Gott att dricka godare än Läsk.?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gott att dricka godare än Läsk.?

Inläggav antonius » 2026-05-17 12:35:27

Mixer Fruktdryck Mojito - TROPIC DREAM

Innehåll. Vatten, fruktjuice* 20% (äppel-, lime-, citron-, apelsinjuice), socker, apelsinextrakt, naturligt myntaarom, surhetsreglerande medel: citronsyra, ...

Pina colada 1l Tropic Dream

Ingredienser
Vatten, socker, fruktjuice* och puré 10%(ananas-, äppeljuice, äppelpuré), GRÄDDE, syra: citronsyra - mjölksyra,

det finns knappt något nyttigt eller bra i dessa drycker, som dessutom är dyra
antonius
 
Inlägg: 23995
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Gott att dricka godare än Läsk.?

Inläggav manne » 2026-05-17 12:36:25

antonius skrev:det är ju jävligt mycket socker i sådant där, drick rent vatten istället, som är billigare och nyttigare


men c-vitamin är det och jag äter aldrig eller köper aldrig någon frukt :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 24186
Anslöt: 2007-08-23

Gott att dricka godare än Läsk.?

Inläggav manne » 2026-05-17 12:46:00

antonius skrev:Mixer Fruktdryck Mojito - TROPIC DREAM

Innehåll. Vatten, fruktjuice* 20% (äppel-, lime-, citron-, apelsinjuice), socker, apelsinextrakt, naturligt myntaarom, surhetsreglerande medel: citronsyra, ...

Pina colada 1l Tropic Dream

Ingredienser
Vatten, socker, fruktjuice* och puré 10%(ananas-, äppeljuice, äppelpuré), GRÄDDE, syra: citronsyra - mjölksyra,

det finns knappt något nyttigt eller bra i dessa drycker, som dessutom är dyra


Alla människor har inte den möjligheten att kunna lämna Sverige och flyga till något tropiskt och exotisk land tex caribbean Bahamas och beställa in dessa drinkar vid hotellet eller vid poolen baren :cry:
manne
 
Inlägg: 24186
Anslöt: 2007-08-23

Gott att dricka godare än Läsk.?

Inläggav antonius » 2026-05-17 15:23:14

manne skrev:
antonius skrev:det är ju jävligt mycket socker i sådant där, drick rent vatten istället, som är billigare och nyttigare


men c-vitamin är det och jag äter aldrig eller köper aldrig någon frukt :cry: :oops:


men c-vitamin finns i tabletter, och även grönsaker, vitkål innehåller mer c-vitamin än appelsin
antonius
 
Inlägg: 23995
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Gott att dricka godare än Läsk.?

Inläggav Alien » 2026-06-16 18:38:45

Vatten är förstås bäst. Smoothie är gott men väl mycket socker. Ibland köper jag kombucha (när det är extrapris). Jag tycker den har en speciell pikant smak.

Kombucha är en fermenterad sötad dryck, baserad på svart te, vatten och socker. Den marknadsförs som ett probiotikum, en nyttodryck med påstådda hälsoeffekter.

Jäsningen sker med hjälp av bakteriekulturer som Acetobacter, Gluconobacter, Gluconacetobacter och jästkulturer som Saccharomyces, Schizosaccharomyces och Zygosaccharomyces som omvandlar sockret till bland annat ättiksyra och andra organiska syror.[2] Kombucha anses ingå i kategorin probiotika.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kombucha

Illustrerad Vetenskap skrev:Vad är kombucha bra för?
Kombucha tillskrivs ofta diverse hälsofördelar, men många av dem har ännu inte bekräftas av vetenskaplig forskning.

Flera nyare studier tyder dock på vissa gynnsamma effekter. I en studie från år 2022 bekräftades att kombucha innehåller probiotika, som kan ha en antiinflammatorisk inverkan på kroppen.

Dessutom visade en systematisk genomgång från år 2021 att kombucha kan bidra till en hälsosammare tarmflora och eventuellt vara gynnsam vid behandling av övervikt.

Om kombuchan bryggs med grönt te kan den även bidra till kroppens intag av antioxidanter.
https://illvet.se/halsa/kombucha
Alien
Assistent
 
Inlägg: 52806
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in