Idel ädel adel

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Idel ädel adel

Inläggav antonius » 2022-08-12 19:42:59

...nu tog ni bort all glädje suck, lol
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2022-08-12 20:03:48

Nej, man ärver förstås inte adelskapet.

Men om adelsmannen ifråga har en förmögenhet, så borde man ha rätt till arv, så länge det kan bevisas att man verkligen är barn till honom. Men det är svårt att bevisa om det inte står skrivet någonstans. Efter tio år är det hursomhelst preskriberat.

Däremot vore det förstås en kul grej om man upptäckte att man härstammade från en känd släkt.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2022-08-13 14:28:00

För att återgå till adelsätter i allmänhet och von Döbeln i synnerhet.

Den berömde von Döbeln kallades ofta bara Döbeln. Som i dikten Döbeln vid Jutas av Runeberg.

Herr prosten talte: "Döbeln är en hedning,
Förtappad är han evigt, om han dör.
Jag kommer, varnar, bjuder tröst och ledning,
Och han, han ligger tyst en stund och hör;
Då reser han sig plötsligt upp i sängen:
'Driv ut prelaten', ropar han åt drängen,
'Och akta dig, om han släpps in härnäst!'
Är det ett språk av en, som nalkas döden?
Dock, han må svara själv för sina öden,
Jag har gjort nog som människa och präst."

Namnet Döbeln låter konstigt, som ett anagram av "Bödeln". Men det är inget svenskt namn. Denna adelssläkt har som så många andra adelsätter sitt ursprung i Tyskland.

Den första anfadern hette Johan Döbel och var en handelsman i Greifswald. Pommern ockuperades av Sverige och en del av det, Svenska Pommern, existerade 1648-1815. Hans son blev präst och ändrade enligt prästers vanliga sed till namn till Döbelius. En Jakob Johan Döbelius blev läkare. Han tänkte resa till England men av en slump kom han till Sverige och adlades där år 1717.

Han ärnade 1696 från Wismar resa till England men blev av storm nödgad att landa i Göteborg, varest han genast fick tillfälle att utöva medicinen, samt slog den engelska resan alldeles ur hågen. Uppbyggde år 1706 Ramlösa hälsobrunn i Skåne. Fann mycken nåd hos konung Carl XII under dennes vistelse i Lund 1716. Gjorde slutligen Björkholm med underliggande 33 mantal samt ett i Wismar nedsatt kapital till fideikommiss för sin ätt
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Vo ... ln_nr_1519

Man kunde alltså adlas även för annat än krigiska bedrifter. Jakob Johan Döbelius fick den för sin läkekonst. Nu var den ju inte mycket att skryta med under 1700-talet men hälsobrunnen var kanske ett lyckokast.

Den adliga ätten von Döbeln lever fortfarande även om den friherrliga grenen dött ut.
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-16 21:44:14

Apropå fattiga adelssläkter så läste jag att författaren Heidi von Born växte upp fattig och hungrig. Nu är ätten utdöd på svärdsidan, troligen även på spinnsidan. Heidi von Born levde 1936-2018.

Adliga ätten von Born nr 2083
Adlad 1772-09-13, introducerad 1776.

Denna ätt inkom i början av 1500-talet från Cassuben till svenska Pommern och har därifrån utgrenat sig till Sverige och Finland. Ätten, som undfick rikstyskt adelsdiplom 1750-04-09 och som immatrikulerades på finska riddarhuset 1818-01-30 under nr 153 bland adelsmän, fortlever numera endast genom en år 1864 under nr 47 i finskt friherrligt stånd upphöjd gren.

