Nya sjukförsäkringsreglerna - Ättestupa?
73 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Nya sjukförsäkringsreglerna - Ättestupa?
ÄR DU DRABBAD?
av de nya reglerna för sjukförsäkring och A-kassa?
Vad har du för åsikter?
På denna sida lite hänvisningar till värdefull information. Kunde inte korta ned det!
Själv är jag inte drabbad…än. På årets besked angående min sjukpension står det: ”Så länge du har rätt till ersättning kommer pengarna att betalas ut den 18…..
Så länge? Och? Multisjuk, inte arbetat på 20 år. Så nu ska jag börja oroa mig? Nej tack! Det orkar jag inte.
Min arbetsskadade son har ännu inte hittat en läkare som är villig att sjukskriva honom, vilket gör att han inte ens kommer in i ”rehabiliteringsprocessen”. FK:s läkare har, verkar det som, fått lite mindre makt medan läkarna har fått mycket större ansvar än tidigare. De har instruktioner att följa angående vilka diagnoser som är godkända. Vissa är godkända, andra inte. Man ser inte till arbetsförmåga utan till diagnos i det nya systemet. Den läkare som vägrar sjukskriva kan gå långt i karriären!
Läs: Sv Dagbladet nedan:
Vågar vägra sjukskriva
Publicerad: 23 oktober 2004, 05.30. Senast ändrad: 2 november 2007, 07.18
Hon har lärt läkarna säga nej och visat att tidigt engagemang för patienten lönar sig. Hennes sätt att jobba har redan sparat miljoner åt samhället. (VEM är samhället?
) Nu blir hennes modell mönster för samtliga 33 vårdcentraler i Uppsala läns landsting.
Artikeln-högerpropagandan säger att människor försöker få sjukskrivning i stället för att ta tag i sina personliga problem. Man sjukskriver inte längre trötta eller alkoholiserade personer. Nahä? Och de som verkligen ÄR sjuka då? Nekas de också sjukskrivning? Japp!
Jag påstår att: man sjukskriver inte längre de som är sjuka. Rehabiliteringskedjan finns inte. Åtgärder för att få sjuka och arbetslösa ut i arbete finns endast i undantagsfall. Vissa kommuner har inga som helst arbetsmarkandsutbildningar eller pengar till lönebidrag. Ansvaret är lagt på arbetsgivaren, som kanske har ett litet företag och obefintliga möjligheter att omplacera. Företagshälsovården har ansvar. Småföretag är ofta inte anslutna till Företagshälsovård utan bara till närmaste vårdcentral. Läkaren har ansvar – OCH? Har de blivit healers? De kan väl inte trolla bort arbetsskador eller kroniska sjukdomar? FK har ansvar, men de har inga förstärkta resurser, inte heller AF.
Alltså hamnar allt ansvar på den sjuke, men som sagt han är ju fortfarande sjuk och det är massarbetslöshet….så….hela reformen är en utstraffning av sjuka och arbetslösa som man hoppas ska svälta ihjäl och frysa ihjäl. ”Välkommen till Auschwiz: Arbeit macht frei!” Historien upprepar sig! Socialbidraget då? Tja, om du är sambo med en löntagare så kan du inte få socialbidrag (försörjningsstöd) enligt de nya reglerna! Din partner får försörja dig! Det är en djungel av inkonsekventa regler som bäddar för att man ska missa något och stå där utan försörjning. Detta tycker jag och också alla de remissinstanser som uttalat sig nedan. Om du söker på TCO-rubriken kan du läsa in alla svagheter det nya regelverket har:
TCO sammanfattar remissinstansernas synpunkter på den nya
sjukförsäkringen:
• För snäva tidsgränser leder till risk att snabbt förlora anställningen.
• Bara krav på den enskilde – inga krav på aktörerna som kan ge rehabilitering dvs arbetsgivare, företagshälsovård, hälso- och sjukvården, Försäkringskassan.
• Svårbegripliga regler för när man har rätt till sjukpenning och sjukersättning.
• Stora risker att stå utan ersättning helt om man har haft en längre sjukperiod bakom sig.
• Förändring av grunderna för sjukförsäkringen (som fastlades på 1950-talet) när man går över till att bara vissa diagnoser är berättigade till den högre nivån från sjukförsäkringen.
PS. Undrar om autism är en diagnos som leder till permanent sjukersättning, dvs ingen hjälp att hitta ett jobb?
av de nya reglerna för sjukförsäkring och A-kassa?
Vad har du för åsikter?
