vara mer medvetna om sina val. Om en vanlig NT pratar innehållslöst så är det ju mest för att de inte vet bättre, de små liven. ;D
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Bror Duktig skrev:
Kvasir:
Vad det handlar om är att trådskaparen tror att forumkommunikation är samma sak som prat i fikarummet.
Jag har inget behov av att vare sig namnge någon eller påtala någon särskild händelse, för det är för många. Men nej, det gäller inte alla, det finns många trevliga människor, annars skulle jag väl knappast stanna kvar........... är det långsökt?
Och att inbilla sig att jag är ute efter fikarums-tjafs är så långt ifrån sanningen som det kan komma. Men uppenbarligen är mognaden inte stor nog för att förstå hur man KAN bete sig, även i forumkommunikation, eller är det empatibristen som visar sig?
Kvasir:
Jag har inget behov av att vare sig namnge någon eller påtala någon särskild händelse, för det är för många. Men nej, det gäller inte alla, det finns många trevliga människor, annars skulle jag väl knappast stanna kvar........... är det långsökt?
Och att inbilla sig att jag är ute efter fikarums-tjafs är så långt ifrån sanningen som det kan komma. Men uppenbarligen är mognaden inte stor nog för att förstå hur man KAN bete sig, även i forumkommunikation, eller är det empatibristen som visar sig?
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel skrev:Om en vanlig NT pratar innehållslöst så är det ju mest för att de inte vet bättre, de små liven. ;D
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Mördarsnigel skrev:Vad jag stör mig på är aspergare som ständigt och oprovocerat kräks ut "trevliga" standard-kommentarer, ord och floskler som de lärt sig att man ska säga för att vara en trevlig och omtyckt människa. Och så undrar de varför ingen är intresserad av dem. Kan det vara för att ingenting i deras beteende pekar på ett uns av personlighet, utan endast en pk-autopilot som ständigt är på?
Håller med fullständigt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna skrev:Kvasir:
Om du inte ens bryr dig om att tillskriva rätt person citaten så kanske du ska fundera över din egen felfrihet och empati. Det var Krigarsjäl som skrev det där, inte jag. Undra på att folk gör konstiga feltolkningar och gapar över bristande empati om de läser så slarvigt och bryr sig så lite om vem skriver eller vad som skrivs.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna skrev:Sorry Kvasir, jag skrev fel.
Det insåg jag givetvis, men ville visa på hur lätt det blir fel och hur lätt det uppstår missförstånd. Någon som är så känslig som vissa forumister verkar vara och som inte hade förstått att du skrivit fel, kunde ha gjort oerhört konstiga tolkningar och tagit väldigt illa vid sig. Det var min poäng.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir, jag insåg vad du menade, och jag vet hur lätt det är att missförstå och känna sig påhoppad
Det är faktiskt en av de stora vinsterna med diagnosen för mig, för utredningen visade på stora språkförståelseproblem, något som inte funnits i min tankevärld innan.
Saken är väl att jag är fullt medveten om mina empatibrister, de är rätt stora. Det är något jag jobbar med hela tiden, just därför tycker jag empatifrågan som sådan är intressant.
Saken är väl att jag är fullt medveten om mina empatibrister, de är rätt stora. Det är något jag jobbar med hela tiden, just därför tycker jag empatifrågan som sådan är intressant.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Vad jag minns av ditt förra inhopp här är att du sa nåt, fick reaktioner och sen sa att du hade blivit påhoppad. Jag upplevde inte det som påhopp minns jag och minns att jag undrade hur det stod till med tolkandet av vad andra säger och gör.
Det du skrev inledningsvis i den här tråden får mig att undra ännu mer. Jag upplever inte folk som empatiläsa på Aspergerforum i allmänhet. Vissa kan jag uppleva som enögda, burdusa eller rätt och slätt obegripliga för mig (de tycker säkert detsamma om mig) men inte empatilösa eller ens empatistörda. Faktiskt.
Och jag tror inte att det handlar om att jag är så okänslig för hur andra är, för är det nåt jag får höra så är der mer (över)känslig än okänslig.
Tror du ska fundera lite mer på hur du uppfattar andra och hur det du säger uppfattas. Det verkar vara lite glappkommunikation där.
Det du skrev inledningsvis i den här tråden får mig att undra ännu mer. Jag upplever inte folk som empatiläsa på Aspergerforum i allmänhet. Vissa kan jag uppleva som enögda, burdusa eller rätt och slätt obegripliga för mig (de tycker säkert detsamma om mig) men inte empatilösa eller ens empatistörda. Faktiskt.
Och jag tror inte att det handlar om att jag är så okänslig för hur andra är, för är det nåt jag får höra så är der mer (över)känslig än okänslig.
Tror du ska fundera lite mer på hur du uppfattar andra och hur det du säger uppfattas. Det verkar vara lite glappkommunikation där.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Återgå till Att leva som Aspergare