Claes Born Handlande i Stralsund. Gift med Lucia Grentzein

Spoiler: visa
Barn:

Heinrich Born, född 1598, arvherre till Pantelitz i Pommern. Alterman des Gewandhauses i Stralsund. Föreståndare för S:t Nikolaikyrkan i Stralsund och medlem av stadens sjumannaråd. Död 1671. Begraven 1671-03-15 i S:t Nikolaikyrkan. Gift med Margareta (Catharina) Hagemeister, dotter av rådsherren i Stralsund Christian Hagemeister och Margareta Vieth
Barn:

Christian Born, född 1639, döpt 1639-09-06 i Stralsund, arvherre till Pantelitz. Gift med Margareta Engelbrecht, död 1699, dotter av lantrådet och borgmästaren i Stralsund Herman Engelbrecht och Ilsabe Tessin

Barn:

Herman Henrik von Born, född omkring 1691 i Vorpommern. Adjutant vid Östgöta infanteriregemente 1707-10-24. Fången 1709-07-01, vid Perevolotjna. Hemkom 1722-05-00. Löjtnants karaktär och placering vid drottningens livregemente 1722-06-26. Kaptens avsked 1729-01-14. Kejserlig romersk adelsman 1750-04-09. Död 1757-10-29 på sin egendom Lüdershagen i Voigdehagens socken i Pommern. Gift 1729-06-02 på Lüdershagen i Pommern med Catharina Margareta von Wolffradt, i hennes 2:a gifte (gift 1:o 1712 med Niklas von Bauman, född 1690, död 1727), född 1695-03-14 (1697) i Rostock, död 1772-01-27 på Lüdershagen, dotter av mecklenburgska hovrådet Didrik Samuel von Wolffradt, i hans 1:a gifte, och Margareta Elisabet Stolte.
Barn:

Henrik Samuel Herman, adlad von Born, född 22/4 på Lüdershagen, döpt 1733-05-04 på Lüdershagen. Volontär vid drottningens livregemente i Stralsund 1750. Förare vid drottningens livregemente i Stralsund 1753-11-30. Fänrik vid en grenadjärkår i sachsisk tjänst 1754-10-04. Löjtnant 1765-05-01. Kapten vid en grenadjärkår i sachsisk tjänst 1768-03-06. Jämte brodern svensk adelsman 1772-09-13, (introducerad 1776 under nr 2083). Kapten i svenska armén 1775-05-18. Stabskapten vid drottningens livregemente 1778-01-14. Överstelöjtnants avsked 1793-07-15, död barnlös 1796-04-06 Zarrendorf. Gift med Christiane Ida Henriette von Klein i hennes 1:a gifte (gift 2:o 1802 med översten Lorentz Peter Almqvist, adlad Almfelt, född 1739, död 1807), döpt 1749-03-16 i Schwerin, död 1829-06-29 i Ribnitz i Mecklenburg, dotter av mecklenburgska geheimerådet Christoffer Henrik von Klein och Maria Magdalena von Bibau.
Carl Bernhard, adlad von Born, född 1734, död 1790.

"Kejserlig romersk adelsman", vad var det? Han kunde knappast höra till patricierklassen i romarriket. Nej, det måste gälla detta:
Tysk-romerska riket, formellt Heliga romerska riket av tysk nation (tyska: Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation, latin: Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ) var en riksbildning i Centraleuropa från år 962 till 1806.[1]

Då det var som störst innefattade det dagens Tyskland, Österrike, Slovenien, Schweiz, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Tjeckien, delar av östra Frankrike, norra Italien och Kroatien samt västra och norra Polen.------
---
Ett känt uttalande från Voltaire om detta rike var att det "varken var heligt eller romerskt om ens ett rike".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tysk-romerska_riket
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav manne » 2026-08-16 22:43:15

våran vapen sköld finns på riddarhuset :-)049 :-)Happy

har dock aldrig besökt det stället :o :-)063 kanske lika bra det trots allt. :-)Happy

XXX är en svensk adlig och friherrlig ätt som adlades år 1710 och introducerades på Riddarhuset under nummer XXX, samt senare även i friherrlig rang ).
manne

Anslöt: 2007-08-23

Idel ädel adel

Inläggav slackern » 2026-08-16 22:44:18

Alien skrev:Kejserlig romersk adelsman, vad var det? Han kunde knappast höra till patricierklassen i romarriket. Nej, det måste gälla detta:
Tysk-romerska riket, formellt Heliga romerska riket av tysk nation (tyska: Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation, latin: Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ) var en riksbildning i Centraleuropa från år 962 till 1806.[1]

Då det var som störst innefattade det dagens Tyskland, Österrike, Slovenien, Schweiz, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Tjeckien, delar av östra Frankrike, norra Italien och Kroatien samt västra och norra Polen.------
---
Ett känt uttalande från Voltaire om detta rike var att det "varken var heligt eller romerskt om ens ett rike".