På denna sida lite hänvisningar till värdefull information. Kunde inte korta ned det!
Själv är jag inte drabbad…än. På årets besked angående min sjukpension står det: ”Så länge du har rätt till ersättning kommer pengarna att betalas ut den 18…..
Så länge? Och? Multisjuk, inte arbetat på 20 år. Så nu ska jag börja oroa mig? Nej tack! Det orkar jag inte.
Min arbetsskadade son har ännu inte hittat en läkare som är villig att sjukskriva honom, vilket gör att han inte ens kommer in i ”rehabiliteringsprocessen”. FK:s läkare har, verkar det som, fått lite mindre makt medan läkarna har fått mycket större ansvar än tidigare. De har instruktioner att följa angående vilka diagnoser som är godkända. Vissa är godkända, andra inte. Man ser inte till arbetsförmåga utan till diagnos i det nya systemet. Den läkare som vägrar sjukskriva kan gå långt i karriären!
Läs: Sv Dagbladet nedan:
Vågar vägra sjukskriva
Publicerad: 23 oktober 2004, 05.30. Senast ändrad: 2 november 2007, 07.18
Hon har lärt läkarna säga nej och visat att tidigt engagemang för patienten lönar sig. Hennes sätt att jobba har redan sparat miljoner åt samhället. (VEM är samhället?
) Nu blir hennes modell mönster för samtliga 33 vårdcentraler i Uppsala läns landsting. Artikeln-högerpropagandan säger att människor försöker få sjukskrivning i stället för att ta tag i sina personliga problem. Man sjukskriver inte längre trötta eller alkoholiserade personer. Nahä? Och de som verkligen ÄR sjuka då? Nekas de också sjukskrivning? Japp!
Jag påstår att: man sjukskriver inte längre de som är sjuka. Rehabiliteringskedjan finns inte. Åtgärder för att få sjuka och arbetslösa ut i arbete finns endast i undantagsfall. Vissa kommuner har inga som helst arbetsmarkandsutbildningar eller pengar till lönebidrag. Ansvaret är lagt på arbetsgivaren, som kanske har ett litet företag och obefintliga möjligheter att omplacera. Företagshälsovården har ansvar. Småföretag är ofta inte anslutna till Företagshälsovård utan bara till närmaste vårdcentral. Läkaren har ansvar – OCH? Har de blivit healers? De kan väl inte trolla bort arbetsskador eller kroniska sjukdomar? FK har ansvar, men de har inga förstärkta resurser, inte heller AF.
Alltså hamnar allt ansvar på den sjuke, men som sagt han är ju fortfarande sjuk och det är massarbetslöshet….så….hela reformen är en utstraffning av sjuka och arbetslösa som man hoppas ska svälta ihjäl och frysa ihjäl. ”Välkommen till Auschwiz: Arbeit macht frei!” Historien upprepar sig! Socialbidraget då? Tja, om du är sambo med en löntagare så kan du inte få socialbidrag (försörjningsstöd) enligt de nya reglerna! Din partner får försörja dig! Det är en djungel av inkonsekventa regler som bäddar för att man ska missa något och stå där utan försörjning. Detta tycker jag och också alla de remissinstanser som uttalat sig nedan. Om du söker på TCO-rubriken kan du läsa in alla svagheter det nya regelverket har:
TCO sammanfattar remissinstansernas synpunkter på den nya
sjukförsäkringen:
• För snäva tidsgränser leder till risk att snabbt förlora anställningen.
• Bara krav på den enskilde – inga krav på aktörerna som kan ge rehabilitering dvs arbetsgivare, företagshälsovård, hälso- och sjukvården, Försäkringskassan.
• Svårbegripliga regler för när man har rätt till sjukpenning och sjukersättning.
• Stora risker att stå utan ersättning helt om man har haft en längre sjukperiod bakom sig.
• Förändring av grunderna för sjukförsäkringen (som fastlades på 1950-talet) när man går över till att bara vissa diagnoser är berättigade till den högre nivån från sjukförsäkringen.
PS. Undrar om autism är en diagnos som leder till permanent sjukersättning, dvs ingen hjälp att hitta ett jobb?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Vem är förvånad?? detta är bara början på de besparingar som är att vänta när våra försäkringsystem pga av för hög belastning börjar att krackelera med skrämmande fart..allt fler skall dela på samma kaka..detta kan i framtiden leda till skatterevolt, folk märker att de får betala alltmer i i olika skatter men får ut allt mindre i andra änden, viljan att betala för de som inte kan/vill göra rätt för sig kommer att minska, den konsensus vi haft i det svenska samhället att solidariskt betala skatt för våran gemensamma välfärd kommer att alltmer försvinna då de blir alltfler människor i vårat land som vare sig känner solidaritet eller samhörighet med det svenska samhället.
