Gamla och kommande filmer/serier om förr i tiden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2025-12-24 2:47:18

där går det att göra mycket spel filmer om :-)049 :-)Happy

copilot källa

Etruskerna var en avancerad forntida civilisation i mellersta Italien, kända för sina städer, ingenjörskonst, religion och stora inflytande på det tidiga Rom. De levde ungefär mellan 1000 f.Kr. och 100 f.Kr. och lade grunden till mycket av det som senare blev romersk kultur

och om

Den minoiska civilisationen var en avancerad bronsålderskultur på Kreta (ca 3000–1100 f.Kr.), känd för sina palats, färgstarka fresker, handel och ett ännu oläst skriftspråk. Den räknas som Europas första högkultur och hade stort inflytande på det senare Grekland.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2025-12-24 3:03:40

här finns mycket man kan göra spel filmer och tv serier om :-)049 :-)Happy :D
manne

Inläggav manne » 2025-12-24 3:27:26

https://www.moviezine.se/nyheter/traile ... m-nagonsin

Odysséen

Mera här någon som vet vilken tidsålder det kommer att utspelar sig på gissar på max 700 år före Kristus :o :-)063 :?:

hittar inte år tiondet :cry:

https://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey

https://www.youtube.com/watch?v=Mzw2ttJD2qQ&t=50s

källa copilot

Odysséen är ett av världens äldsta och mest inflytelserika litterära verk, ett episkt poem tillskrivet Homeros och nedtecknat omkring 700–800 f.Kr.. Det består av 24 sånger och över 12 000 versrader
manne

Inläggav manne » 2026-01-01 16:43:52

https://www.svtplay.se/nibelungen-kungarikenas-kamp

Episk serie som bygger på den uråldriga hjältesången Nibelungens ring. En erfaren krigare får i uppdrag att skydda den unge tronföljaren när ett rike går in i en tid av oroligheter. Samtidigt dyker en främmande gestalt upp, vars närvaro långsamt rubbar allt krigaren trott på. Det blir en berättelse om lojalitet, ansvar och de band som prövas när ett kungadöme står inför förändring.

kollar på denna nu :-)049 :-)Happy :D
manne

Inläggav manne » 2026-01-04 22:43:09

någon som vet om det är några filmer på gång om romarriket :o :?:

CLEOPATRA:

skall bli film men mera vet jag inte :o :-)063
manne

Inläggav manne » 2026-07-18 7:42:20

https://riobiotomelilla.se/#/movie/5863
The Odyssey
Äventyr, Fantasy, Drama

någon som har sätt detta mästerverk :o :-)063 :?:

manne

Inläggav Richard » 2026-07-18 19:52:20

Denna gillar jag, Jason and the Argonauts från 1963. Tror den heter Det gyllene skinnet på svenska...

Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2026-07-19 10:53:15

Nu tycker jag tråden knappast handlar om förr i tiden. Snarare om myter och fantasy.

Iliaden (Troy) och fortsättningen Odysséen (The Odyssey) sägs båda vara skrivna av Homeros. Här handlar det om myter från förr i tiden.

En recension:
UNT Kultur 17.7.2026 skrev:"Sångmö, sjung om den man, som fick länge i skiftande öden irra omkring, när han Troja förstört, den heliga staden." Okej, vill man inte fortsätta och göra ansträngningen att läsa "Odysséen" översatt till svenska, än mindre göra det på forngrekiska, så bjuder Christopher Nolan (bland annat "Oppenheimer", "Tenet" och "Inception") på en genväg. Hans filmatisering och tolkning av ett av världslitteraturens måsten ger en snabb (jodå, de tre timmarna går fort) översikt.
---
Christopher Nolan har gjort en extra-allt-version av Homeros epos. Det är rejält påkostat med all nutida teknik som går att få till, det är nästan snudd på att man tror på berättelsen så snyggt gjort är det.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=2405948

Låter häftigt men ingenting för mig. Dels vet jag ju hur det går, dels skulle jag inte orka med det "lyckliga slutet".
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2026-07-28 11:45:23

Det hemska slutet i det litterära verket finns tydligen inte med i filmen.