Men det här känner väl dom flesta redan till?
Det här fick vi ju traggla oss igenom på historielektionerna i skolan i varje fall om det Tysk-Romerska riket. Om adelssläkter som har flyttat kors och tvärs känner nog bara vi nördar till.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-17 0:02:28

Så var det Heidis far, friherre men fattig:

Erik Fritiof Mikael, (son av Viktor Magnus, tab 5). Finsk friherre.
Född 1897-06-29 Sarvlaks. Student i Bern 1917-10-26. Studentexamen i Zürich 1918-03-30. Student vid universitetet i Basel 1918-04-25 och vid Albert Ludwigs-universitetet i Freiburg 1920-05-01. Fil. doktor vid Albert Ludwigs-universitetet i Freiburg 1923-10-11. Politisk skriftställare. Ledare av Nya kyrkans svenska förs i Stockholm. Ordförande i dess kyrkoråd. Gift 1:o 1922-08-10 i Schleuss i Sachsen med preussiska friherrinnan Hilda Teodora Ida Luise Anna Senfft von Pilsach från vilken han blev skild genom Stockholms rådhusrätts utslag 1935-05-22 född 1893-08-07 i Cassel, dotter av preussiske kaptenen friherre Fredrich Wilhelm August Ernst Senfft von Pilsach och Anna Magdalena von Glasenapp. Gift 2:o 1935-07-09 i Stockholm, finska förs med författarinnan Birgit Anita Möller, född 1898-11-17 i Helsingfors

Barn:

Ernst Viktor Magnus,
2. Karin Helena Adelheid (Heidi)
2. Catharina Elisabeth Bodil

De adliga släktingarna von Born behandlade sin blinde släkting och hans barn mycket kallsinnigt.

"Ingen ville ha mig - jag var ensam, hungrig och förtvivlad

Vi bodde på Tegnerlunden i Swedenborgska stiftelsens hus, där pappa var pastor i församlingen.
Men han var framför allt författare, översättare och journalist.
---
- Vi levde i stämdig penningnöd; jag visste att om man skickade tio artiklar så kom fem tillbaka. Ett tjockt kuvert betydde att det inte kom några pengar till huset.

Hela tiden måste jag hjälpa till:, från det jag var fyra år visste jag att pappa måste ha hjälp ständigt. Jag följde honom överallt, väntade på galoschhyllan när han höll föredrag, sprang från skolan för att hömta post, öppna post och läsa för honom. Lärde mig att jobba snabbt, stod med kappan på för att hinna till posten. Jag slog upp ord åt hohom i tyska Meyers konversationslexikon med den svåra frakturstilen.
- Fick jag en ledig stund över så skrev jag. Upptäcte tidigt att det var ett sätt att skapa kontakt med mina föräldrar, de tyckte om att jag skrev.
---
Blindheten tilltog och mig kunde han aldrig se.
- MEN då när min Mamma levde, och hennes glädje fanns i huset, var han ändå en man med en viss självkänsla, den skulle man krossa totalt för honom så småningom.---Det värsta var att han blev utnyttjad, han gjorde ett högkvalitativt arbete och fick dåligt betalt för att han var handikappad.
---