De är de fattigaste svenskarna som nu börjar få betala priset för denna tragiska situation som politikerna satt oss i.
The Economist (2003-06-14) (Invandringen har ”betydande negativa konsekvenser för den svenska ekonomin”)
The Economist utpekar Sverige som det fattigaste av de fem skandinaviska länderna. Just att man använder det starka ordet "the poorest" är anmärkningsvärt. Norge, Danmark, Finland och Island har alla högre BNP per invånare än Sverige.
- The Economist har insett att invandringen blivit en belastning för Sverige, bl a därför att Sverige tagit emot många gånger fler invandrare än övriga nordiska länder. Jobben räcker inte till alla. Dessutom pekar skribenten på att modern forskning visar, att medborgare i etniskt homogena länder är mer villiga att betala tillräckligt höga skatter. Mångkulturalismen i Sverige i kombination med EU-anslutningen antas hämma möjligheten att ta ut tillräckligt höga skatter för en bra välfärd.
De är de fattigaste svenskarna som nu börjar få betala priset för denna tragiska situation som politikerna satt oss i.
The Economist (2003-06-14) (Invandringen har ”betydande negativa konsekvenser för den svenska ekonomin”)
The Economist utpekar Sverige som det fattigaste av de fem skandinaviska länderna. Just att man använder det starka ordet "the poorest" är anmärkningsvärt. Norge, Danmark, Finland och Island har alla högre BNP per invånare än Sverige.
- The Economist har insett att invandringen blivit en belastning för Sverige, bl a därför att Sverige tagit emot många gånger fler invandrare än övriga nordiska länder. Jobben räcker inte till alla. Dessutom pekar skribenten på att modern forskning visar, att medborgare i etniskt homogena länder är mer villiga att betala tillräckligt höga skatter. Mångkulturalismen i Sverige i kombination med EU-anslutningen antas hämma möjligheten att ta ut tillräckligt höga skatter för en bra välfärd.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Garum skrev:Vem är förvånad?? detta är bara början på de besparingar som är att vänta när våra försäkringsystem pga av för hög belastning börjar att krackelera med skrämmande fart..allt fler skall dela på samma kaka..detta kan i framtiden leda till skatterevolt, folk märker att de får betala alltmer i i olika skatter men får ut allt mindre i andra änden, viljan att betala för de som inte kan/vill göra rätt för sig kommer att minska, den konsensus vi haft i det svenska samhället att solidariskt betala skatt för våran gemensamma välfärd kommer att alltmer försvinna då de blir alltfler människor i vårat land som vare sig känner solidaritet eller samhörighet med det svenska samhället.
Den kaka som vi ska dela på har blivit betydligt mindre sedan Alliansen kom till makten. 183 miljarder kronor har p g a sänkta skatter för de rika försvunnit ut ur socialförsäkringssystem och övrig välfärd. Det är alltså enorma pengar de rika har inkasserat på de sjukas bekostnad. Men medelsvensson svävar i okunnighet om detta och tänker inte logiskt.
Under sossarnas tid försökte man snygga till ohälsotalen genom att förtidspensionera folk som inte lyckades hitta jobb eller avskedades. De sjukförklarades alltså mot sin vilja!
Hjärntvättade människor ser inga samaband. Folk pensionerades därför att de inte dög i det nya hypereffektiva samhället, med sina skavanker.
Få försök att få ut dem på arbetsmarknaden gjordes. Effektiviseringar, rationaliserar, robotiseringar - allt ledde till ett minskat behov av arbetskraft som inte var tillräckligt kvalificerar för stressiga, krävande arbeten.
Det var inte så att människor inte ville arbeta, de nobbdes av det nya IT-samhället. De stöttes ut. De var inte lata simulanter, men PROPAGANDAN SÄGER ATT DE SJUKA ÄR LATA SIMULANTER! På många forum/bloggar kan man läsa om denna utbredda tro som beror på hjärntvätt från massmedia.
Angående invandringen så har vi nog tagit in för många, men minns att många är FLYKTINGAR UNDAN KRIG. Om jag själv flydde från ett krig skulle jag inte gilla att alla länders gränser var blockerade.
