Sanningen bakom Lilla huset på prärien
7 inlägg
• Sida 1 av 1
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=2358030UNT Kultur krönika 2026-07-077 skrev:Verkligheten bakom barndomsfavoriten var allt annat än idyllisk.
Mitt i natten väcks de av pappan och stuvas in i en vagn. I Burr Oak, Iowa, har hela familjen utom minstingen arbetat. Mellandottern Laura var nio år när hon började jobba på ett hotell, där kulhål vid entrén vittnade om en tragedi i ägarfamiljen. Pappa Charles är så skuldsatt att hans enda utväg blir att fly stan.
ja, det kunde man inte tro om den hederlige Charles Ingalls!
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=2358030Mindre barnvänliga episoder som denna, utelämnades när Laura Ingalls Wilder över 50 år senare baserade böcker på sin uppväxt. "Lilla huset på prärien" var min första riktigt uppslukande läsupplevelse. Trots att ett sekel och ett världshav skilde oss åt var det lätt att relatera till Laura. Hur ylleplagg kliar när man måste sitta stilla, hur fantasin gör en åkant till skådeplats för svindlande äventyr. Hennes guldlockiga skolgårds-nemesis Nellie påminde om mina egna. Jag var sju år och trodde att vartenda ord var sant. Knappast unikt – författaren Glynnis MacNicol berättar i amerikanska podden "Wilder" hur hon som barn blev så bestört av att se böckerna bland skönlitteraturen på biblioteket, att hon flyttade dem till biografierna.
Då det stod klart att en Netflixserie baserad på Wilders verk har premiär 9 juli, återbesökte jag Laura med vuxna ögon. Utöver sagda podd plöjde jag biografin "Prairie Fires" av Caroline Fraser. Verkliga familjen Ingalls liv var långt från den sockersöta idyll som inte minst tv-serien från 70 talet skildrar. De svalt och var skuldsatta. Lauras dyrkade "Pa" var säkert charmig men knappast den hedersknyffel som böcker och serie gjort honom till. Nybyggarnas framfart på prärien under 1800-talet var generellt ingen framgångssaga – inte för dem själva och absolut inte för urfolken.
Länge dominerade de vitas perspektiv helt berättelserna om den svårt mytologiserade pionjärtiden. Familjen Ingalls syn på ursprungsamerikaner kan bara beskrivas som djupt rasistisk. "En bra indian är en död indian" utropas flera gånger i böckerna. Titelns lilla hus byggdes illegalt på mark tilldelad osagefolket. Charles Ingalls strategi var att paxa platsen, i väntan på att "onkel Sam" skulle tillåta bosättning. Familjen avhystes av militären.
---
I Landons version var den rättskaffens familjen Ingalls alltid på de svagas sida. Netflixserien uppges vara mer trogen böckerna och väckte känslor långt innan första trailern släppts. Trumptillvända journalisten Megyn Kelly förfasades över risken för att nya serien skulle "wokeifieras". Melissa Gilbert, gamla seriens Laura, kontrade med att de på sin tid var så "woke" man kan bli, med teman som rasism, missbruk och övergrepp.
Ja, livet var hårt på nybyggartiden. Klart barnen måste hjälpa till. Det framgick också att många dog av sjukdomar, därav alla dessa föräldralösa barn. Så idylliskt och sockersött är det inte heller i den första teveserien även om det är mer idylliskt än i böckerna.
Laura måste arbeta som lärarinna för att hjälpa till med försörjningen. Hon bodde hos ett par där kvinnan var helt galen och svartsjuk,och Laura var livrädd för att bli mördad av kvinnan. Det läste jag i bokserien men såg inte i teveserien, undrar om det är med i den nya teveserien. Eftersom familjen behövde pengarna så sade Laura aldrig något om detta till sin familj. Hennes föräldrar förstod ändå att hon inte trivdes, Laura var misstänkt överlycklig över att vara hemma och berättade inget om paret hon bodde hos.
Jag tror att de flesta vet att livet för bosättare på prärien i USA på 1800-talet var hårt.
