Diverse Mozilla-program...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Diverse Mozilla-program...

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-12 17:38:13

Som ren ångesthantering har jag plötsligt börjat ladda ner allt möjligt jag får syn på, särskilt sånt som på nåt sätt hänger ihop med Mozilla Firefox...

Så, nu har jag då laddat ner Thunderbird, och den har dessutom blivit (efter ett litet klick av mig...) standard-mailprogram i min dator. Men till vilken nytta? Är den så mycket bättre än Windows Mail? Det går ju inte ens att importera kontakterna därifrån... Jag funderar på att avinstallera "skiten" igen, men tänkte först fråga om det är nån som har nåt bra att säga om det, så kanske jag ändrar mig och behåller det...

Jag blev även nyfiken på OpenOffice, som weasley tipsade om. "Open source" - betyder det att det ligger på webben, och inte sparat på min dator? Jag har inte Word, utan bara den simplare versionen i Works, så kanske att det skulle vara värt att spana in det här ordbehandlingsprogrammet ändå... Vart kan man ladda ner det? Är det också från Mozilla?

Igår laddade jag även ner Sunbird, trots att jag redan har 2 kalendrar på min dator, som jag inte använder för jag tycker inte om dem. Vet inte om det är värt att spara det här heller...

Jag fick intrycket att de på nåt sätt hänger ihop - Firefox-Sunbird-Thunderbird. Stämmer det? Och hur får man dem då att "samarbeta", och se om de är så praktiska...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Re: Diverse Mozilla-program...

Inläggav Le_inimitable » 2009-01-12 17:52:40

Ensamflickan skrev:Jag blev även nyfiken på OpenOffice, som weasley tipsade om. "Open source" - betyder det att det ligger på webben, och inte sparat på min dator?

Open source, översatt öppen källkod, betyder att det är öppet hur programmet är gjort, att vem som helst kan hämta hem och göra en egen version av det (om man skulle vilja).

Det är inget slags webprogram alls, utan ett helt vanligt office-paket, med kalkyl/tabeller som Excel och ordbehandling som Word.

Finns att hämta här: http://www.openoffice.org/

Rekommenderas.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Inläggav MsTibbs » 2009-01-12 17:53:40

http://sv.openoffice.org/ googla på app-namnen. Alla dessa är open source ich gratis att ladda ner öppet, så de är lätta att få tag på utan att syssla med jobbiga .torrents och skit.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-12 18:06:46

Jag hittade det på PC för alla:s hemsida, och håller precis på och laddar ner det därifrån... 27 minuter återstår... (fast det ändras visst hela tiden...) Får väl se vad jag får för nåt...
Ensamflickan
Inaktiv

Inläggav Titti » 2009-01-12 21:09:31

Jag har använt Thunderbird i flera år och gillar det. Men jag kan inte jämföra med Windows Mail för det har jag å andra sidan aldrig använt. I och av princip gillar jag Open Source eftersom det betyder gratis och tillgängligt för alla både att använda och ändra/förbättra efter eget huvud till gagn både för sig själv och ev för andra.

Open Office använder jag på en dator och Word (hela paketet) på en annan. Jag kan se att de ibland har lite svårt med filformatet sinsemellan (.doc vs .odt) men .odt som Open Office använder skall vara mer standardenligt (inom EU) än vad Word är...

Sunbird vet jag inget om men Sun är de jag har hämtat såväl Open Office som Java från. Open source alltihop och jag gissar att det finns en koppling däremellan men jag vet inte på rak arm.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2009-01-12 23:09:10

Mozillas olika open source-program håller ett bra pris (gratis) och väl så hög kvalitet som Microsofts licensprogram. Ingen behöver egentligen längre lägga tusenlappar på Microsoft Office (Outlook, Word, Excel osv).

När det gäller alternativ till "kontorssviter" som MS Office är väl Open Office är ett helt ok paket. Nackdelen är att det tar en väldans plats och tynger ner datorn ordentligt, liksom alla "lokal-installerade" program gör, ju fler man har.

Det är därför jag mer och mer kommit att föredra "kontoret på webben" (webb-baserade programvaror). Det gör PC:ns ryggsäck lättare, lite som det som kallades Thin Client för några år sedan. Det är alltid en fördel att slippa ha så många lokala program installerade och därmed så ökar fördelarna att köra webb-baserat ju äldre och klenare dator man har.
Dock märker jag på dotterns PC, som är väldigt gammal (typ 1999) att de senaste webbläsarna med flash player och annat godis faktiskt tynger ned betänkligt. Men det är ett tecken på att datorn antingen är redo för skrot eller till ett pensionärsliv som linux-server :wink: )

Något av det jag kör:

Email: gmail.com
    Ordbehandling/kalkyl/presentationer: Google Docs,
    Blogg-läsning & RSS-flöden: Google Reader
    Anteckningar: Google Documents & Google Notebook
    Fotoalbum & Bildbehandling: Google Picasa & Flickr.com
    Filmklipp: youtube
    Bokmärken: delicious.com

Som synes råkar jag gilla Google. Men till var och en av dessa finns naturligtvis massvis med konkurrenter. och man är därför inte tvingad av köra Google om man inte gillar dem, av ngn anledning.

Ytterligare en fördel med kontoret på webben är att man slipper ångesten över att ens egen dator kan krascha, att man inte har ordning bland sina filer, att man inte har orkat sköta sina backuper. Det sistnämnda upplever jag själv som impulsiv AS/ADHD-människa som extremt jobbigt att både planera och genomföra konsekvent. Det är många sådana där dator-relaterade huvudvärkar man slipper om man kör webbbaserat.