Våra/arbetsgivarnas fördomar stängde dem ute från möjligheter till arbete så att de tvingades leva på socialbidrag. En invandrare sa: "Det är inte som de tror - att vi inte vill arbeta. Vi vill visst arbeta!" Våra fördomar stängde dem ute.
Inger skrev:Det är för fan inte invandrarnas fel att sjukförsäkringen försämrats, det är borgarnas!
Instämmer: varning för hatiska stämningar gentemot flyktingarna!
Varning för antisemitism! Varning för hjärntvätt!
Remember this?
30-talet: finanskrasch, Krügerkraschen, depressionen, massarbetslöshet, fattigdom, panik, desperation. Hitler träder fram. Han har Svaren: "Det är invandrarnas fel! (judarnas) Han sa inte att det var de sjukas fel. Han sa att det var väldigt synd om de sjuka eftersom de levde i utanförskap. I massmedia visades bilder på vanställda kroppar. Åh, så synd det är om de handikappade - de lever ovärdiga liv! De togs in på speciella "sjukhus" för avlivning. Man gjorde experiment på sjuka människor för att utveckla rasbiologin. Man ville rensa bort människor med sjuka gener och bara tillåta dem med friska gener att fortplantas. 375 000 tyskar steriliserades. "Forskningen" skedde b l a i Sverige!
2008, Sverige: Vi tillåts inte se något annat på Rapport än Israels försvarskrig mot Hamas. Vi matas med bilder på palestinska barn, men aldrig ett enda på något skadat israeliskt barn. Det finns krig jorden runt där barn dör just nu! Irak, t ex. Men detta visar man inte: bara de palestinska barnen. Hatstämningar mot judarna växer fram. Synagogor bränns ned, i Sverige. Man kan läsa om Rehabiliteringen för de sjuka och samtidigt visar man bilder på unga, friska män som jobbar i ett Gym!
ANTISEMITISMEN OCH FÖRAKTET FÖR FUNKTIONDHINDRADE ÄR HÄR - HEIL HITLER! oder was? Was meinen Sie. Ich meine: nazismen är här igen, i lite andra kläder. För den ariska rasen (eliten) byggs nu elitgymnasium och de svaga lämnas åt förintelsen.
De måste lämna sina bostadsrätter och leva upp pengarna medan de söker en hyresrätt som inte finns. Hur många bstadslösa har vi om ett år? Hur många tiggare?
Sjuka döms till djup fattigdom och borttyning (i stället för gasugnar) med motivation: "Det är så synd om dem som lever i utanförskap? OOOOOhh ja, såååååå synd: så det är nog bäst att vi avllivar dem!"
Debbido jag har precis motsatt uppfattning än dig i Israel/Palestina konflikten. De lär också ut i skolorna nu hur himla synd det är om judarna jämt, medan alla andra folkmord som sker JUST NU, tex Israels etniska rensning på palestinier på ockuperat palestinskt område, hutuer och tutsier, det finns säkert många fler, bara nämns i förbifarten.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Är faktiskt beredd att hålla med Tibbs på denna punkt.
Debidoo, jag vet att du är kyrklig och säkert omgiven av Israelvänner, men ta reda på fakta: kolla hur många Israeler som blivit dödade, i förhållande till antalet Palestinier.
Vad vet du om den apartheidpolitik, som den israeliska staten fört mot palestinierna och det förtryck de varit utsatta för.
Känner du till att själva staten Israels existens kom till genom att västmakterna gav ett land åt judarna, som varit deras för 2000 år sedan, men som åtminstone under överskådlig tid tillhöret palestinierna?
Tänk om din hyresvärd lät gubben som hade lägenheten före dig flytta in, utan att du hade något att säga till om, och att denne gubbe sedan började styra och ställa samt utöva förtryck mot dig, därför att han ansåg det vara hans lägenhet, inte din.
Med tanke på vad judarna drabbades av under andra världskriget tycker jag faktiskt det är extra lågt att bete sig så svinaktigt som Israelerna gjort mot den palestisnska befolkningen. De borde snarare vara extra måna om att inyte utöva förtryck, då de själva har erfarenhet av att utsättas för förintelseaktioner under Hitler (vilka jag inte på något sätt ställer mig bakom).
Förintelsen av judar var ett fruktansvärt brott, men den ger inte per automatik judarna några som helst rättigheter att förtrycka andra.
Snarare borde de vara jävligt tacksamma att de inte blir utslängda från Israel, med tanke på att de stulit ett annat folks land.
-Riktigt lågt, faktiskt!