-Det tog pappa tre dagar av tystnad innan han kunde berätta för mig vad som hänt. Jag var åtta år och min mammma hade dött av cancer.
- Hon har blivit en ängel, sa pappa och jag skrek ut min sorg och förtvivlan. Kunde inte tro på det. La chokladbitar på fönsterblcket om hon skulle komma tillbaka.
---
- Efter min mammas död började förnedringens många år. Jag lärde mig hur det var att vara ensam, skuldmedveten, ständigt halvsvältande och oönskad: Handikappade ska inte ha barn, ingen vill ha er, sa man till oss.
- Vi förstod, min syster och jag, att det var vårt fel att vi fanns tll. Och straffet för just detta var att vi skulle skickas hemifrån. Pappa klarade inte av att ha oss hemma.
---
Att pappa blev blind var en stor skam för släkten, som var adlig och av högre stånd. Min syster och jag utgjorde också ett hot mot kapitalet. Man vände oss ryggen.
---
- Jag lärde mig mycket om männisors grymhet. Men hur man han vara så utstuderat sadistisk och sjukligt snål, har jag aldrig förstått." (ÅR 13, 1989)
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-17 0:06:22

manne skrev:våran vapen sköld finns på riddarhuset :-)049 :-)Happy

har dock aldrig besökt det stället :o :-)063 kanske lika bra det trots allt. :-)Happy

XXX är en svensk adlig och friherrlig ätt som adlades år 1710 och introducerades på Riddarhuset under nummer XXX, samt senare även i friherrlig rang ).

Jag skulle inte kunnat låta bli att besöka det. Man blir knappast högfärdig av att titta på en vapensköld.
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-17 0:09:41

slackern skrev:
Alien skrev:Kejserlig romersk adelsman, vad var det? Han kunde knappast höra till patricierklassen i romarriket. Nej, det måste gälla detta:

---

Men det här känner väl dom flesta redan till?
Det här fick vi ju traggla oss igenom på historielektionerna i skolan i varje fall om det Tysk-Romerska riket. Om adelssläkter som har flyttat kors och tvärs känner nog bara vi nördar till.

Jag tvivlar på att dagens unga känner till det. Man får vara glad om de känner till andra världskriget.

Vad jag minns var att läraren sa att "det heliga romerska riket av tysk nation" varken var heligt, romerskt, tyskt el ens ett rike.
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Kotten » 2026-08-17 8:31:41

Vem känner till Heidi von Borns kusin?
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Idel ädel adel

Inläggav slackern » 2026-08-17 17:28:44

Alien skrev:Så var det Heidis far, friherre men fattig:

Har du inte hört talas om knapadel som det används i dagsläget? Och nu tänker jag inte vad det betydde under medeltiden och dåtidens världsliga frälse.
slackern

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-17 20:09:11

Visst har jag hört ordet "knapadel", men det här var det första fallet jag läst om. Men hans släktingar var ju också så elaka, som skämdes för honom för att han var blind, det kunde han ju inte rå för.
"Knapadel" låter som att man får leva knapert men denne friherre kunde ju inte leva alls och försörja sina barn.

Släktingarna ville sätta Heidi och hennes syster på barnhem men gjorde det inte. De skulle troligen fått det bättre där. Men kanske skämdes de ("vad ska folk säga?") och skickade därför barnen till Finland. Till en kvinna som känt deras mor, Britta Möller. Det som systrarna fick uppleva påminner om vad man läst om 1800-talet. Barnhem kunde vara hemska, men dessa fostermödrar Heidi råkade ut för var rena sadister, den ena värre än den andra.

Olämplig fostermor nr 1:
"Vad man inte visste, det var att kvinnan var mycket lynnig och hade sjuka anhöriga. Hon var helt olämplig att ta hand om barn.
Vi bodde ändå hos henne, men till slut blev det för mycket för kvinnan så min syster fick ett annat hem. Det var lättare att placera henne, hon var ju så mycket yngre än jag.
- Jag var väl också fel för den här kvinnan, hon ville ha ett leende, skrattande och lyckligt barn, och så kom jag med min hemlängtan och sorgsenhet. Kunde aldrig lära mig stava med två k istf ck, och för tyst.