Webbbaserat kräver dock ett lite annat tänk och man bör nog inte vara total nybörjare. Därmed inte sagt att själva programmen är svåra. Det är mer själva tänket som är lite annorlunda. Inte minst den där känslan att man lägger sina egna dokument på någon anonym server långt bort nånstans. Fortfarande undviker jag att lägga alltför privata dokument på webben (så där är fortfarande problemet med "lokal hantering" :roll: ).

Men alla mina huvudvärkar är inte borta. Jag har fortfarande problem med att försöka hålla ordning på allt skräp jag laddar ned. Känns som en never ending story.

(PS. det går att köra <a target="_blank" href="">Open Office webb-baserat</a>.)

* sorry ensamflickan att jag gled från ämnet Mozilla..... :oops: *

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-13 11:52:47

Tack för era svar. Jag tar gärna emot fler synpunkter, särskilt när det gället Thunderbird och Sunbird, eftersom jag inte har förstått mig på fördelarna med de programmen... (Avvaktar lite innan jag avinstallerar dem...)

barracuber skrev:* sorry ensamflickan att jag gled från ämnet Mozilla..... :oops: *

/Barracuber

Det gör inget. Det var intressant att läsa det du skrev, och jag är ingen fanatisk Mozilla-anhängare. Att jag råkat haka upp mig på just Mozilla beror enbart på att det är den enda konkurrent till M$ jag känner till... Och eftersom jag kör FF med diverse tillägg så verkar det praktiskt med sånt som "funkar" ihop...

I övrigt kan jag väl tillägga att jag till sist fick ner det där OpenOffice. Även om jag inte har satt mig in i det, utan bara snabbkikat lite, så verkar det betydligt bättre än MsWorks. Och Word/Excel paketet har jag inte haft nån lust att lägga ca 1500:- (eller vad det nu var det kostade) bara för de extra finesser som inte fanns i Works... (Men som jag ibland saknat...) Synd bara att de inte är kompatibla med Word. Jag kan inte öppnda dokument som slutar på .doc. Har försökt "mellanlanda" i Anteckningar, men det går inte ens att öppna som textfil, det kommer bara upp en massa krumelurer.

Ny fråga: Finns det nåt program som konverterar .doc-filer till annat format, så man kan få upp texterna i andra ordbehandlingsprogram?
Ensamflickan
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2009-01-13 13:16:08

Ensamflickan skrev:I övrigt kan jag väl tillägga att jag till sist fick ner det där OpenOffice. Även om jag inte har satt mig in i det, utan bara snabbkikat lite, så verkar det betydligt bättre än MsWorks. Och Word/Excel paketet har jag inte haft nån lust att lägga ca 1500:- (eller vad det nu var det kostade) bara för de extra finesser som inte fanns i Works... (Men som jag ibland saknat...) Synd bara att de inte är kompatibla med Word.

OpenOffice är kompatibel med Word (och även Excel och Powerpoint osv). Har inte OpenOffice just nu så kan inte kolla. Om du kollar under File/Arkiv-menyn så bör du kunna hitta Import och Export. Antagligen har de lagt alla filformat där istället för under Save as.

Det enda OpenOffice inte har är väl ett mailprogram(?). Men då finns ju Thunderbird.

Ensamflickan skrev:Jag kan inte öppnda dokument som slutar på .doc. Har försökt "mellanlanda" i Anteckningar, men det går inte ens att öppna som textfil, det kommer bara upp en massa krumelurer.

Kan nästan slå vad om att det finns en Import/Export funktion som jag skrev ovan. Pröva att importera in i OpenOffice.

Ensamflickan skrev:Ny fråga: Finns det nåt program som konverterar .doc-filer till annat format, så man kan få upp texterna i andra ordbehandlingsprogram?

<a target="_blank" href="http://www.freewaregenius.com/2008/01/21/convert-word-2007-and-openoffice-files-docx-dotx-sxw-and-odt-to-rich-text-files-rtf-with-docx2rtf/">Docx2Rtf</a> klarar tydligen att göra om flera olika format till RTF, som är ett "neutralt" ordbehandligsformat, med "neutralt" menas att det är kompatibelt med många olika program.

Om du undrar vad skillnaden är mellan DOC och DOCX så är DOC för Word 2003 och DOCX för Word 2007. I länken står mest om DOCX av ngn anledning men om du har Word 2003 och har problem så ställ en fråga på forumet.

Ett sådant litet program kan väl vara smidigt iofs. Men om jag installerar om datorn eller får krasch försvinner det ihop med allt annat. Så jag föredrag ändå ett webb-baserat "programpaket" som kan snacka de format man vill. Då slipper jag installera något öht.

Här är en bra länk förresten:
<a target="_blank" href="http://www.investintech.com/articles/tenwordalternatives/">10 Free MS Word Alternatives You Can Use Today</a>

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Le_inimitable » 2009-01-13 17:38:30

Ensamflickan skrev:Jag kan inte öppnda dokument som slutar på .doc

Det var konstigt. Jag har inte senaste Open Office, men jag bara öppnar Open Office och drar och släpper Word-dokument andra har skickat till mig på den tomma arbetsytan, och det fungerar hur bra som helst.

Jag har också med Word 6.0 o s v i "spara som"-menyn.

Och det står också här (sista stycket) att det ska fungera:
http://www.openoffice.org/product/writer.html
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 17:33:04, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-13 17:47:54

L'inimitable skrev:
Ensamflickan skrev:Jag kan inte öppnda dokument som slutar på .doc

Det var konstigt.

Nu kan jag det, när jag har installerat OpenOffice... :D
Ensamflickan
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in