Debidoo, jag vet att du är kyrklig och säkert omgiven av Israelvänner, men ta reda på fakta: kolla hur många Israeler som blivit dödade, i förhållande till antalet Palestinier.
Vad vet du om den apartheidpolitik, som den israeliska staten fört mot palestinierna och det förtryck de varit utsatta för.
Känner du till att själva staten Israels existens kom till genom att västmakterna gav ett land åt judarna, som varit deras för 2000 år sedan, men som åtminstone under överskådlig tid tillhöret palestinierna?
Tänk om din hyresvärd lät gubben som hade lägenheten före dig flytta in, utan att du hade något att säga till om, och att denne gubbe sedan började styra och ställa samt utöva förtryck mot dig, därför att han ansåg det vara hans lägenhet, inte din.
Med tanke på vad judarna drabbades av under andra världskriget tycker jag faktiskt det är extra lågt att bete sig så svinaktigt som Israelerna gjort mot den palestisnska befolkningen. De borde snarare vara extra måna om att inyte utöva förtryck, då de själva har erfarenhet av att utsättas för förintelseaktioner under Hitler (vilka jag inte på något sätt ställer mig bakom).
Förintelsen av judar var ett fruktansvärt brott, men den ger inte per automatik judarna några som helst rättigheter att förtrycka andra.
Snarare borde de vara jävligt tacksamma att de inte blir utslängda från Israel, med tanke på att de stulit ett annat folks land.
-Riktigt lågt, faktiskt!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Det är för fan inte invandrarnas fel att sjukförsäkringen försämrats, det är borgarnas!
Nja, det är politikernas fel, sossarna OCH borgarnas genom att skapa denna situation där 100000 -tusentals invandrare måste försörjas med svenska skattepengar..pengar som annars skulle komma den inhemska befolkningen till del.
Debbido skrev:Angående invandringen så har vi nog tagit in för många, men minns att många är FLYKTINGAR UNDAN KRIG. Om jag själv flydde från ett krig skulle jag inte gilla att alla länders gränser var blockerade.
Det lilla antalet äkta flyktingar är inget större problem, det är däremot den enorma sk "anhöriginvandringen" som uppgår till 60-70000 tusen individer om året..visst..det går att släppa in alla dessa människor och ge dem svenska välfärdsförmåner som de inte bidragit till själva, men då får man också ta de oundvikliga konsekvenserna i form av allt mer försämrade välfärdsförmåner..en konsekvens som DU får vara med att betala för..i "solidaritetens namn"..(det behöver däremot inte de kriminella politikerna göra..de har egna trygghetsystem som är mycket bättre än "vanligt folks"..de är generösa på DIN och alla andra fattiga svenskars bekostnad)
Debbido skrev:Våra/arbetsgivarnas fördomar stängde dem ute från möjligheter till arbete så att de tvingades leva på socialbidrag. En invandrare sa: "Det är inte som de tror - att vi inte vill arbeta. Vi vill visst arbeta!" Våra fördomar stängde dem ute.
PROBLEMET är istället att många invandrare SAKNAR de kunskaper och färdigheter som krävs på den svenska arbetsmarknaden. Problemet är även att många saknar motivation att ta ett arbete. Incitamentet för invandrare att ta jobb som inte ger mer eller till och med sämre inkomst än de bidrag man redan har pga av det generösa svenska välfärdsystemet blir av uppenbara skäl väldigt lågt.
Den faktiska situationen är ju att det finns bristyrken i Sverige. Samtidigt är många invandrare öppet arbetslösa och än fler står inte ens till arbetsmarknadens förfogande.
Förljugenheten i svenska media är massiv. För landet blir priset allt högre.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
En fiende för de som drabbas kan vara simulanterna, från min
horisont tycker jag mej märka en minskande arbetsmoral,
har tex 2 grannar som ständigt varit arbetslösa / sjukskrivna
stökandes och fejandes i sitt stall från tidiga morgon till
sena kväll. De berättar också helt oblygt om att de tar jobb,
sjukskriver sig och stämplar systematiskt.
Har även fler i bekantskapskretsen som nu knorrar.....
fan ska man behöva jobba nu också......när nu tumskruvarna
dras åt......Förbannad blir man och stackars de jävlar som nu
verkligen behöver sjukskrivas för att dom är sjuka på riktigt.
Jag vet inte hur stort detta problem är med planerande
slashasar men irriterande är det.
horisont tycker jag mej märka en minskande arbetsmoral,
har tex 2 grannar som ständigt varit arbetslösa / sjukskrivna
stökandes och fejandes i sitt stall från tidiga morgon till
sena kväll. De berättar också helt oblygt om att de tar jobb,
sjukskriver sig och stämplar systematiskt.