UNT Kultur 26 juli 2026 skrev:Filmsuccén ”The Odyssey” har fått hela världen att än en gång tala om cykloper, sirener och trojanska hästar.
Nu går Uppsalaforskarna Malin Nauwerck och Erik Cullhed till botten med det största äventyret av dem alla i podden ”Sommaren med Odysséen’”.

Spoiler: visa
Där diskuteras även originalets massmord på unga kvinnor, som biopubliken aldrig får se.

Den här sommaren har Homeros 2 700 år gamla historia om Odysseus äventyr i Medelhavet nått en ny publik. Förra veckan var det premiär för Christopher Nolans mastodontfilm ”The Odyssey”, som radar upp rekord och drog in 2,5 miljarder kronor redan första helgen.
---
Nu pågår podden "Sommar med Odysséen" med Malin Nauwerck (litteraturforskare på Svenska barnboksinstitutet, affilierad vid Uppsala universitet) och Eric Cullhed (professor i antik grekiska vid Uppsala universitet), programledda av Magnus Bremmer, litteraturvetare och redaktör på magasinet Anekdot.

– "Odysséen" är en av de absolut viktigaste och mest inflytelserika litterära verken genom tiderna, jämförbar med Bibeln. Tanken är att man ska kunna läsa tillsammans med oss och få uppleva det här verket, säger Malin Nauwerck som första gången läste den som Uppsalastudent.

I sju poddavsnitt går hon och kollegorna kronologiskt igenom det vindlande diktverket, bestående av 12 000 verser fördelade på 24 sånger.

– Det finns många intressanta kvinnliga gestalter, både människor och mytiska figurer i "Odysséen". Den här gången tänkte jag mycket på hur de framställs. Inte minst på grund av Nolans film som jag får erkänna att jag redan från början var lite misstänksam mot. Detta är en framgångsrik regissör, men som vad jag vet aldrig gjort en film som klarar Bechdeltestet (alltså innehåller minst två namngivna kvinnliga karaktärer som pratar med varandra om något som inte är män, reds anm).
---
Han kommer hem och upptäcker att palatset är belägrat av 100 friare som aspirerar på tronen och utnyttjat kungarikets maktvakuum till att leva rövare på hans bekostnad. De har uppvaktat frugan, ätit hans mat, legat med hans slavkvinnor samt mobbat och försökt mörda hans son.

Odysseus blir rasande och efter det obligatoriska slaktandet av friarna sker det som många gånger utlämnas när "Odysséen" har återberättats.

Spoiler: visa
– Sekvensen där de slavflickor som legat med friarna avrättas är kanske textens mest oroande passage, säger Malin Nauwerck.

Klart är att "Odyséen" beskriver hur Odysseus tvingar tolv gråtande, unga kvinnor i hushållet att städa bort resterna av de hundra friarna och skrubba rent efter blodbadet.

Sedan beordrar han sin son att hugga ihjäl flickorna. Anledningen är de har haft "liderlig otukt" och fört ett "lösaktigt liv" med friarna. Det vill säga legat med dem. Underförstått, enligt många tolkare av texten, att de blivit våldtagna – då en slavkvinna aldrig skulle ha rätt att säga nej.

Odysseus son Telemachos anser dock inte att de tolv förtjänar att dö för svärdet. Det är alltför hedersamt. I stället hänger han dem med ett långt rep som han hämtar från ett skepp.

... så hängde flickornas huvud i rad, och runt deras halsar stramade öglor hårt för att ge dem en ärelös ände.
Fötterna sprattlade till, några korta ögonblick bara.
(Ur "Odysséen" av Homeros, i Ingvar Björkesons översättning från 1995)

Passagen är omdiskuterad. Hur ska den förklaras? Som ett hedersmord på kvinnor som blivit besudlade av fienden? I det antika Grekland betraktades inte våldtäkt mot en slav som ett övergrepp mot kvinnan själv, utan som skadegörelse på egendom.

