Sociala funderingar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Sociala funderingar

Inläggav Lynxina » 2026-07-04 5:36:27

Hur många av er anses ofta ha en "ton" som ni inte vet något om att ni skulle ha?

Jag funderar också på det faktum att folk jag inte känner tycker att jag "inte låter autistisk" samtidigt som folk som faktiskt känner mig tror att jag uttrycker en massa känslor jag inte känner igen eller förstår. Kan man kanske ha maskat fram något som låter rimligt först, men som egentligen inte hör ihop med något bakom som man faktiskt känner? Som när man repeterar ljud bara. Och sen tolkas man egentligen som något helt annat än det man menar, men det märks först när de tror de känner en och det visar sig att det egentligen alltid tolkas in saker en inte känner till?
Lynxina

Anslöt: 2010-06-06

Sociala funderingar

Inläggav Skogkatt » 2026-07-13 14:28:48

Jag har många gånger tidigare, när jag var yngre, blivit tillfrågad om jag var arg eller irriterad, när jag inte alls var det. Jag hade en helt normal dag och plötsligt frågar någon om jag är irriterad. Så jag vet inte, jag måste ha sett ut eller låtit irriterad. :-)063 Det kunde vara lite irriterande så jag brukade svara "nej, men jag kommer bli det om folk fortsätter fråga om jag är irriterad".
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Sociala funderingar

Inläggav Luridiformis » 2026-07-14 10:28:43

Ja hela tiden, neurotypiker har tydligen en intern databas baserad på sina erfarenheter, kulturella bakgrund och sociala koder gällande hur ton och kroppspråk ska vara när man är glad, intresserad, oengagerad, elak eller snäll. Jag matchar dåligt om inte jag härmar dem och vad jag antar att de vill att man signalerar för att visa intresse. När jag är avslappnad låter jag oinbjudande och signalerar ointresse eller irritation tydligen :-)Happy
Luridiformis
Ny medlem

Anslöt: 2026-07-14

Sociala funderingar

Inläggav Kidzi » 2026-07-14 17:59:06

När jag är med kompisar under en tid säg hela kvällen klart att jag uttrycker känslor i rösten. Vi kanske är arga tillsammans över något eller kanske vi börjar skratta. Det märks tydligt. Och även om det är helt chill så vissa känslor kommer ju fram.

Däremot om jag har ett meddelande att framföra, något som handlar om att info ska fram, då glömmer jag ibland att vara trevlig, dvs att vara lite skrattig och smilig för att visa att man menar väl. Jag kan vara såpass djupt fokuserad på det som ska fram. Att jag kanske låter formell. Så jag brukar tänka innan samtalet att glöm inte all låta lite glad under någon del. Annars kan folk tro att man kritiserar dem.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in