Väldigt hårt liv. Det var normalt, så var livet. TV-serien var inte en dokumentär, den gjordes för underhållning.
Väldigt hårt liv. Det var normalt, så var livet. TV-serien var inte en dokumentär, den gjordes för underhållning.Sanningen bakom Lilla huset på prärien
Denna bokserie är en verklig klassiker. Men först ville inget förlag trycka den. Då skrev Laura om den till en barnbok tillsammans med sin dotter Rose och då först blev den utgiven. När den ursprungliga berättelsen "Pioneer Girl" skulle ges ut upprepades historien, visserligen gavs den ut men i alldeles för liten upplaga.
De borde göra en film el serie grundad på originalet.
https://www.svd.se/a/2d733580-2331-3b67 ... pa-prarienSvD 2015-01-23 skrev:Nu finns den sanna historien bakom böckerna om ”Det lilla huset på prärien”. I en tidigare opublicerad bok ger Laura Ingalls Wilder en mörkare och mer ocensurerad bild av sin uppväxt.
Självbiografin, ”Pioneer girl”, har snabbt sålt slut.
Bokserien ”Det lilla huset på prärien”, om flickan Laura som växer upp i en amerikansk nybyg.garfamilj i slutet av 1800-talet, är en älskad barnboksklassiker. I böckerna berättar författaren Laura Ingalls Wilder om sin egen uppväxt.
Suget efter att få veta mer om flickan Laura och hennes familj är stort. Häromåret blev det en stor nyhetnär medicinsk expertis slog fast att Lauras storasyster Mary inte blivit blind efter scharlakansfeber, så som det berättas i böckerna, utan istället drabbats av någon form av hjärnhinneinflammation.
När ett förlag före jul gav ut ”Pioneer girl”, en tidigare opublicerad självbiografi av Laura Ingalls Wilder, tog boken snabbt slut. Självbiografin trycktes i 15 000 exemplar, av ett litet förlag som helt underskattat efterfrågan, skriver Slate.
I ”Pioneer girl” berättar Laura Ingalls Wilder om sin barndom för en vuxen publik. Boken var färdig 1930, men författaren fick nobben hos de förlag hon kontaktade. Då valde hon istället, tillsammans med sin dotter, att omarbeta materialet till barnböcker.
I ”Pioneer girl” får man en mer ocensurerad skildring av författarens uppväxt. Här skriver hon om sådant som inte ansågs passande för barnböckerna, som barnmisshandel, mord, hänsynslösa lärare och utomäktenskapliga barn.
Här blir det också tydligt hur fattig familjen Ingalls var och vilka hotfulla och svåra situationer familjen ofta hamnade i.
De borde göra en film el serie grundad på originalet.
Skogkatt skrev:Jag tror att de flesta vet att livet för bosättare på prärien i USA på 1800-talet var hårt.Väldigt hårt liv. Det var normalt, så var livet. TV-serien var inte en dokumentär, den gjordes för underhållning.
Men vuxna människor borde klara av en mer dokumentär bok, serie el film.
En av mina favoritserier!
En intressant detalj är att Shannen Doherty,sedemera Brenda Wahlsh i Beverly Hills hade en liten roll i säsong 9.
Älskar även Beverly Hills!!
En intressant detalj är att Shannen Doherty,sedemera Brenda Wahlsh i Beverly Hills hade en liten roll i säsong 9.
Älskar även Beverly Hills!!
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Alien skrev:Men vuxna människor borde klara av en mer dokumentär bok, serie el film.
Ja det är sant. Anledningen till att jag gillar den serien är att den är bra underhållning. Jag tänker inte så mycket på fakta om bosättare på 1800-talet när jag tittar på det, det är bara god underhållning. En liten paus från en tröttsam värld.
tvilling99 skrev:En intressant detalj är att Shannen Doherty, sedemera Brenda Wahlsh i Beverly Hills hade en liten roll i säsong 9.
Och Sean Penn och Jason Bateman, de var också med i serien.
Återgå till Intressanta intressen