Mobilen är död och går inte att ladda
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag försökte ladda den igår och det gick inte. Det gick inte idag heller.
Nu kan jag inte ringa någonstans och ingen kan ringa mig.
Är enda lösningen att köpa en ny mobil?
Alien skrev:Jag försökte ladda den igår och det gick inte. Det gick inte idag heller.
men den lyser inte ens när du sätter i laddaren? kan det vara laddaren som strular, kolla det?
Det strular men min mobil också ibland, det är antingen glapp eller oxiderat eller nåt. Drar ur och stoppar tillbaka kontakten några gånger, sen funkar det att ladda.
Så det är en variant, måste alltså inte vara så att mobilen måste ersättas.
Så det är en variant, måste alltså inte vara så att mobilen måste ersättas.
Alien skrev:Jag försökte ladda den igår och det gick inte. Det gick inte idag heller.
Vad är det för telefon, och hur gammal är den?
Alien skrev:Samsung Galaxy
lite tips:
AI-översikt Om din Samsung Galaxy inte laddar kan du kontrollera laddningsporten för smuts eller testa med en annan kabel och väggadapter.
Snabb felsökning för laddningsproblemRengör porten: Ta bort damm eller ludd i USB-C-uttaget mycket försiktigt med till exempel en tandpetare. Skrapa inte mot botten.
Byt tillbehör: Testa en annan laddare och en annan kabel för att se om felet sitter i utrustningen. Använd helst originaltillbehör från Samsung.
Starta om mobilen: Gör en tvingad omstart genom att hålla in strömknappen och volym ned-knappen samtidigt i cirka 7–10 sekunder tills enheten vibrerar.
Det beror ofta på att laddningsporten är kass, USB som EU tvingar mobiltillverkarna att använda slits ofta ut långt före telefonen i övrigt är utsliten. De pyttesmå metallytorna inuti förstörs. Det går dock att byta laddningsport, kan kosta omkring en tusenlapp på någon telefonverkstad.
Tack för alla svar!
Försökte rengöra med tandpetare men märkte ingen skillnad.
Efter många timmar var den laddad till 11%. Kollade då om någon ringt. Min dotter hade ringt 4 ggr
. Det var för sent att ringa upp. Skickade sms att jag hade problem med laddaren. Nu var den bara laddad till 5%. Så jag lät den vara på laddning hela natten. Det ska man visst inte, men när den laddar så långsamt...
Försökte rengöra med tandpetare men märkte ingen skillnad.
Efter många timmar var den laddad till 11%. Kollade då om någon ringt. Min dotter hade ringt 4 ggr
Jag hade problem att ladda min surfplatta förr. Men med en ny USB-kabel försvann problemet.
antonius skrev:Alien skrev:Jag försökte ladda den igår och det gick inte. Det gick inte idag heller.
men den lyser inte ens när du sätter i laddaren? kan det vara laddaren som strular, kolla det?
Var ska det lysa? Mobilen är bara svart.
Om mobilen är gammal nog för att ha micro-usb så låter det som skit i botten på kontakten. Det kan ge det fenomenet att den ibland kan ladda sakta. Data-pinnarna är något kortare i micro-usb, så får man inte ner kontakten helt så kan mobilen inte handskaka om högre spänning/ström. Har haft det problemet flera gånger och alla gångerna var det hårt packad skit i botten på kontakten. Man behöver något tunt som en nål att rensa runt kontakten med. Men inget i metall dock. Tandpetare är ofta för grova.
Edit: Det är tydligen samma sak på usb-c
Edit: Det är tydligen samma sak på usb-c
- truthseeker
- Anslöt: 2016-07-02
Alien skrev:Var ska det lysa? Mobilen är bara svart.
när du laddat den tidigare, har det inte lyst någonstans då? man kan tydligen tvångsstarta om den genom att hålla inne start knappen och volym knappen (minska volym) i tio sekunder, tills den vibrerar till, sen vaknar den till, förhoppningsvis
Gå till en mobilbutik, de brukar rensa smuts ur laddporten fort och billigt.
Jag har råkat ut för att sladdarna pajar och slutar att fungera.
Samma ssak hände igen. Mobilen på laddning hela natten, ändå bara laddad till ca 25%. Vårdceentralen ringde, jag hann inte svara och ringde upp deras telefonsvarare. Sköterskan kom och sade att jag borde träffa en läkare. Vc ringde och jag framförde sköterskans ord. Men ingen tid förrän i nästa vecka. Alltså närakuten. Det tog mig en timme att göra mig i ordning, under tiden låg mobilen på laddning. Dags att åka, mobilen bara laddad till 24%. Det räcker, sa någon.
Väl på Närakuten så pratade jag med dottern som ska iväg i morgon till Spanien (tävling). Plötsligt la mobilen av.
När jag kom hem satte jag den på laddning. Inget hände. Var det fel på själva mobilen el sladden?
Grannen blev räddningen. Hon provade med sin egen sladd och då gick det att öppna mobilen och att ladda den. Så det var tydligen sladden som var utsliten.
Väl på Närakuten så pratade jag med dottern som ska iväg i morgon till Spanien (tävling). Plötsligt la mobilen av.
När jag kom hem satte jag den på laddning. Inget hände. Var det fel på själva mobilen el sladden?
Grannen blev räddningen. Hon provade med sin egen sladd och då gick det att öppna mobilen och att ladda den. Så det var tydligen sladden som var utsliten.