Bemärkesedag för Mac-nördar
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Bemärkesedag för Mac-nördar
http://www.guardian.co.uk/technology/ga ... =342235743
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
MsTibbs, förklara gärna skillnaden mellan Mac och PC. Jag har fått för mig att ska man jobba med grafik så ska man ha Mac men ska man spela spel så ka man ha PC. Men tala gärna om varför man ska ha Mac istället för PC. Går det att ansluta en Mac i nätverk? Till exempel ansluta router. Har Mac usb-portar för diverse prylar som usb-minne, mus, usb-julgran etc. etc.?
Fast alla som kan får svara, inte bara MsTibbs, men jag vet att hon är förtjust i Mac.
Hälsningar
Lilla Gumman
MsTibbs, förklara gärna skillnaden mellan Mac och PC. Jag har fått för mig att ska man jobba med grafik så ska man ha Mac men ska man spela spel så ka man ha PC. Men tala gärna om varför man ska ha Mac istället för PC. Går det att ansluta en Mac i nätverk? Till exempel ansluta router. Har Mac usb-portar för diverse prylar som usb-minne, mus, usb-julgran etc. etc.?
Fast alla som kan får svara, inte bara MsTibbs, men jag vet att hon är förtjust i Mac.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla Gumman skrev:Hej!
MsTibbs är ju ingen riktig macälskare hon har ju precis köpt en PC!
Ja det brukar absolut inte vara några problem att ansluta en mac till PC och alla macar åtminsone sedan tio år tillbaks har USB-port. Det kan dock finnas USB-enheter som saknar drivrutiner till mac, exempelvis om man ska köpa en webbkamera måste man kolla upp om det följer med drivrutiner eller om det går att få tag i någon annanstans ifrån på nätet. Det brukar också vara så att den kringutrustning som har drivrutiner för mac är dyrare och man får lägga lite extra pengar varje gång man ska köpa något.
Tillgången till programvara är mindre för mac än för en windows- PC samtidigt som vissa av de program som används i grafiska branchen är standard på mac. På en mac är det mindre risk att man installerar program som krockar med varandra än på PC eller systemet blir instabilt. I varje fall om man jämför med hur PC var för några år sen. Man behöver heller inte vara lika noga med viruskontroll men brandväggen är bra att ha på, och själv kör jag faktiskt både med viruskontroll och extra mjukvarubrandvägg men det är för att jag flyttar filer mellan olika system rätt ofta.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Macar är definitivt min favorit, det är ADHD som ville ha och köpte PC inte jag!!
Mac finns det inte sattyg man kan smittas av, kanske sex virut totalt på hela jorden? Medan till Windows finns väl snarare sex miljoner virus... läste en gång att det tar i genomsnitt 18 minuter före en windowsdator blir smittad, första gången den kommer ut på internet... man hinner således inte ens ladda ner antivirusprogram... på mac behöver man egentligen inga antivirusprogram och sådant, man kan lugnt ladda ner vilken skit som helst från piratebay, öppna vilka filer som helst (inte programfiler dock begripligt nog) och surfa på vilka hemsidor som helst i princip rikfritt. Datrn slöas inte ner med åren, av en massa skit som installerat sigsjälvt...
Macar är logiskt uppbyggda. Menyerna känns naturliga, du kan välja själv om du vill få många eller få alternativ, saker som hör ihop ligger på samma ställe inte utspridda och språket är begripligt och logiskt. "CCX Diagnostic Utility" och "Pennsnärtningar" är det jag eller Windows som uttrycker sig märkligt? Jag finner ofta tio rutor på skärmen, där jag inte får någon logik i Windows. Mac OS har lika många valmöjligheter, men uttrycker sig begripligt, exempelvis Windows "Power4gear battery saving" säger mig totalt ingenting. Med mac kan man välja vad man vill datorn skall göra när den är med strömsladd och när den går på bara batteri, exempelvis. Begripligt!
Mac är smidig med programmen! Det är det bara att lägga en enda programfil tex Exempelprogram.dmg i datorns programmapp (eller vart som helst annars), dte behövs inga jobbiga tidskrävande installationer som vid windows. När du vill bli av med programmet, är det bara att radera Exempelprogram.dmg och så är dt borta. Inga jobbiga skräpfiler som ligger kvar, trots jobbiga avinstallationsprogram, om man oftast lyckats slarva bort på windows.
