"Diagnoser" på SVT Play

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

"Diagnoser" på SVT Play

Inläggav Richard » 2026-09-11 5:20:56

Någon mer som kollar på "Diagnoser" på SVT Play...
https://www.svtplay.se/diagnoser

Jag tycker den är väldigt bra, man får följa Ludde med ADHD o hans granne Majken med autism, o deras familjer och vardag. Samt är Mia Skäringer sååå snygg!
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Diagnoser på SVT Play

Inläggav Någon » 2026-09-11 21:37:53

Har hört andra som gillar serien, inte kollat än. Tack för påminnelsen!
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Diagnoser på SVT Play

Inläggav staff3 » 2026-09-12 9:29:17

Tycker den är bra, ger en verklighetsbild som många behöver se. Kunde kanske varit lite mer om autism.
staff3

Anslöt: 2011-09-13

Diagnoser på SVT Play

Inläggav Någon » 2026-09-26 15:01:23

Kollat nu, sett alla avsnitt som fanns tillgängliga på SVTplay.
Jag har inga barn och är mer i samma ålder som morföräldrarna i serien.
Så för mig blir det inte full igenkänning, på så vis.
Men jag har ju träffat på rätt många NPF-familjer med barn
i skolåldern. Och tycker serien tar upp många sidor av hur de kan ha det. Vissa upplevelser som barnen har i skolan känner jag igen. Trots att jag var elev på 60- och 70-talet och inte fick någon diagnos förrän jag var över 60 år. Hur svårt det är att passa in. Jag hade lätt att lära och bra betyg, men det gjorde mig bara mer utanför. Tycker serien visar både barnens och föräldrarnas vardag på ett trovärdigt sätt.
Dessutom är den rolig.
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Diagnoser på SVT Play

Inläggav Alien » 2026-09-30 11:30:01

Jag såg fyra avsnitt på raken.

Jag tänkte "tack och lov att jag inte fick ett barn som Ludde!" Det hade jag aldrig klarat av. Inte pluggade han och dessutom slog han andra barn. Mamman försökte muta honom och han lovade men gjorde aldrig vad han lovade. Sedan fick sina mutor iaf.

När läraren föreslog en utredning nekade mamman. Helt obegripligt, vill man inte för bättra för sitt barn? Nej, det viktiga var att barnet var som alla andra.

Läraren är också hjälplös gentemot föräldrar som stoppar huvudet i sanden. Vad gör man med en pojke som saknar impulskontroll och bara smäller till andra barn när han blr arg? Dett enda de slagna barnens föräldrar kunde göra var att flytta sina egna barn.

Jag tyckte mest synd om Majkens klarinetttspelande bror Otto. Hans föräldrar hade aldrig tid med honom, det var ju jämt bekymmer med den autistiska Majken. Fel av föräldrarna att lyda Majkens order "inga anpassningar".

Jag tror attt en tanke med serien r att man ska får förståelse för hur jubbigt föräldrar till "npf-barnen" har det. Men jag tänkte mest på hur jobbigt de slagna barnen och deras föräldrar har det.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in