Hon hade den fixa iden att barn skulle härdas, vi fick bada i hett vatten. Vi skrek, men hon tvingade ner oss i detta hemska badkar. Om vi gjorde för mycket motstånd bestraffades vi med veckolång tystnad eller cykelförbud.
Hon köpte biljetter till olika evenemang, men sedan fick vi aldrig gå. I sista minuten hittade hon på att vi gjort något, allt för att göra oss besvikna.
- Jag lärde mig att aldrig ha en dröm, eller vänta mig något.
- "Men det fanns ljuspunkter även då: skolan, lärare som förstod att jag hade det svårt. Och på somrarna fick jag åka hem till Sverige på kollo.
- Barnkolonin på Väddö blev min räddning. Där fanns mat, vänliga människor som tog hand om mig, och massor av kamrater. men jag kunde aldrig prata om mig själv och mitt hem, pappa hade gift om sig. Inte säger man att ens styvmor inte vill ha en hemma, eller att ens packning är så liten för att man inte har mer. Man tiger och står ut."

Den onda styvmodern är ju annars klassisk, tänk bara på Askungen och Snövit. Likaså den passive fadern som aldrig försvarar sina barn utan låter styvmodern helt bestämma. Den som skäms är offret, inte den elaka styvmodern el den svage fadern.
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-17 20:48:35

Kotten skrev:Vem känner till Heidi von Borns kusin?

Tänker du på släkten Palme?

Hanna Maria Palme, ogift von Born, född 9 augusti 1861 i Borgå landsförsamling, Finland,[3] död 14 maj 1959[4][5] i Svärta församling i Södermanland, var en svensk samhällsaktivist och finländsk friherrinna samt farmor till Sveriges statsminister Olof Palme. Hon engagerade sig blandat i frågor kring kvinnlig rösträtt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanna_Palme
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Kotten » 2026-08-18 7:25:31

Alien skrev:Tänker du på släkten Palme?
Helt rätt!
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Idel ädel adel

Inläggav manne » 2026-08-18 23:56:19

slackern skrev:

Har du inte hört talas om knapadel som det används i dagsläget? Och nu tänker jag inte vad det betydde under medeltiden och dåtidens världsliga frälse.

MEN En friherrlig titel är knappast låg adel utan högadel :o :-)063 :?:

friherrlig titel är knappast knap-adel :-)Happy

https://1719.se/grevar-och-baroner

En friherrlig titel är en adlig värdighet som placerar innehavaren i högadeln, direkt under greve och över den obetitlade adeln. Titeln kallas även baron. I Sverige registreras och presenteras adliga ätter via Svenska Riddarhuset.
Fakta om friherrlig titel
Rang: Näst högst bland de adliga titlarna i Sverige (efter greve).
Tilltalsnamn: Tituleras friherre eller baron. En gift kvinna kan kallas friherrinna.
Tilltalsform: Har historiskt rätt till titeln Högvälborne.
Historik: Värdigheten inrättades i Sverige under Vasatiden och delades ut till förtjänta adelsmän, ofta höga ämbetsmän eller militärer.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-19 0:36:46

manne skrev:
slackern skrev:

MEN En friherrlig titel är knappast låg adel utan högadel :o :-)063 :?:

friherrlig titel är knappast knap-adel :-)Happy

https://1719.se/grevar-och-baroner

En friherrlig titel är en adlig värdighet som placerar innehavaren i högadeln, direkt under greve och över den obetitlade adeln. Titeln kallas även baron. I Sverige registreras och presenteras adliga ätter via Svenska Riddarhuset.
Fakta om friherrlig titel
Rang: Näst högst bland de adliga titlarna i Sverige (efter greve).
Tilltalsnamn: Tituleras friherre eller baron. En gift kvinna kan kallas friherrinna.
Tilltalsform: Har historiskt rätt till titeln Högvälborne.
Historik: Värdigheten inrättades i Sverige under Vasatiden och delades ut till förtjänta adelsmän, ofta höga ämbetsmän eller militärer.

Lågadel eller obetitlad adel, är de lägst rankade adelsätterna och lägre rankade än högadel.