Mac är bokstavligen plug-and-play. På windows får du ha tur, om datorn ens upptäcker att du anslutit en ny mus/kamera/mp3spelare, även om windows upptäcker dessa, så utropar den "jippi jag har hittat en ny enhet!" som om du inte redan visste det liksom. Sen kräver windows en massa jobbiga installationsfiler för dessa prylar och sen måste du gå in i fyra menyer, för en "säker bortkoppling". I mac anslueter du kameran och den funkar direkt utan nått krångel. Enheten dyker upp som en ikon på skrivbordet, så du behöver inte gå in i "Den här datorn" för att leta upp skiten. Sen när du är klar, drar du ikonen me dett klick till papperskorgen och därmed är enheten fri att kopplas bort.
Mac är ett snabbare OS.OSX är ett lättare operativsystem, systemet slöas inte ner av en massa virus hit, brandväggar dit och meningslösa popuprutor med "OK" som enda klickbara alternativ. Vad är meningen med frågerutor, om man ändå inte kan VÄLJA något? Mac frågar bara när det behövs. Man behöver inte defragmentera mac, det gör den själv. Mac startar upp mycket snabbare än Windows, både från avstängd och från Vila. Macs operativsystem installeras MYCKET snabbare än Windows.
Mac är ett snyggare OS. Visst man kan ha air och glas mm i Windows Vista med, men då blir datorn så slö att man inte får någonting gjort. Även i mac kan mn om man vill stänga av enskilda delar av ögongdiset (inte bara antingen eller som på Windows) men man behöver inte stänga av, för macen är så snabb ändå. De skrivbordsbakgrunder, skärmsläckare, ikoner etc som kommer med mac är MYCKET snyggare än de som kommer med Windows. De skärmsläckare som kom med min nyinköpta Vista var precis samma skärmsläckare som kom med Windowsdatorn vi köpte 1994...
Macdatorer är snyggare. Jepps du kan förmodligen köpa en PC-hårdvara som är snygg med, men det kostar oftast mycket pengar, alternativt måste du köpa enskilda delar och bygga ihop. PC är generellt groteskt fula, illa designade. Mac är grymt snygga, macdatorer inspirerar även som avstängda till kreativt tänkande, då de är snygga. En mac vill man ha fullt synlig på skrivbordet, då de är så snygga att de ger något till rummet. En PC behöver oftast döljas i skåp så fula de i genomsnitt är.
Mac håller längre. Köper du en mac idag, behöver du inte köpa en ny om ett år. Om apple ger ut ett nytt macOS om ett år, funkar det alldeles utmärkt på din nuvarande mac. Om Windows kommer med ett nytt OS, brukar dessa vara så tunga att köra att du behöver köpa en ny dator...
Detta var några få saker jag kom på spontant, utöver det är det mest en smaksak..............
Mac finns det inte sattyg man kan smittas av, kanske sex virut totalt på hela jorden? Medan till Windows finns väl snarare sex miljoner virus... läste en gång att det tar i genomsnitt 18 minuter före en windowsdator blir smittad, första gången den kommer ut på internet... man hinner således inte ens ladda ner antivirusprogram... på mac behöver man egentligen inga antivirusprogram och sådant, man kan lugnt ladda ner vilken skit som helst från piratebay, öppna vilka filer som helst (inte programfiler dock begripligt nog) och surfa på vilka hemsidor som helst i princip rikfritt. Datrn slöas inte ner med åren, av en massa skit som installerat sigsjälvt...
Macar är logiskt uppbyggda. Menyerna känns naturliga, du kan välja själv om du vill få många eller få alternativ, saker som hör ihop ligger på samma ställe inte utspridda och språket är begripligt och logiskt. "CCX Diagnostic Utility" och "Pennsnärtningar" är det jag eller Windows som uttrycker sig märkligt? Jag finner ofta tio rutor på skärmen, där jag inte får någon logik i Windows. Mac OS har lika många valmöjligheter, men uttrycker sig begripligt, exempelvis Windows "Power4gear battery saving" säger mig totalt ingenting. Med mac kan man välja vad man vill datorn skall göra när den är med strömsladd och när den går på bara batteri, exempelvis. Begripligt!
Mac är smidig med programmen! Det är det bara att lägga en enda programfil tex Exempelprogram.dmg i datorns programmapp (eller vart som helst annars), dte behövs inga jobbiga tidskrävande installationer som vid windows. När du vill bli av med programmet, är det bara att radera Exempelprogram.dmg och så är dt borta. Inga jobbiga skräpfiler som ligger kvar, trots jobbiga avinstallationsprogram, om man oftast lyckats slarva bort på windows.
Mac är bokstavligen plug-and-play. På windows får du ha tur, om datorn ens upptäcker att du anslutit en ny mus/kamera/mp3spelare, även om windows upptäcker dessa, så utropar den "jippi jag har hittat en ny enhet!" som om du inte redan visste det liksom. Sen kräver windows en massa jobbiga installationsfiler för dessa prylar och sen måste du gå in i fyra menyer, för en "säker bortkoppling". I mac anslueter du kameran och den funkar direkt utan nått krångel. Enheten dyker upp som en ikon på skrivbordet, så du behöver inte gå in i "Den här datorn" för att leta upp skiten. Sen när du är klar, drar du ikonen me dett klick till papperskorgen och därmed är enheten fri att kopplas bort.
Mac är ett snabbare OS.OSX är ett lättare operativsystem, systemet slöas inte ner av en massa virus hit, brandväggar dit och meningslösa popuprutor med "OK" som enda klickbara alternativ. Vad är meningen med frågerutor, om man ändå inte kan VÄLJA något? Mac frågar bara när det behövs. Man behöver inte defragmentera mac, det gör den själv. Mac startar upp mycket snabbare än Windows, både från avstängd och från Vila. Macs operativsystem installeras MYCKET snabbare än Windows.
Mac är ett snyggare OS. Visst man kan ha air och glas mm i Windows Vista med, men då blir datorn så slö att man inte får någonting gjort. Även i mac kan mn om man vill stänga av enskilda delar av ögongdiset (inte bara antingen eller som på Windows) men man behöver inte stänga av, för macen är så snabb ändå. De skrivbordsbakgrunder, skärmsläckare, ikoner etc som kommer med mac är MYCKET snyggare än de som kommer med Windows. De skärmsläckare som kom med min nyinköpta Vista var precis samma skärmsläckare som kom med Windowsdatorn vi köpte 1994...
Macdatorer är snyggare. Jepps du kan förmodligen köpa en PC-hårdvara som är snygg med, men det kostar oftast mycket pengar, alternativt måste du köpa enskilda delar och bygga ihop. PC är generellt groteskt fula, illa designade. Mac är grymt snygga, macdatorer inspirerar även som avstängda till kreativt tänkande, då de är snygga. En mac vill man ha fullt synlig på skrivbordet, då de är så snygga att de ger något till rummet. En PC behöver oftast döljas i skåp så fula de i genomsnitt är.
Mac håller längre. Köper du en mac idag, behöver du inte köpa en ny om ett år. Om apple ger ut ett nytt macOS om ett år, funkar det alldeles utmärkt på din nuvarande mac. Om Windows kommer med ett nytt OS, brukar dessa vara så tunga att köra att du behöver köpa en ny dator...
Detta var några få saker jag kom på spontant, utöver det är det mest en smaksak..............
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
OK, då vet jag MsTibbs. Blir nästan sugen på att köpa Mac, men nej, jag har en realtivt ny PC och som sagt så tror jag inte Mac och PC kan kommunicera i samma nätverk. Men annars ... kanske ...
Hälsningar
Lilla Gumman
OK, då vet jag MsTibbs. Blir nästan sugen på att köpa Mac, men nej, jag har en realtivt ny PC och som sagt så tror jag inte Mac och PC kan kommunicera i samma nätverk. Men annars ... kanske ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
MsTibbs skrev:Macar är definitivt min favorit, det är ADHD som ville ha och köpte PC inte jag!!![]()
Mac är bokstavligen plug-and-play. På windows får du ha tur, om datorn ens upptäcker att du anslutit en ny mus/kamera/mp3spelare, även om windows upptäcker dessa, så utropar den "jippi jag har hittat en ny enhet!" som om du inte redan visste det liksom.