Har även fler i bekantskapskretsen som nu knorrar.....
fan ska man behöva jobba nu också......när nu tumskruvarna
dras åt......Förbannad blir man och stackars de jävlar som nu
verkligen behöver sjukskrivas för att dom är sjuka på riktigt.
Jag vet inte hur stort detta problem är med planerande
slashasar men irriterande är det.
Senast redigerad av Daycatcher 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
- Daycatcher
- Anslöt: 2008-04-27
ford skrev:Är faktiskt beredd att hålla med Tibbs på denna punkt.
-Riktigt lågt, faktiskt!
Ja, suck så blev det fel i alla fall! Fokus ligger ju hela tiden på vad som händer i Gaza just nu medan debatten kring de sjukas situation i Sverige inte får plats i t ex Rapport.
Min åsikt om Israel är inte så mycket påverkad av kristna runt omkring mig, eftersom jag inte gått i traditionella gudstjänster på flera år, bara otraditionella, där man får tänka fritt!
Min åsikt om Israel: De bör snarast återlämna ockuperad mark till Palestina, Gazaremsan b l a. Detta land blev inte tilldelat Israel genom FN 1947, utan ockuperades senare. När man lämnat tillbaks de ockuperade delarna tycker jag att de ändå bör ha rätt att få ha det land man tilldelats av FN. Israel ägde faktiskt land där nere innan de fördrevs av romarna. Europa och världen har ett delansvar i att 6 miljoner judar utrotades.
Hamas anspråk på att få utplåna Israel som stat anser jag vara fel. Utrotningen av civila palestinier i Gazakriget är lika fel som de flesta andra krig. Det är grymt och orättfärdigt.
Men, medan någon miljon hutuer och tutsier kan avliva varandra utan att få massmedial uppmärksamhet så får Gazakriget enorm massmedial uppmärksamhet. Det finns alltså en skevhet i hur man speglar krigen i världen. Israel får avsevärt mer uppmärksamhet än andra länder. USA:s krig i Irak har skildrats i TV utan att människor gått i demonstrationståg med babydockor i famnen. Det USA gjort är ett massmord och hur mycket hatar vi USA för det? Har vi bojkottat amerikanska filmer t ex? Nähä, och varför inte det? Vi gillar USA men vi hatar judar? Det kallas antisemitism!
MsTibbs skrev:När är man sjuk på riktigt?
När man pga av sjukdom, psykisk eller fysisk inte klarar
av sina arbetsuppgifter / alt risk för att smitta ner arbetskamrater.
Senast redigerad av Daycatcher 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
- Daycatcher
- Anslöt: 2008-04-27
Garum skrev:Det lilla antalet äkta flyktingar är inget större problem, det är däremot den enorma sk "anhöriginvandringen" som uppgår till 60-70000 tusen individer om året..visst..det går att släppa in alla dessa människor och ge dem svenska välfärdsförmåner som de inte bidragit till själva, men då får man också ta de oundvikliga konsekvenserna i form av allt mer försämrade välfärdsförmåner..en konsekvens som DU får vara med att betala för..i "solidaritetens namn"..(det behöver däremot inte de kriminella politikerna göra..de har egna trygghetsystem som är mycket bättre än "vanligt folks"..de är generösa på DIN och alla andra fattiga svenskars bekostnad)Debbido skrev:Våra/arbetsgivarnas fördomar stängde dem ute från möjligheter till arbete så att de tvingades leva på socialbidrag. En invandrare sa: "Det är inte som de tror - att vi inte vill arbeta. Vi vill visst arbeta!" Våra fördomar stängde dem ute.
PROBLEMET är istället att många invandrare SAKNAR de kunskaper och färdigheter som krävs på den svenska arbetsmarknaden. Problemet är även att många saknar motivation att ta ett arbete. Incitamentet för invandrare att ta jobb som inte ger mer eller till och med sämre inkomst än de bidrag man redan har pga av det generösa svenska välfärdsystemet blir av uppenbara skäl väldigt lågt.
Den faktiska situationen är ju att det finns bristyrken i Sverige. Samtidigt är många invandrare öppet arbetslösa och än fler står inte ens till arbetsmarknadens förfogande.
Förljugenheten i svenska media är massiv. För landet blir priset allt högre.