Den ursprungliga adeln i Europas länder omfattade sådana ätter, som senare skulle komma att karaktäriseras som högadel. Under medeltiden framväxte dock en lägre adel, dels bland riddarna, vilka främst rekryterades bland de högre herrarnas en gång ofria tjänare, ministerialerna (die Ritter i Tyskland, szlachtan i Polen, hidalgos i Spanien, knape i Sverige), dels ur högre ämbetsmannasläkter ("noblesse de la robe" i Frankrike), dels av mindre godsägare (gentry i England, lågfrälse i Sverige), dels de stora städernas rika och ledande köpmannasläkter (stadspatricierna i Tyskland och gentili i Italien).[1]

Efterhand som ämbetsmannaadeln fick allt större inflytande och gränserna mellan äldre och nyare ätter suddades ut försvagades också den här skillnaden mellan hög- och lågadel.

I riddarhusordningen från 1626 delades den svenska adeln i tre klasser, och den lägsta (tredje klassens adel) kallades svenneklassen eller lågadel. I Sverige ingår i lågadeln de ätter som saknar friherre-, grev- eller hertigtitulatur och som inte hör till riddarätterna.

Ibland även likställt med de ätter som saknar större egendomar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5gadel

Knap eller knape kommer av medellågtyskans knape, besläktat med tyskans Knabe som betyder 'gosse', 'pojke', väpnare, vapensven, en tjänare hos en riddare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knapadel

Den blinde friherre Erik von Born ägde knappast några egendomar, inte hans dotter Heidi von Born heller. Däremot var han högutbildad:

Finsk friherre. Född 1897-06-29 Sarvlaks. Student i Bern 1917-10-26. Studentexamen i Zürich 1918-03-30. Student vid universitetet i Basel 1918-04-25 och vid Albert Ludwigs-universitetet i Freiburg 1920-05-01. Fil. doktor vid Albert Ludwigs-universitetet i Freiburg 1923-10-11. Politisk skriftställare. Ledare av Nya kyrkan s svenska förs i Stockholm. Ordförande i dess kyrkoråd.
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Born_nr_2083

Men varken friherretiteln el den akademiska titeln filosofie doktor gav honom några pengar.
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav Alien » 2026-08-19 1:32:01

Det kan väl knappast finns någon värre fostermor än den första. Jo, vad sägs om denna?

Olämplig fostermor nr 2:

"Senare sattes det in en annons om att en flicka av god familj sökte inackorderng i Helsingfors. Ett svar kom.

- Det var den allra svåraste tiden. Den här damen behövde de pengar min pappa skickade för inackorderingen, men hon gav mig så lite mat att jag ständigt svalt. En dag svimmade jag i skolan av undernärng. En soppa och fyra russin tyckte hon räckte som middag.

- Jag fick stora utslag av brist på näring, men jag sa det inte i skolan. Men jag var ganska duktig på att skriva, så jag skrev uppsatser åt kamrater för bullar och mjölk.
- Hela hennes sätt att handla var en sadism så utstudrad att jag aldrig sett maken. Ständigt skrev jag i min dagbok att jag var hungrig, och efterson hon alltid rev i mina saker så läste hon den men låtsades aldrig om vad hon sett.

Jag bad om ett mirakel - och det skedde! Hon blev med barn, fyrtiosex år gammal, och måste ha den skubb där jag bodde."

"Av god familj" betydde just adlig el iaf från välbärgad borgarfamilj, ingen från arbetarfamilj.
Alien
Assistent

Idel ädel adel

Inläggav antonius » 2026-08-19 11:32:01

slackern skrev:Var dom harmynta eller hade någon inavelsdefekt?

kanske någon Habsburgs-käke, lol
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Idel ädel adel

Inläggav slackern » 2026-08-19 13:02:11

Alien skrev:Visst har jag hört ordet "knapadel", men det här var det första fallet jag läst om.

En komps till mig var sambo med en tjej som kommer från en svensk adelsfamilj med Von namn å sköld i riddarhuset. Men hon var uppvuxen i vad som nu klassas som utsatt område i ett miljonprogram hade redan då dåligt ryckte förorten det är.
slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in