Sett till tidens spelregler skulle en slav även vara lojal sin ägare in i döden. Kanske förväntades de unga kvinnorna ha gjort motstånd, även om de skulle ha blivit ihjälslagna på kuppen?

– Telemachos insisterar på att de här flickorna måste dö på det här otäcka sättet, kanske för att imponera på sin pappa? Det är flickor i hans egen ålder som han vuxit upp med, som han avrättar med hänvisning till heder.

---
– Nolan friserade bort det. Så har andra moderna omtolkare gjort, kanske för att renodla moralen och ge oss något vi kan relatera till i dag. Den film vi ser på bio tänker jag är den tolkning av "Odysséen" som samtiden vill ha.

Malin Nauwerck betonar att Homeros "Odysséen" inte är någon enkel hjältesaga med en tydlig moral. Redan när den skrevs (700 år f. Kr., vilket är cirka 500 år efter tiden då den utspelar sig) skildrade den ett gammalt samhälle med andra värderingar.
---
Odysseus själv skiljer sig dessutom från andra typiska hjältar. Akilles i "Iliaden" är till exempel mer av en karlakarl och superkrigare. Odysseus är en annan, listig typ av hjälte som är komplex och bitvis motsägelsefull.

– Hans mänsklighet och felbarhet gör honom bara mer spännande.
https://www.unt.se/kultur/film-och-litt ... n/rxqe23kj
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2026-07-28 19:16:56

Alien skrev:Nu tycker jag tråden knappast handlar om förr i tiden. Snarare om myter och fantasy.

Iliaden (Troy) och fortsättningen Odysséen (The Odyssey) sägs båda vara skrivna av Homeros. Här handlar det om myter från förr i tiden.

En recension:
UNT Kultur 17.7.2026 skrev:"Sångmö, sjung om den man, som fick länge i skiftande öden irra omkring, när han Troja förstört, den heliga staden." Okej, vill man inte fortsätta och göra ansträngningen att läsa "Odysséen" översatt till svenska, än mindre göra det på forngrekiska, så bjuder Christopher Nolan (bland annat "Oppenheimer", "Tenet" och "Inception") på en genväg. Hans filmatisering och tolkning av ett av världslitteraturens måsten ger en snabb (jodå, de tre timmarna går fort) översikt.
---
Christopher Nolan har gjort en extra-allt-version av Homeros epos. Det är rejält påkostat med all nutida teknik som går att få till, det är nästan snudd på att man tror på berättelsen så snyggt gjort är det.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=2405948

Låter häftigt men ingenting för mig. Dels vet jag ju hur det går, dels skulle jag inte orka med det "lyckliga slutet".

Jo värden trodde ju länge att staden Troja var en myt fram tills att staden hittades i slutet utav 1800-talet och grävdes ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Troy

Klart att gudar, halvgudar och monster är påhitt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav manne » 2026-07-28 22:45:13

https://www.svtplay.se/video/KNw74px/od ... akom-sagan

Odysseus - sanningen bakom sagan
Homeros Odyssén är bland civilisationens äldsta och mest studerade litterära verk. Det är en episk berättelse om alltifrån trojanska kriget till dåtidens Medelhavsvärld. Men vad i historien om Odysseus resa är egentligen sant? Nu använder arkeologer, geologer och paleontologer banbrytande teknik för att undersöka sanningen bakom legenden. Existerade Odysseus på riktigt? Vad ligger bakom berättelsen? Här ges en fascinerande inblick i de verkliga imperier och de folk som levde vid Medelhavets vågiga vatten och klippiga landskap på Homeros tid.
manne

Återgå till Intressanta intressen

Logga in