OK, HUR MÅNGA INVANDRARE HAR DU TALAT MED? På vilka faktagrunder har du byggt upp din retorik? Jag har haft kontakt med åtskilliga invandrare och detta är min bild av det hela:
Högutbildade invandrare har kommit till Sverige men deras utbildningar har inte blivit godkända, eftersom svenskar tror att Sverige är bäst i världen, vilket det inte är! Läkare kör taxi. Professorer startar pizzerier.
Man skulle lärt dem svenska så fort som möjligt och kollat upp skillnader i utbildning samt matchat ut dem i arbetslivet! Det är stor skam hur man kastat ett värdefullt utbildningskapital i papperskorgen!
Jag kände en tunisisk invandrare som var bankutbildad och hade jobbat på bank i Tunisien. Trots att han hade lärt sig svenska språket otroligt bra så fick han inte ens komma till anställningsintervjuer, p g a sitt konstiga namn. Han lågutbildade sambo fick chans på samma jobb de båda sökt, trots att HAN var mer välmeriterad än henne. Mycket klar diskriminering!
Jag har personligen inte talat med någon invandrare som saknat motivation till arbete men träffat många som inte får en chans till arbete. Har du läst någon motivationsrapport beträffande invandrare? Vet du hur stora de bidrag är som de lever på? Kollade du TV-programmet om Rosengård, där invandrare bor i bostäder utan underhåll, med fuktskador och mängder av kackerlackor? Tror du att de vill ha det så?
De papperslösa flyktingarna som lever på skämd mat från Willies containrar och är uteliggare, på rymden från misshandel av diktaturen - känner du dem?
Varför är brottsligheten större hos invandrare än svenskar om inte därför att många lever på minimala socialbidrag och aldrig får chansen att komma in i samhället?
I Gnosjö har man visst varit öppen för flyktinglärlingar och det har gått mycket bra att assimilera dem i det småländska samhället.
Re: Nya sjukförsäkringsreglerna-Ättestupa?
Men så har det alltid ståttDebbido skrev: Själv är jag inte drabbad…än. På årets besked angående min sjukpension står det: ”Så länge du har rätt till ersättning kommer pengarna att betalas ut den 18…..
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag tycker också att nyhetsrapporteringen i Sverige primärt borde handla om just skeenden i Sverige. Eller åtminstone att svenska och internationella nyheter skulle sändas tex efter varandra, så man skulle kunna välja om man ville se på endera eller båda två.
MsTibbs skrev:Jag tycker också att nyhetsrapporteringen i Sverige primärt borde handla om just skeenden i Sverige. Eller åtminstone att svenska och internationella nyheter skulle sändas tex efter varandra, så man skulle kunna välja om man ville se på endera eller båda två.
Det här kan översättas med: "Jag vill bli amerikan"
Dvs, jag vill sitta i mitt land i min lilla värld och inte bry mig om annat än det som finns runt om mig, även om det slutar med att jag inte har en susning om var andra länder ligger eller hur det ser ut där.
Förlåt om jag låter grinig, men sådant där retar mig något så enormt. Att bara engagera sig i inrikes händelser och bli inskränkt och trångsynt är, i mina ögon, inte direkt positivt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Förlåt om jag låter grinig, men sådant där retar mig något så enormt. Att bara engagera sig i inrikes händelser och bli inskränkt och trångsynt är, i mina ögon, inte direkt positivt.
Bara engagera mig i inrikes händelser? Fuck that! Vem fan är inskränkt och trångsynt som drar en sådan slutsats? Jag vann sammanlagt nutidsorienteringen på hela året i gymnasiet!
Re: Nya sjukförsäkringsreglerna-Ättestupa?
sugrövmanövern skrev:Men så har det alltid ståttDebbido skrev: Själv är jag inte drabbad…än. På årets besked angående min sjukpension står det: ”Så länge du har rätt till ersättning kommer pengarna att betalas ut den 18…... Så länge jag kan minnas iaf...
Ok. men inte på mitt. Jag har sjukpension i det gamla systemet, inte baserat på ATP-poäng, utan jag fick 90 % av min lön i pension. Ja, det kallades pension. Jag hittade ett papper från 2001 där det står: "Din pension kommer att utbetalas följande dagar.." Jag tillhör den grupp som inte omprövas vartannat år utan fick vara oprövade. Vi kunde t ex bosätta oss utomlands. Men nu...ja, vad ska man tro? Det blir vad myndigheterna vill. Även ålderspensionen är ju oviss p g a aktieraset. Pensionspengarna cirkulerar ju runt på börsen.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Daycatcher skrev:MsTibbs skrev:När är man sjuk på riktigt?
