Surfa med mobilen
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Surfa med mobilen
Bjäbbis skrev nånstans att hon surfade med mobilen, genom att flytta över simkortet från datorn. Jag orkar inte leta rätt på vilken tråd det var, men det var inte i IT-avdelningen i alla fall, så jag startar en ny tråd och frågar om det.
Hur gör man det? Jag försökte, satte i simkortet, knappade in pinkorden, öppnade webbläsaren i mobilen och skrev in adressen till aspergerforum, och fick upp ett meddelande "tjänsten är inte tillgänglig".
Hur gör man det? Jag försökte, satte i simkortet, knappade in pinkorden, öppnade webbläsaren i mobilen och skrev in adressen till aspergerforum, och fick upp ett meddelande "tjänsten är inte tillgänglig".
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:59:16, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Jag menar alltså att, som Bjäbbis skrev nånstans, använda simkortet som jag annars har i det mobila bredbandet till datorn. Hon skrev att hon flyttade över det till mobilen. Jag har Telia om det spelar nån roll.
Visst kan jag surfa med mobilen med mobilens simkort, men då kostar det en j-a massa... Jag tänkte att det borde vara gratis, om det funkade att använda Internetsimkortet. Får jag surfa gratis via datorn, borde jag väl få surfa gratis via mobilen, på samma simkort, eller?
(Borde kanske pm:a Bjäbbis, eftersom det var hon som skrev om det förut...)
Visst kan jag surfa med mobilen med mobilens simkort, men då kostar det en j-a massa... Jag tänkte att det borde vara gratis, om det funkade att använda Internetsimkortet. Får jag surfa gratis via datorn, borde jag väl få surfa gratis via mobilen, på samma simkort, eller?
(Borde kanske pm:a Bjäbbis, eftersom det var hon som skrev om det förut...)
- Ensamflickan
- Inaktiv
Kanske <a target="_blank" href="https://www.aspergerforum.se/fragor-om-3-bredband-t6796.html?highlight=surfa">denna</a>, Ensamflickan?
Sedan finns nån annan tråd som jag inte hittar ,där jag tipsade Bjäbbis att man kan aktivera WLAN i mobilen och koppla upp sig på sitt eget trådlösa bredband. Det fungerar alldeles utmärkt, om din mobil har WLAN vill säga.
Mobilt bredband har jag själv aldrig kört.
/Barracuber
Sedan finns nån annan tråd som jag inte hittar ,där jag tipsade Bjäbbis att man kan aktivera WLAN i mobilen och koppla upp sig på sitt eget trådlösa bredband. Det fungerar alldeles utmärkt, om din mobil har WLAN vill säga.
Mobilt bredband har jag själv aldrig kört.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:59:16, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det här var vad jag syftade på, från tråden Morning routines
Men om jag inte hinner få svar på om det går, och hur man i såna fall gör, innan i kväll, så får jag väl överleva tågresan ner till weasley ändå... Vet inte om jag känner för att plocka fram laptopen, som jag tänkte gömma i resväskan pga stöldrisken... Och jag tycker den känns så stor och otymplig när man ska sitta och trängas på ett tåg...
Såg en sån söt liten minilaptop i en dataaffär nyligen. Vet inte hur stor den var men kanske 8-10 tum, som en bok... Den skulle vara mycket smidigare att ha med sig. Den nya tidens bärbara dator, "vanlig" laptop är väl nu för tiden nästan att betrakta som stationära...
*vill ha*
Bjäbbmonstret skrev:Jag har börjat ta som vana att läsa Aspergerforum medan jag skiter - vad ska man dra för slutsats av det?![]()
Bjäbbmonstret skrev:Inger skrev::lol: Trådlöst modem...?
Nja...jag har tagit simkortet från modemet till det s.k. trådlösa bredbandet och satt det i mobilen. Vilket är mycket praktiskt men dessvärre misslyckat ur ett avseende för när jag gjort den operationen några gånger så tappade jag bort det vanliga SIM-kortet...
Men om jag inte hinner få svar på om det går, och hur man i såna fall gör, innan i kväll, så får jag väl överleva tågresan ner till weasley ändå... Vet inte om jag känner för att plocka fram laptopen, som jag tänkte gömma i resväskan pga stöldrisken... Och jag tycker den känns så stor och otymplig när man ska sitta och trängas på ett tåg...
Såg en sån söt liten minilaptop i en dataaffär nyligen. Vet inte hur stor den var men kanske 8-10 tum, som en bok... Den skulle vara mycket smidigare att ha med sig. Den nya tidens bärbara dator, "vanlig" laptop är väl nu för tiden nästan att betrakta som stationära...
- Ensamflickan
- Inaktiv
Jag tycker det låter som du gjorde helt rätt Ensamflickan. Så gjorde jag också. Men frågade den inte först vilket nät du skulle koppla upp dig på? Det gör min. Då får man tillfälle att välja nät.
Kanske är det så att du använder mobilens inbyggda webbläsare och den är knuten till något speciellt?
Vad man gör då är att installera Opera Mini och köra från.
Är väl antagligen för sent för dig att ha nytta av det här nu men till en annan gång kanske.
Men för övrigt så ska man inte ha för hög förväntan på täckning på tågresor. Även om det generellt brukar funka mycket bättre att surfa från mobilen än från laptopen av en för mig helt outgrundlig anledning.
OBS Varning. Min vana att göra på det här sättet gjorde att jag tappade bort mobilens vanliga SIM-kort och ett ersättningskort kostar 250 kronor!
Kanske är det så att du använder mobilens inbyggda webbläsare och den är knuten till något speciellt?
Vad man gör då är att installera Opera Mini och köra från.
Är väl antagligen för sent för dig att ha nytta av det här nu men till en annan gång kanske.
Men för övrigt så ska man inte ha för hög förväntan på täckning på tågresor. Även om det generellt brukar funka mycket bättre att surfa från mobilen än från laptopen av en för mig helt outgrundlig anledning.
OBS Varning. Min vana att göra på det här sättet gjorde att jag tappade bort mobilens vanliga SIM-kort och ett ersättningskort kostar 250 kronor!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:59:16, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag fick ingen fråga om vilket nät jag ville använda, det bara stod Telia.
Hur installerar man Opera Mini? Jag antar att man måste ladda ner den på datorn först? Jag har ett minneskort på en gb som jag kan föra över saker mellan datorn och mobilen, men att installera program i mobilen har jag ingen aning om hur man gör... Tar det inte en massa minne och prestanda, så att mobilen funkar sämre då?
Jag kan ju som sagt surfa med mitt mobilabonnemang, Telenor, men det blir dyrt om jag gör det ofta. Problemet var bara att jag inte hade nån täckning, jag kollade flera gånger under resan...
Hur installerar man Opera Mini? Jag antar att man måste ladda ner den på datorn först? Jag har ett minneskort på en gb som jag kan föra över saker mellan datorn och mobilen, men att installera program i mobilen har jag ingen aning om hur man gör... Tar det inte en massa minne och prestanda, så att mobilen funkar sämre då?
Jag kan ju som sagt surfa med mitt mobilabonnemang, Telenor, men det blir dyrt om jag gör det ofta. Problemet var bara att jag inte hade nån täckning, jag kollade flera gånger under resan...
- Ensamflickan
- Inaktiv
Ensamflickan skrev:Hur installerar man Opera Mini? Jag antar att man måste ladda ner den på datorn först? Jag har ett minneskort på en gb som jag kan föra över saker mellan datorn och mobilen, men att installera program i mobilen har jag ingen aning om hur man gör...
Man kan göra det via datorm eller enklare direkt i mobilen. I mobilen gå till mini.opera.com och följ vad det står. Du får ladda hem en liten jar-fil och installera den. Den kommer att känna igen din modell o operativsystem.
Ensamflickan skrev:Tar det inte en massa minne och prestanda, så att mobilen funkar sämre då?
Beror på mobilens kvalitet, modell och hur stort internminnet är. Opera Mini är skriven i java och den brukar ta ganska mycket internminne, kanske 2 MB.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:59:16, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Om jag inte minns åt helskotta fel, så tror jag mobilens internminne är på 5 mb... Jag har ett minneskort på 1gb för musik och bilder, men det verkar ändå lite vanskligt att fylla upp 40 % av internminnet på en webbläsare, som jag sällan skulle använda...
Jag får väl vänta 1 år och 2 månader tills mitt bundna abonnemang hos Telenor går ut, och sen skaffar jag Telia som mobiloperatör (och har jag tur kanske jag får en bättre telefon gratis...
)
Så det är sämre mottagning att surfa med laptopen än med mobilen? Konstigt, det borde ju vara samma, tycker man, om det är samma nät man använder.
Jag får väl vänta 1 år och 2 månader tills mitt bundna abonnemang hos Telenor går ut, och sen skaffar jag Telia som mobiloperatör (och har jag tur kanske jag får en bättre telefon gratis...
Så det är sämre mottagning att surfa med laptopen än med mobilen? Konstigt, det borde ju vara samma, tycker man, om det är samma nät man använder.
- Ensamflickan
- Inaktiv