Bronsåldern
Bronsåldern
Jo, jag bor i grannkommunen till Tanum och har varit och kollat på de där hällristningarna ett flertal gånger så jag känner väl till dom. Och jag är inte imponerad.
Bronsåldern
Huggorm skrev:Det är många folkslag som innehåller delar av indoeuropeisk DNA, bland annat iranier och indier. Det finns många andra faktorer som bestämmer hur det skall gå för ett folkslag.slackern skrev:Huggorm skrev:Under bronsåldern utvecklades i Norden det som som skulle bli de germanska folken, som sedan skulle bege sig ned i Europa, störta Romarriket, ta över större delen av västeuropa och så småningom även nordamerika och Australien. Ett folk med makalös potential, men samtidigt knackade de in hällristningar som såg ut som något som en femåring skulle åstadkomma. Det är lite paradoxalt.
Vi germaner är väl trotts allt indoeuropéer så ditt argument känns rätt så långsökt.
Tips läs en bok som heter Guns, Germs, and Steel så kanske du lär dig något nytt.
The book attempts to explain why Eurasian and North African civilizations have survived and conquered others, while arguing against the idea that Eurasian hegemony is due to any form of Eurasian intellectual, moral, or inherent genetic superiority.
Den är väldigt läsvärd och intressant tycker jag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and_Steel
Där har du en länk så kan du kolla själv om du tycker att den låter intressant.
Återgå till Intressanta intressen