När man pga av sjukdom, psykisk eller fysisk inte klarar
av sina arbetsuppgifter / alt risk för att smitta ner arbetskamrater.
Enligt de nya reglerna kan de som är döende i cancer få förlängd sjukersättning efter 1 1/2 år. De som inte är döende har inte längre rätt till sjukersättning MEN jag har inte läst in mig på diagnosen Asperger, vilket väl blir detsamma som autism. Om detta står i rullarna över diagnoser som ska ha permanent sjukersättning så är det ju lika dåligt som motsatsen: att inte ha rätt. Att mäta arbetsförmågan i stället för att stirra sig blind på diagnoser tycker jag är rätt.
Min son klarar inte av sina arbetsuppgifter på sikt. När han drabbats av andnöd har han nekats längre sjukskrivning än en vecka.
Sorry Daycatcher och alla andra: Det nya regleverket som gäller från 1 juli är komplett annorlunda än det regelverk som gällde före 1 juli. DÅ utgick man från arbetsförmåga NU från diagnos, så undan för undan de närmaste två åren kommer sjuka människor att stå utan inkomst. Socialbidraget är ingen inkomst då det förutsätter att du lever upp dina tillgångar först.
Hittade en kille på nätet som hade blivit arbetslös p g a permitteringar. Han ville fortsätta jobba men det gjordes en utredning. Man satte diagnos autism och sa att han inte fick jobba mer. Han skulle pensioneras.
MsTibbs skrev:tahlia skrev:Förlåt om jag låter grinig, men sådant där retar mig något så enormt. Att bara engagera sig i inrikes händelser och bli inskränkt och trångsynt är, i mina ögon, inte direkt positivt.
Bara engagera mig i inrikes händelser? Fuck that! Vem fan är inskränkt och trångsynt som drar en sådan slutsats? Jag vann sammanlagt nutidsorienteringen på hela året i gymnasiet!
Ja det var väl trevligt. Det är fullt möjligt att jag dragit totalt fel slutsats, men hur skulle du tolka denna mening?:
Jag tycker också att nyhetsrapporteringen i Sverige primärt borde handla om just skeenden i Sverige.
Jag tolkar den som ointresse för andra länder och det som sker där. Om man dessutom kombinerar det med att efterfråga att inrikes och utrikes sänds efter varanda så att man kan "välja" vilken man vill se, så kan jag inte dra någon annan slutsats än att man är ointresserad av övriga världen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:41:05, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker också att nyhetsrapporteringen i Sverige primärt borde handla om just skeenden i Sverige. Eller åtminstone att svenska och internationella nyheter skulle sändas tex efter varandra, så man skulle kunna välja om man ville se på endera eller båda två.
Det här kan översättas med: "Jag vill bli amerikan"
Dvs, jag vill sitta i mitt land i min lilla värld och inte bry mig om annat än det som finns runt om mig, även om det slutar med att jag inte har en susning om var andra länder ligger eller hur det ser ut där.
Förlåt om jag låter grinig, men sådant där retar mig något så enormt. Att bara engagera sig i inrikes händelser och bli inskränkt och trångsynt är, i mina ögon, inte direkt positivt.
Jag vill hålla mig ajour med vad som händer globalt, men tycker ändå att det som händer i finaskrisens spår i Sverige, dvs de katastrofala konsekvenser den håller på att få, får alldeles för liten plats. Det som har hänt kommer att ge konsekvenser som de flesta inte tycks medvetna om. Företag kommer att rasa undan för undan, sjuka och arbetslösa utförsäkras, de hemlösa bli allt flera.
Att fokusera på hur svårt det är i andra länder kan vara ett sätt att få folk att inte demonstrera mot de växande klassklyftorna i Sverige och utförsäkringen. I stället demonstrerar man mot kriget i Gaza därför att det är det enda man får se på TV.
mnordgren skrev:Diskrimineringen som möter invandrare är något som sverigedemokraterna och deras sympatisörer ignorerar, det passar inte in i deras vi och dom-tänkande.
Diskrimineringen som möter oliktänkande är något som multikultiförespråkarna och deras sympatisörer ignorerar, det passar inte in i deras vi och dom-tänkande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Thalia: Du har inte sett sammanhanget. Mitt inlägg var menat i sympati med Debbido, som inte tyckte att det visades tillräckligt om tex hur sjukskrivna, arbetslösa etc i Sverige har det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare