tangentbordet fungerar inte på Laptop.
11 inlägg
• Sida 1 av 1
asus vivobook 15
har följande pc
laptop asus vivobook 15 .
Och mitt tangentbord funkar inte sedan 5 år tillbaka i tiden jag skriver och använder hela tiden skärmtangentbordet när jag skriver här och har gjort det under många års tid nu vad är felet
Går det att reparera eller måste jag köpa en ny dator

Richard skrev:Har du spillt nått i det?
nej men min dator stod på gruppboendet då under den tiden jag bodde där 24 timmar dygnet runt .
köpte datorn under den tiden de sista åren som jag bodde på det dära värdelösa hemska gruppboendet som jag bodde på då under den tiden så gick tangentbordet sönder
skulle inte förvåna mig att under den tids perioden i mitt liv så kan någon personal eller en vikarie kan ha gått in i min bostad och förstört tangentbordet då under den tiden som jag bodde där
jag litade inte en sekund på personalen på det där hemska kollektiv gruppboendet
Richard skrev:Har du spillt nått i det?
jag har hela tiden under ca 5 års tid nu hela tiden använt skärm tangentbordet för att skriva mejl mm mm

Har du övervägt att uppgradera till en ny? Fem år är ganska mycket för en laptop, den är förmodligen föråldrad och färdig. De är inte gjorda för att hålla länge.
Jag menar inte att man måste byta ut dem, de kan fungera mycket längre än 5 år, men om det var jag och jag hade problem med en fem år gammal laptop hade jag bytt ut den mot en ny.
Jag menar inte att man måste byta ut dem, de kan fungera mycket längre än 5 år, men om det var jag och jag hade problem med en fem år gammal laptop hade jag bytt ut den mot en ny.
manne skrev:Richard skrev:Har du spillt nått i det?
jag har hela tiden under ca 5 års tid nu hela tiden använt skärm tangentbordet för att skriva mejl mm mm![]()
Samlas mycket damm och smuts mellan tangenterna.
Lämna in den för rengöring?
Jag frågade Copilot och angav din datormodell och fick svaret:
Avsluta BIOS utan att spara några ändringar.
Viktig test: fungerar tangentbordet i BIOS?
Det här är det absolut bästa sättet att avgöra vad som är fel.
Så gör ni:
Starta om datorn
Tryck F2 direkt vid uppstart
När ni är inne i BIOS:
Testa piltangenterna
Testa Enter och Esc
Resultat:
Fungerar tangentbordet i BIOS → Windows/drivrutin är problemet
Fungerar inte tangentbordet i BIOS → 99 % chans att det är hårdvarufel
Det här testet tar 30 sekunder och ger ett väldigt tydligt svar.
Dagobert skrev:Jag frågade Copilot och angav din datormodell och fick svaret:Viktig test: fungerar tangentbordet i BIOS?
Det här är det absolut bästa sättet att avgöra vad som är fel.
Så gör ni:
Starta om datorn
Tryck F2 direkt vid uppstart
När ni är inne i BIOS:
Testa piltangenterna
Testa Enter och Esc
Resultat:
Fungerar tangentbordet i BIOS → Windows/drivrutin är problemet
Fungerar inte tangentbordet i BIOS → 99 % chans att det är hårdvarufel
Det här testet tar 30 sekunder och ger ett väldigt tydligt svar.
tack jag skall fråga någon dator kunnig person som kan kolla på problemet jag vet inte en vad BIOS är för något jag minns bara i från gymnasier tiden dos alltså gamla dos när Windows 98 fanns förut
helt klart överkurs för min del
atoms skrev:manne skrev:Richard skrev:Har du spillt nått i det?
jag har hela tiden under ca 5 års tid nu hela tiden använt skärm tangentbordet för att skriva mejl mm mm![]()
Samlas mycket damm och smuts mellan tangenterna.
Lämna in den för rengöring?
jag dammsög datorn för 4 dagar sedan det hjälpte inte dammsög tangenterna och tangentbordet
Det finns en windows-inställning som gör att man måste hålla nere tangenterna i upp till 20 sekunder innan det händer nåt. Kanske har den råkat bli aktiverad.
Prova genom att sätta markören i svarsrutan nedan och hålla nere en bokstavstangent i en halv minut.
Prova genom att sätta markören i svarsrutan nedan och hålla nere en bokstavstangent i en halv minut.
Dagobert skrev:Det finns en windows-inställning som gör att man måste hålla nere tangenterna i upp till 20 sekunder innan det händer nåt. Kanske har den råkat bli aktiverad.
jag skall fråga någon data kunnig person här på mitt satelitboende om hjälp
jag tycker att det är svårt med datorer

skall fråga om dator hjälp i morgon