Sen kräver windows en massa jobbiga installationsfiler för dessa prylar och sen måste du gå in i fyra menyer, för en "säker bortkoppling".
Det där är såå irriterande...
I mac ansluter du kameran och den funkar direkt utan nått krångel. Enheten dyker upp som en ikon på skrivbordet, så du behöver inte gå in i "Den här datorn" för att leta upp skiten. Sen när du är klar, drar du ikonen me dett klick till papperskorgen och därmed är enheten fri att kopplas bort.
Hmmm... hade faktiskt inte klart för mig att macar var så mycket bättre. Trodde det var en sån där snobbgrej bara.
Fantastiskt välformulerad sammanfattning!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
Men iTunes suger. Jag råkade ladda ner deras mediaspelare (för att nåt påståd att den behövdes till nåt). Sen gjorde den en uppdatering och då passade den fräcka rackaren på att göra sig till huvudspelare för alla mina musikfiler. Och vägrade låta mig spela upp ens lagligt nedladdade låtar som jag betalat för!
Lyckligtvis gick det att byta tillbaka till min vanliga spelare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
Mac kan kommunicera med PC vet jag. Om PC kan det vet jag inte, men det tror jag nog, det finns nätverk med båda iaf, men just nätverk har jag aldrig haft tillfälle att klura med, då jag aldrig haft nån att nätverka med hemma... 
MsTibbs skrev:Macar är definitivt min favorit, det är ADHD som ville ha och köpte PC inte jag!!![]()
Mac är ett snyggare OS. Visst man kan ha air och glas mm i Windows Vista med, men då blir datorn så slö att man inte får någonting gjort. Även i mac kan mn om man vill stänga av enskilda delar av ögongdiset (inte bara antingen eller som på Windows) men man behöver inte stänga av, för macen är så snabb ändå. De skrivbordsbakgrunder, skärmsläckare, ikoner etc som kommer med mac är MYCKET snyggare än de som kommer med Windows. De skärmsläckare som kom med min nyinköpta Vista var precis samma skärmsläckare som kom med Windowsdatorn vi köpte 1994...![]()
Synd att man är speltokig, annars skulle jag gärna bli
mac-användare...
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 17:43:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Men iTunes suger. Jag råkade ladda ner deras mediaspelare (för att nåt påståd att den behövdes till nåt). Sen gjorde den en uppdatering och då passade den fräcka rackaren på att göra sig till huvudspelare för alla mina musikfiler. Och vägrade låta mig spela upp ens lagligt nedladdade låtar som jag betalat för!![]()
Woot? Jag har iTunes på både min mac och min windowsdator och den funkar utmärkt med båda, både med mina cd-skivor och med sånt jag laddat ner. Man brukar få en fråga om man vill ha iTunes som huvudspelare, gå in på typ Redigera/Inställningar, eller samma sak i Windows Media Player så kan du välja vilken av dem du vill ha som huvudspelare. Om du vill kan du också ställa in att ena programmet skall spela vissa typer av filer medan andra programmet spelar andra typer.
Redigera/Inställningar/Föräldrakontroll kan du stänga av iTunes store, det har jag gjort. Jag såg också nånstans att man kan kryssa i/av en ruta för att välja bort låtar utan "licens" eller nån sån skit, förmodar det är ett krav från musikindustrin... Jag har nyaste iTunes och kan spela alla filer jag har oavsett vart jag fått den från.
mnordgren skrev:Synd att man är speltokig, annars skulle jag gärna bli
mac-användare...![]()
Den biten stämmer. Men det är pga Microsofts i princip marknadsmonopol, inte pga att mac teoretiskt inte skulle klara spel. Faktum kvarstår, krasst sett.
Nja....nog blir det kvar "skräpfiler" eller rester efter program ibland. Men de brukar ligga väl samlade typ i receipts och stör inte så mycket.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15